Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
Dominique

Elschema

Rekommendera Poster

Hej. Jag har börjat renovera elsystemet på en Albin Nova och har skaffat ett spänningskännande skiljerelä från Bluesea samt en två-polig strömbrytare. Jag har inte tänkt koppla enligt det diagram som följde med relät utan istället lägga det efter brytaren. Min tanke med det är bara ladda förbrukningsbatteriet när strömbrytaren är avslagen och om man vill ha laddning på båda batterierna får strömbrytaren slås på. Vidare drar relät ingen ström på det sättet. Någon som har synpunkter? Vad bör man ha för storlek på säkringarna (och behövs dom verkligen)? Jag bifogar mitt tänkta schema som ni jättegärna får kommentera.

post-10018040-1394236666,2405_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klurigt tänkt...  jag gissar att du vill styra laddningen själv, manuellt så att säga? Dvs du väljer om motorns generator ska ladda både start och förbrukarbatterier eller bara förbrukarbatterierna?

Så kan man göra. Jag har själv så i min båt så jag måste ju säga att det går då...

Tre reflektioner bara. Generatorn kan var lite känslig om den inte får avsättning för sin kräm... menar bara att du har en väldigt bra brytare men man får inte koppla bort generatorn från batterierna någonsin?

Säkringar har man för det osannolika att det blir kortis. De ska sitta nära batterierna och bara skydda för mycket höga strömmar. Dessutom, eftersom du på det här viset enkelt kan koppla in förbrukarbatterierna för att starta motorn, så dimensionerar man efter startströmmen. Visserligen är den bara i 5-10 sekunder men kan ändå uppgå till ett par hundra ampere! Jag har 400A bladsäkringar och räknar med att de aldrig kommer till användning... Har haft kortis en gång och hade varken brytare eller säkring på den ledningen. Det vill man inte uppleva...

Huvudbrytare. En händig grej som bryter alla förbrukare och endast har förbikopplade sådana förbrukare som ska vara på hela tiden; shunten, länspump och vissa radioapparater... OM shunten inte är inkopplad så ser den inte vilken laddningström som kommer från solpanelerna.
 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kanon, tack för feedback!

En fundering om värdet på säkringarna: Jar har sett att många har 300-400A för startkretsen och 100A för förbrukarkretsen. Måste även förbrukarkrestens säkring vara 300-400A i mtt fall ifall relät är draget vid start eller om jag nödstartar genom att koppla in samtliga batterier? Är rädd för att det kanske är så.... Innebär det också risk för att jag eldar upp shunten för batterimätaren som är på 100A?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tog den säkra vägen  ( ! ) och säkrade med samma storlek även på förbrukarkretsen.

Shunten bytte jag till en 500A och faktum är att de flesta batterimätare funkar med vilken shunt som helst - bara du anger resistansvärdet vid set up.

Överhuvudtaget rekommenderar jag att gå igenom set up rätt noga. På den batterimätare jag köpte så var Peukerts konstant angiven till 1,0  som defaultvärde. Vilket är fel helt enkelt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det är en tvåpolig brytare bryts båda batterierna samtidigt och det fungerar inte som du har tänkt. Om det däremot är två separata enpoliga brytare som man kan manövrera var för sig fungerar det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan batterimätaren klara olika shuntar borde man kunna använda befintlig batterikabel.

Jag har använt spänningsfallet i en given ledare till att se strömmen då spänningsfallet ju är proportionellt mot strömmen. Man kan då kalibrera ledaren med en känd förbrukare och sedan mäta med en känslig voltmeter. Detta skulle kunna överföras till battmetern:

Vill man skippa shunten och använda batteriledaren (pluskabeln) som redan finns installerad skulle man först kunna kolla på batterimetern vilken ström man har vid en viss belastning, t.ex ett antal lampor påslagna, ju fler desto noggrannare. Ta sedan bort shunten, dra en ledare där ena änden är en nål att sticka genom isoleringen och med lika många lampor påkopplade hitta en punkt på batteriledaren som är samma som strömmen innan shunten plockades bort. Efter att ha hittat punkten kan det räcka att sticka in en kopparspik löda på och dra ledaren till batterimätaren och täta mätstället med vulktejp. På detta vis skulle man heller inte behöva ställa om batterimätaren då man ju med nålen hittat samma resistans som shunten. (Det är ju lite svårt att mäta så små motstånd som en shunt har.).

Får man till en bra punkt dvs rättvisande ström är det en fördel att slippa shunten då den är ett extra spänningsfall och ofta lite otympligt på batteriet. Man slipper också ett besök på båtaffären.

Har inte testat detta i praktiken så en liten Braskis är på sin plats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...