Fart_Sebbe 0 Postad 28 Mars , 2011 Tjenare har nyligen köpt en Delta 17 med b20 i. Har funderat på att köpa an Aq171c, är det bra eller vad rekomenderar ni för motor i denna? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 28 Mars , 2011 Kan säkert bli bra om den får plats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Cpr3zZ 2 Postad 30 Maj , 2011 Det har suttit en AQ170 i min, så plats får den nog! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flipp760 0 Postad 30 Maj , 2011 AQ171 = 251DOHC 4 cyl 16 V motor Förhållandevid högvarvig, kritiska detaljen är avgaslimpan som är dyr och endast finns som orginaldel. Även vissa delar av tändsystemet är unikt för denna motor och kan vara svårt att hitta delar till. Mycket viktigt att byta kamrem i tid på denna motor annars är ventilsallad ett faktum... http://www.volvo.com/NR/rdonlyres/A23CE43B-775C-4A41-A67B-216F333FB010/0/251ADOHC_SP_1990_en.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rickardp 2 Postad 30 Maj , 2011 Bättre att satsa på en AQ151C (B230block 86mm slag på vev, 8v topp[531]) eller en AQ205 (GM 4.3L V6) som har bra med kraft och är otroligt billig att renovera eftersom den sitter i snart sagt alla amerikanska cheva, typ cheva van,astro osv.. nackdelen är att den är lite tung. Aq171C är en otroligt dyr historia att renovera, kolv 4000kr styck (finns inte att få tag på numera), ventiler 700-900kr st, den berömda avgaslimpan samt tändmodulen (Liknande modul återfinns som renix till volvo 340/360 med B19/B200 motorn, 400kr på skroten). Säkert en bra motor när den fungerar, men dom börjar bli gamla dom också och alldeles säkert behövs det snart renovering. Senast ändrad av rickardp | 30 maj 2011 | 23:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fart_Sebbe 0 Postad 7 Juni , 2011 Vill ha upp toppfarten över 40 knop. Har funderat på alla möjliga motorer men en rak 4:a låter nog bäst eller v6:a.. Vet inte vad jag ska ta? Är det värt att trimma b20an eller ska man köpa större? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bandvagn202 0 Postad 7 Augusti , 2011 jag har en b23 e marinkonverterad som gör drygt 33 knop med 14*17 ev. lite mer med 14*18 när jag provar , det bästa för att få upp farten verkar dock vara att byta till ett modernt drev så man kan få dit moderna propellrer av stål.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickepersson 0 Postad 12 Augusti , 2011 Hej Har precis i dagarna inhandlat en Delta 17 DC med AQ130 ( B20 ) motor samt 100 drev. Vid 4000 varv gör båten 20 knop ( enligt GPS samt inbyggda knopmätaren ) Är det någon som har en ide på vad man ska göra för att få den att gå lite fortare ? Toppfart 35 knop känns ju som rätt långt bort. MVH Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bandvagn202 0 Postad 12 Augusti , 2011 vilken propeller sitter på? Vilket maxvarv kommer den upp i vid full gas? Vilken utväxling har drevet? Det bör troligen vara 2.15:1 eller så, (lägg i växeln snurra motor för hand och kolla hur många varv motorn måste vridas runt för att propellern går ett varv) Som jag skrev ovan så gör min Delta 33kn vid knappt 5000 varv 14*17 propp och 2.15:1 /Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickepersson 0 Postad 13 Augusti , 2011 4800 varv kom den upp i, ingen markant fartökning. 4 varv på motorn 1 varv på propellern. Gick inte att utläsa vad för propeller som sitter på. Tack för hjälpen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bandvagn202 0 Postad 13 Augusti , 2011 kommer den lätt upp i 4 och 8 ? hur fort gick den då. Med en utväxling på 4:1 vilket låter mysko så bör du nog ha en propeller med mycket hög stigning t.ex 23, jämför gärna med andra propellrar så du får en känsla (svårt att mäta exakt) , men, vinleln bör vara drygt 45grader .. vilket drev var det du hade? Gär sedan ett diagram över fart vid olika varvtal och försök se huruvida hastighetsökningen är linjär eller om den bara vispar runt.. Diameter behöver inte vara större än 14 , 15*15 kan vara bra om du skall dra igång mer än en vattenskidåkare i taget.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bandvagn202 0 Postad 13 Augusti , 2011 4:1 verkar inte finnas på 100 drev.. se http://www.drevia.se/db/drevutv.htm Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mickepersson 0 Postad 14 Augusti , 2011 Jag ska kolla upp det hela imorgon kväll men toppfarten var 22 knop vid 4800 varv mao ingen större fartökning från 4000 varv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bandvagn202 0 Postad 14 Augusti , 2011 Riwall har en metod för att mäta stigningen hos din prop.. http://www.riwall.se/propellerkonsult/cmanager/foto/visa.asp?id=186 /Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fart_Sebbe 0 Postad 6 Juni , 2012 Jag har nu renoverat min aq130 och den gör bara 29 knop, varvtalet vet jag inte då varvtalsmätaren är pajj.. Propeller är 14x17. Dock så planar den redan vid ca 8-9 knop. Eller rättare sagt så kan jag köra i 8 knop och ta ett steg fram så planar den. Det känns lite lite med tanke på att det är en nyrenoverad motor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bandvagn202 0 Postad 6 Juni , 2012 Då kan du ju fråga dig hur den går i vattnet, jag bytte till 18 md mindre area, samt justerade upp ett pinnhål, det gav 35 knop vid 5000 varv istället för 17 vid max 4800 och 33 knop.. Lite justerande kan nog ge endel.. /Janne Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Fart_Sebbe 0 Postad 18 Juni , 2012 Den är väldigt orkeslös.. Vad menar du med pinnhål? Så vilken propeller ska jag prova? Jag ska ändra tändningen och kolla om det är den, jag ändrade den lite i veckan och då blev den snabbare upp på plan /Sebbe Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bandvagn202 0 Postad 18 Juni , 2012 Tiltningen justeras på gamla drev genom att pinnen i skölden flyttas in eller ut , flyttas den ut något så lyfter du fören och den går lättare i vattnet >> fortare men mindre stabilt , olika propellrar lyfter aktern olika mycket därför måste man prova sig fram lite Propeller och varvatl måste man prova sig fram till, sedan beror det ju på kamaxeln hur mycket den skall varav oxå din kam kanse bara ger 4500 varv, kommer inte ihåg just nu hur deta är med olika kammar /Janen Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser