Gå till innehåll
torsdag 20 februari 2025
Vimorina

Maxi 84 och akterstag

Rekommendera Poster

Hej

Jag har sedan några år en Maxi 84 som jag har gjort en helde justeringar på, har man inte en sommarstuga att ta hand om så skaffar man sig en lite äldre båt att pula med.

Hoppas ni som gjort något liknande eller har förslag på lösningar kan hjälp mig med en fundering om akterstag och lite förändringar. Hoppas att ni förstå mig även om jag inte kan alla fina ord inom segelbåtstermer.

Det är så att jag vill ha badbrygga på min båt, och för att ta mig ut till den lär jag öppna upp i relingen i akterna på båten. Den optimala platsen jag hittat är i mitten, ovan rodret, för då har jag relig kvar i båda hörna. Problemet är ju att maxi 84 har ett enkelt akterstag som sedan delar upp sig i två ca 1 m innan den fäst i båten. Alltså har jag inte något större plats där att ta mig ut.

Det jag tänke är att ändra till två akterstag, ett på varje sida om min fina öppning i relingen, eller förflytta upp delningen att staget till ca 3 m upp i stället.

Jag har sett en lösning på det att ha två akterstag, men minns inte var.

Nu hoppas jag att ni som vet något kring detta kan bistå med allt typ av info.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är jag inte 100% säker på att jag har helt rätt. Men att flytta upp delningen ett antal meter låter smidigast. Då sparar du möjligheten att kunna trimma akterstaget på ett smidigt sätt. Iof. vet jag inte hur mycket du/man jobbar med trimningen på en masthead riggad båt?

Låter som det smidigaste sättet iaf. Men vänta på fler svar här, då det finns mycket kunningt folk på detta forum.  Prova att slå en pling till någon rigverkstad, de svara säkerligen gärna!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag delade  och förstärkte min pulpit på vår Maxi 84:a, men gjorde inga ändringar på akterstaget. Såg inget behov av det och det gick smidigt att komma förbi

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...