tlof 0 Postad 28 Mars , 2011 Köpte en båt med en aq 151 (b230) är det väl..ser att kamremmen inte ligger på hela kamhjulet..nån millimeter utanför,framåt.lite rost på inre delen,så den har nog legat så ett tag.vad kan det bero på?kanske nåt som är lätt o åtgärda?ser ju lite lömskt ut. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Misil163 0 Postad 29 Mars , 2011 Kan ju vara spännrullen som är sliten i lagret och därför har tippat lite. Kan ju vara läge att byta rem , spännare mm, hur du gör finns beskrivet i Haynes Volvo 740-bok. Det behövs antagligen ett specialverktyg för att lossa nedre remskivan. /Peter Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Danjel 3 Postad 6 April , 2011 Hej Det kan behövas verktyg för att ta bort det nedre svänghjulet, men det är inte säkert du behöver ta bort det, är lite osäker på 151:an, men jag sjäjv har bytt flera på aq145 (b23) och då går det att lirka ut remmen utan att ta bort nedre hjulet. Tänk på att de tre markeringarna måste matcha när du sätter dit remmen annars blir det inte bra. 151:an tror jag det finns risk för trasiga ventiler om remmen går av på så det är bäst att byta nu under våren då du har gott om tid. MVH /Danjel Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 13 April , 2011 Försökt få remmen rätt,vrider runt motorn o för remmen inåt..efter några varv går den utåt igen.kan tänka det är kåpan där impellerhuset sitter som gör att den inte glider av helt.då kan det va spännrullen?måste man bort med allt,impellerhus o kåpan bakom för att byta?verkar jobbigt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pronic 0 Postad 13 April , 2011 Ser likadant ut på min aq 151 , trots att jag har bytt kamrem totalt 2 gånger på den under min ägo, inkl spännrulle och rengjort remskivorna ,så jag tror det ska va så på den modellen . Har inte märkt nån skada på nån av de remmarna jag bytt så ... hoppa av kan den ju knappast göra för du har väl värmeväxlaren som stoppar den om den skulle få för sig att krypa längre ut ? PS. det går finfint och byta remmen utan att lossa remskivan på vevaxeln, däremot får ju vattenpump vattenpumpskåpan värmeväxlaren demonteras , inget större jobb dock se upp med packningarna på kopparrören in i vattenpumpen bara- lätt att sabba dessa vid demontering/montering. DS /Andreas Senast ändrad av pronic | 13 april 2011 | 22:01 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 13 April , 2011 det va en lättnad o höra.är ju nåt som stoppar den iaf.lite rost på kamdrevet,ska borsta av det iaf o se om den kryper tillbaks,men tror inte det.är ju en b230,så ventilerna ska väl klara sig?förra ägaren har ju kört så länge.remmen går ju ut nån millimeter framåt.ser ju inte så tillförlitligt ut precis. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 15 April , 2011 beställt kamremsats.men var sitter märkningarna??hittar inte någon?kan man inte byta remmen ändå?om man låter bli o dra runt motorn när remmen är av förstås. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
andres01 0 Postad 15 April , 2011 Bifogat kan du se var märkena skall sitta Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 15 April , 2011 Tack för tipset o bilden.vet du hur mycket man behöver demontera?sitter ju två behållare..en för sjövattenkylning o en förvatten som cirkulerar i motorn.tar man bort båda tillsammans..eller man delar dom o det räcker med den ena?remskivan på vevaxeln måste väl också bort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 15 April , 2011 Finns ju inga märkningar nånstans på motor??hittat nåm märkning på kamaxeldrev o mellan drev..men inget annat...kan man inte bara låta dom va i läge o dit med ny rem? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 15 April , 2011 Nej,du kommer missa. Finns Typ Körnslag,Gör rent o leta.Köp en Hayens (Stavning) Handbok på Biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 17 April , 2011 Nu har jag ingen sån plåt med märkning fram på ventilkåpan..då blir ju märkningen på kamhjulet bara på ett ungefär..ska väl peka lite snett åt vänster då? i vinkel med toppen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 18 April , 2011 Tror remmen som är på sitter fel.men motorn går ändå bra.köpt rem o det stämmer inte efter märkningarna.kan man ställa vevaxeldrevet efter märkningen o bara flytta dom andra båda hjulen lite så det stämmer efter remmen?men då får ju klart fördelaren också ändras lite väl? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kawa 26 Postad 18 April , 2011 Man ställer alla märkningar rätt sen får man justera fördelaren om det behövs. Stämmer inte allt som det ska så har en klanröv varit där och pillat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tlof 0 Postad 22 April , 2011 Tack för alla bra tips,dom har hjälpt o det funkar nu.remmen glider ju ut lite ändå..men blir ju kvar där. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser