Gå till innehåll
lördag 25 januari 2025
Rolle85

Yamaha - impellerbyte

Rekommendera Poster

Hej,

Har egentligen inga problem med impellern men börjar fundera på om man ska ta och byta impellern på motorn också innan säsongen. Dock har jag inte utfört detta innan och förstår att detta är mer avancerat än det jag redan gjort med byte av bränslefilter och termostat.

Motorn är en Yamaha 60hk 2-takt från 1998.

Bifogat har jag lagt med en bild på sprängskissen för min motor. Min fråga är helt enkelt, hur byter jag den? Vilka skruvar på ritningen måste jag lossa för att komma åt, hur är det med att ha växeln i eller inte? Är helt novis på impellerbyte så jag tar tacksamt emot en strukturerad steg för steg beskrivning, samt vad mer jag behöver tänka på osv..

Edit: Insåg att bilden blev bra liten så jag länkar direkt till bilden:

http://www.ishopmarine.com/ishop/jsp/AsplIsmCcatViewBase.jsp?reqFor=29&lvlCode=4&path=YAM~A0000002~M0001037~M0001096~C0025203&isForSupStore=false&cCatFilter=&eCatSupFldr=nr 30&hideLinkOnPath=false&docId=&docName=&isFromCMS=false&hideAdd2CartButton=&isStandAlone=&is4CmsShop=&reqln=Unknown&reqem=Unknown&reqph=Unknown&isFrPG=false&forItemCode=&pCode=C0025209

tack!



Senast ändrad av Rolle85 | 28 mars 2011 | 12:16

post-10013272-1394236665,339_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är väl ett K-hus på den? Såhär brukar jag göra, växel i friläge, lossa trimfenan, lossa bulten under fenan, lossa de fyra bultarna på sidorna, lossa ev loggivarslang. Ta ner växelhuset, brukar låta bli att pilla på växelaxeln men brukar iaf märka läget med en penna. Ta rätt på O-ringen från växelhylsan om den trillar ur.

Lossa de fyra bultarna på pumphuset, dra upp hus o impeller, ta loss kilen, lyft upp slitplattan, pilla ur slithylsan ur pumphuset. Kilen brukar kunna sitta rätt rejält så jag brukar smärgla den nya lite så lossnar den lättare nästa gång. Rengör o montera ihop allt igen med ny slitplatta, slithylsa o tätningar, impellern brukar jag klena in med silikonfett för att den ska glifa in i huset lätt. Snurra drivaxeln medsols medan du trycker på huset. Fetta in o dra bultarna lagom, tänk på att det är plast till huset.

Rensa alla splines o tät o glidytor från mög, fetta in, helst med Yamaha Grease WR No.2. Kolla att vattenpipan sitter rätt o att övergångarna ser OK ut. Om den lilla O-ringen på växelaxeln trillade ur så ska den ligga inne i växelhylsan, men oftast brukar den bli kvar därinne. Den förspänner nämligen växelaxeln o det blir nog inte så bra utan den. Sen är det bara att lina upp allt o sätta tillbaka växelhuset o trimfenan. Bultarna till växelhuset dras till 40 Nm o var generös med fett på dom. Provkör o kolla så den växlar.

Ungefär så brukar jag göra, brukar bli så bra så, som Pippi säger.. Men en riktig servicemanual är guld att luta sej mot, köp en för den betalar sej flera gånger om. Tycker växelhuset ska av minst var tredje år för impellerbyte annars kan det lätt bli ett litet h-lvete att få isär..

Lycka till!

Edit: justerat texten lite så läs igen!



Senast ändrad av jarb | 28 mars 2011 | 12:52

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jarb, lät avancerat! =)

Servicemanualen låter som ett måste. Det är ingen som råkar ha servicemanualen för denna motor som kan kontakta mig?
ALternativt, är det någon som gjort detta på en liknande Yamaha som kan kontkata mig för att delge mig bilderna på hur du gick tillväga?



