Gå till innehåll
tisdag 04 februari 2025
Bob123

Köpa ny båt eller renovera upp den gamla?

Rekommendera Poster

Jag är ägare till en crescent 53 ht med en 80 hk mercury. Båt och motor är från 1980. Motorns tomgång spökar då den är mycket svår startad och endast kommer igång vid full gas. När jag sedan ska lägga i växeln så dör motorn om jag inte ger gas så att motorn kanske kommer upp någonstans mellan 1500 och 2500 varv. Dessutom så verkar akterspegeln vara på sista refrängen. Nu till våren så står jag i valet och kvalet till att köpa en ny båt eller att renovera upp akterspegeln och köpa en ny motor då jag har blivit trött på den eviga undran om motorn startar eller inte.

Om jag ska köpa en ny båt så blir det förmodligen en ryds 510 mc eller en sandström 560 mc. Där jag åker så brukar det ofta bli en rätt ordentlig krabbsjö, det är inget problem då jag är van vid det men om ni har några mer förslag på en bra pendlings båt skulle det uppskattas!
Det ska vara en båt i 5 meters klassen och med en prislapp på max 200 000. Båten måste ha goda sjökunskaper, plats för 5 personer under kapell eller i hytt.

Tacksam för svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mitt svar är att om du vill komma undan med 200000:- är det Sandström som gäller, om du vill ha ny båt, finns inget annat i den prisklassen. Nu vet jag att dom lagt av med mässpriserna men fortfarande är det en billig båt. Själv beställde jag strax efter mässan så jag fick min för 169000:- sen beställde jag till akterkapell, 2 extra sb & bb sittbänkar i fören så då klev det upp lite till. Har ju inte kört än, den är under montering hos båthandlaren, en Honda 50 Hk skall dit o lite annat men enligt vad jag förstått klarar den krabb sjö bra men bör förutom korrekt riggtrimjustering, trimlastas så att den ej slår i motsjö naturligtvis men så är det ju med dom flesta båtar förstås, lastar man för tungt akterut så stampar det mer. Som nybåt finns definitivt inget billigare i den storleken o standard i varje fall. Dessutom talar vi ju om Utternkvalitet i hantverk, så det borgar ju för en del.

MVH

Ola



Senast ändrad av OlaPet | 30 mars 2011 | 01:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt klart en Ryds 535 DL. Har en själv och det är en perfekt transportbåt då man har mittpulpet och och fribord (något som många tillverkare missar). Detta ger en helt och hållet torr gång och en båt som klarar av kuperad terräng på bästa sätt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag såg sandström 560 mc på mässan och blev faktiskt imponerad av deras kvalitet och förståelse för kundkretsen som söker en billigare bruksbåt. Däremot är jag lite orolig för skrovets form då jag för tillfället har en båt som klyver sjön på ett bra sätt. En Ryds 510 mc från 05 och framåt med en 70 hk kan man få mellan 140 och 200 tusen. Även om den inte är fabriksny så är båten betydligt nyare än 30 år som min då är. Framförallt så är skrovet heljutet om jag inte minns fel. Min båt är ju armerad med plywood vilket gör den tyngre än den en gång var.

Men hur ser ni på Ryds kontra då Uttern? Kvaliteén? Sjöegenskaperna? En utrustad begagnad Ryds 510 mc eller en ny Sandström 560 mc?

Tyvärr är inte en styrpulpet båt ett alternativ då det är en väsentlig del att kunna sitta skyddat och under kapell eller tak. Annars är ju ofta balansen något bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En fördel med Sandströmbåten är väl att dessutom att den är roddbar med årklykor och allt. Det är nog den enda båt i den storleksklassen som jag sett utrustad med detta.

Min favorit i storleksklassen är nog annars MV-Marin 5400 HT. Många bra egenskapar som kombineras där. Lätt att gå i och ur, bäddbar, man sitter skyddat, men kan även välja att sitta öppet. Dessutom lär den gå riktigt bra i sjön, vilket inte är fallet med mer plattbottnade skapelser likt exempelvis Uttern/Sandström.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tycker Sandström är mer väldisponerad mellan rymligt öppet förskepp och skyddad kabin. Kvaliteten är tveklöst hög. Det som skiljer mellan Ryds o Sandström är att designen är mer ball o modern men för min del sk-ter jag i det, jag vill ha en båt med hög kvalitet o fullgod funktion, där förlorar Ryds i mina ögon, dessutom är den kortare så jag har svårt att tro att den skulle klara grov sjö bättre. Sandström är ju ett sorts semiskrov med v-form i förliga halvan o flatare i aktre, mao har den en klyvförmåga den med. Den är erkänd för att klara hårt väder, det är nog inget skryt från tillverkarens sida. 

MVH

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att den ser ball ut spelar mindre roll. Det jag tänkte på är hur baktung båda båtarna blir med några personer bakom hytten? Bör man ha barlast i fören? Och hur mycket gör de sista 0,5 metern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag misstänker att 0,5 m skillnad gör en ganska stor skillnad i dessa storleksklasser vad gäller viktfördelning just bla med tanke på om man har passagerare med i hytten, ju kortare båt desto känsligare med viktfördelnig, naturligtvis.

Jag åkte ett tag med en kompis, då ca -05, nya fartskrovsmässiga styrpulpetare, jag har för mig det var en ryds i 5 metersklassen, 75 hk i häcken. Minns särskilt en jakttur på hösten till Yxlan i styv bris. Det var nog den vedervärdigaste färd jag gjort i visserligen friska vindar men ändå inget extremt väder. Stampigt, slingrigt och oproportonerliga reaktioner på vågorna. Snygg båt men baktung och värdelös för fler än 2. V-skrov.  

Tittar man exvis på Sandströms mindre akterkabinare ser man att storleken gör att man inte kan vara fler än 2 i kabinen, fler passagerare är hänvisade till förligare sittplatser, bla naturligtvis för jämviktens skull, den båten är ju 495 cm lång. Rydsbåten du nämner är 510, inte mycket längre.

Generellt kan man ju säga att ju kortare båt, desto fler stampiga färder.

MVH

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaret! Verkligen värt att tänka på då jag ofta kommer att åka med passagerare. Blir förmodligen en sandström, jag känner att kvaliteén och utrustningen på detta blir en så pass stor fördel gentemot rydsen. Sista frågan är väl i så fall hur stor motor jag ska ha? Hur som helst så kommer det bli en e-tec då de är i stort sett lika miljövänliga som fyrtaktarna men med ett bättre vridmoment ända från de lägsta varvtalen. Då vi emellan åt kommer att vara uppemot 6 personer i båten så kanske det är värt att gå på en 60-70 hk? Vad tycker ni?

Tack för alla svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då tror jag du ska fläska i med högsta rekommenderade och jag har för mig det är en 60-hästare.

Själv har jag beställt en Honda 50 hk, jag tror det täcker min familjs behov. Skönt att slippa 2-taktsoljan tycker jag, annars tyckte jag Evinrude såg nog så förtroendegivande ut men en annan sak som fick mig att välja Honda var att den faktiskt var 10 kg lättare än Evinrude och eftersom jag vill kunna hantera motorn utan lyft, fick det bli Hondan ställt i relation till mina kroppskrafter.

MVH

Ola

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...