Gå till innehåll
söndag 16 februari 2025
Gäst Fredrik

Motordimensionering

Rekommendera Poster

Gäst Fredrik

Jag undrar hur stark motor man behöver för att få en 10 - 12 m segelbåt att gå i 10 knop. Någon som vet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle tro att en modern marindiesel på ca 30 hästar borde vara lagom. Om båten kan gå i 10 knop beror mycket på vikten samt på vattenlinjens längd. En deplacerande båt går ju som bekant inte fortare än ungefär samma antal knop som den är meter i vattenlinjen. Ytterligare ökning av propellerkraften resulterar bara i att aktern gräver ned sig. De sista knopen kostar nog egentligen omotiverat mycket bränsle. För en segelbåt på 10-12 meter är nog en realistisk marschfart för motor vara ca 8 knop och det borde en motor på 30-40 hästar klara. Jag tycker personligen att Lombardinis (Iveco är exakt samma motorer) marinmotorer är bra och prisvärda. Ring t.ex. till Rodahl Marin och prata med dem. De är trevliga, serviceminded och kunniga enligt min erfarenhet. Ett alternativ är Solé (baserad på Mitsubishi). Lär också vara en bra och pålitlig motor. /Bosse

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Trio

En 10 eller 12m segelbåt kan inte gå i 10 knop för bara motor. För köra i maxfart 7,7 knop (LWL=10m, 5 ton) krävs~ 16 hk För köra i maxfart 8,4 knop (LWL=12m, 7 ton) krävs~ 25 hk. För att köra fortare krävs hundratals hk, ty båten måste då köra snabbare en sin egenproducerade våg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Trio

Jag skulle ha förtydligat mig. Det finns säkert moderna båtar som kan betraktas som semiplanande, men jag talar för den övervägande majoriteten som kan betraktas och beräknas som rena deplacementbåtar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...