Senast ändrad av Rolle85 | 28 mars 2011 | 13:33

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä. inte alls svårt faktiskt. På SIM's hemsida finns en mycket detaljerad beskrivning hur man gör på ett M-hus, en F225. Den i princip enda skillnaden mot ett K-hus är att M-huset sitter med fler bultar o att drivaxeln förspänns med en fjäder o ett par brickor i pumphuset. K-huset har inte detta alls så de bitarna kan du bara hoppa över.

http://www.simyamaha.com/category_s/1992.htm

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kom på att vissa K-hus har en vattenpump som liknar den på M-husen med förspänning av drivaxeln, F115 och V4orna har det. Det gäller ju inte ditt Rolle85 men rätt ska det va iaf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Var bor du Jarb, tänkte vi kunde gjort det ihop =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har ett hum om hur jag ska göra jarb så tack för hjälpen

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haha! Tror nog du klarar det lätt själv, det ger lixom sej själv när man skruvar med det. Kommer jag på nåt mer bra o veta så skriver jag här men jag tror beskrivningen ovan är ganska komplett. Har du kollat på SIMs bilder?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, jo jag kollade bilderna. Förstod principen. Var skruvarna sitter skiljer sig lite mot min då men de ska nog gå. Frågan är om man ska köpa ett helt impellerkit eller bara impellern.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Varför göra jobbet halvt när du ändå är där o bökar? Självklart ska du byta tätningarna o slitplattan/hylsan oxå. Är de slitna o repiga förkortar du dessutom livslängden på den nya impellern. Hur länge var det sen förra impellerbytet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intervallet är 3 år eller 300 timmar så den går på dubbel övertid. Tveklöst dax för byte o inte minst är det dax att återfetta alla bultar o splines om det ska gå att få isär helt i framtiden..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jo jag ska ta och fetta in lite av varje när jag väl öppnat upp den.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sådär, nu har jag bytt impellern på min Yamaha 2-takt 60hk. Imorgon ska jag provstarta motorn för att se så att det funkar som det ska men allt gick fint under bytet. Måste säga att det här med impellerbyte var mycket lättare än jag trodde. Jag har inte gjort det innan och det tog en timma för mig. Jag tog bilder under hela bytet steg för steg och jag funderar på att göra en impellerbyte guide för de som är inne på impellerbytartankar. Kanske även ska slänga med bilder på bränslefilterbyte samt termostatbyte..?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jarb, idag startade jag motorn för första gången sedan förra året. Det kom nn stark vattenstråle från motorn så det var kul att det gick bra. Nu är de bara o planera iläggning =)



Senast ändrad av Rolle85 | 02 april 2011 | 16:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kul att det gick bra! Som jag sa så är det inte så svårt trots att det är några moment som ska göras utan det ger sej själv när man pillar med det. Bytte du allt eller bara impellern?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ja verkstadskillen tyckte inte jag skulle byta mer än impellern, de brukar inte behövas sa han. SÅ jag bytte bara impeller. Får se hur jag gör om två säsonger, då kanske man byter hela kittet.
Skönt att ha de gjort och att allt funkat bra. Bytte nämligen också termostat och bränslefilter...motorn har ju funkat perfekt men skönt med lite förebyggande service =)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för tips.

Nu ska jag börja med detta, men det har inte gjorts på säkert 10 år så hela huset sitter som berget trots att 5 bultar har tagits av (tre bröts, hur fanken jag nu ska få ur dem).

Pust och stön...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om det finns gods kvar så kan det gå att svetsa på en mutter. Värmen gör dessutom att oxiden krymper så att bulten släpper lättare. Om det inte går så blir det att borra ur bultarna, gänga med specialtapp och dra i insatsgängor. Kan ev. finnas på Biltema. Måste vara rostfria.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ok Värma på.

Jag insåg plötsligt att det är SEX bultar som måste loss.

Två på var sida, en ovanför propellern och en under en gummiskyddsgrej (fast den håller kanske bara en anod?)

Innan dess han kag slå sönder godset på tre ställen och fyra bultar sitter kvar.

Som jag förstått det är det nu bara att fortsätta med värme och milt våld, hoppas inte det är något annat som håller emot.

 

Sebastian

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sitter antagligen en bult under trimfenan (anoden).Kanske bara den som just nu hindrar dig att få bort vxlhuset. Om bultskallen är borta så finns inget som hindrar längre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den här tråden är gammal. En ny tråd för att få ut dina bultar kanske behövs.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...