Gäst Fredrik Postad 14 Oktober , 2004 Jag undrar hur stark motor man behöver för att få en 10 - 12 m segelbåt att gå i 10 knop. Någon som vet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 14 Oktober , 2004 Skulle tro att en modern marindiesel på ca 30 hästar borde vara lagom. Om båten kan gå i 10 knop beror mycket på vikten samt på vattenlinjens längd. En deplacerande båt går ju som bekant inte fortare än ungefär samma antal knop som den är meter i vattenlinjen. Ytterligare ökning av propellerkraften resulterar bara i att aktern gräver ned sig. De sista knopen kostar nog egentligen omotiverat mycket bränsle. För en segelbåt på 10-12 meter är nog en realistisk marschfart för motor vara ca 8 knop och det borde en motor på 30-40 hästar klara. Jag tycker personligen att Lombardinis (Iveco är exakt samma motorer) marinmotorer är bra och prisvärda. Ring t.ex. till Rodahl Marin och prata med dem. De är trevliga, serviceminded och kunniga enligt min erfarenhet. Ett alternativ är Solé (baserad på Mitsubishi). Lär också vara en bra och pålitlig motor. /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Trio Postad 17 Oktober , 2004 En 10 eller 12m segelbåt kan inte gå i 10 knop för bara motor. För köra i maxfart 7,7 knop (LWL=10m, 5 ton) krävs~ 16 hk För köra i maxfart 8,4 knop (LWL=12m, 7 ton) krävs~ 25 hk. För att köra fortare krävs hundratals hk, ty båten måste då köra snabbare en sin egenproducerade våg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
fischer 0 Postad 18 Oktober , 2004 Stämmer ej : läs om AIE 35, Max fart 12k med motor inte större än 50hk http://www.segling.nakterhuset.se/04_04/aie35.asp det beror på vad man har under vattenlinjen med, inte bara på längden... En långkölad 11-metare kan inte göra 10k med normal motorstorlek (40-70hk). Max Fischer Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Trio Postad 18 Oktober , 2004 Jag skulle ha förtydligat mig. Det finns säkert moderna båtar som kan betraktas som semiplanande, men jag talar för den övervägande majoriteten som kan betraktas och beräknas som rena deplacementbåtar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Segelbo 2 Postad 18 Oktober , 2004 Kan rekommendera följande länk till Carl-Erik Tovås' hemsida för den som vill fördjupa sig i teorin bakom deplacementfart: http://www.algonet.se/~carlto/karakteristik.htm /Bosse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser