Gå till innehåll
fredag 17 januari 2025
toaen

Rocca Snäpplås

Rekommendera Poster

Jag skall montera ett antal Roca snäpplås på mina nytillverkade luckor. Enligt monteringsanvisningen från Roca så sticker handatget på snäpplåsen ut i hålet. Se bifogad bild.

Jag hade tänkt borra hålet/sätta i en teakring, så att handtaget gick kant i kant med hålet. Hur gör ni som monterat såna snäpplås?

tommy

undrande

post-945-1394236665,2761_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte monterat själv utan detta är orginal på min båt, dock så är själva handaget precis vid kanten av hålet så man får sätta in och vinkla fingret lite om du förstår hur jag menar, sen är själva ringen kant i kant med insidan på luckan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var precis så jag tänkte. Men så fick jag se Rocas monteringsanvisning och tyckte det såg lite tokigt ut.

Om jag monterar som jag tänkt, behöver jag inte ens vinkla figret, möjligtvis böja det en aning.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis så menade jag egentligen, alltså böja en aning, ligger låset rakt framför hålet som rocca vill så lär man ju slå i fingrarna i det när det är lite sjögång och man skall ta sig en kaka.....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Mina luckor har lås monterade precis som Westfjord beskriver. Roca´ s montering verkar som sagt tokig, risken att man gör illa fingret när man sticker in det i hålet verkar stor.

Senast ändrad av Peter_K | 28 mars 2011 | 09:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu skall tyvärr inte mina luckor med tillhörande lucklåsar monteras där jag förvarar eventuella kakor.

Jag kanske skulle montera en lucklås på den sjutlucka där mitt fikabröd förvaras, och göra det som i Roca´ s anvisning, så att jag skadade mig i fingret varje gång jag tänkte nalla en kaka, under mina långa ensama seglingsdagar. 

En sån monterig hade kanske haft en negativ inverkan på vikten. wink

tommy

välbyggd både på längden och bredden

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag hade dessutom monterat handtaget något under mitten av hålet (snett nedanför). Jag har också den här typen av lås som orginal monterade som beskrivits här. Men jag irriterar mig på att om handtaget sitter till vänster så blir det en onaturlig rörelse att öppna luckan med vänster hand. Pss. om hantaget sitter till höger och man ska öppna med höger hand.

Man måste då vrida pekfingret 90 grader åt sidan för att öppna. Inte alltid lätt om man med andra handen balanserar det som ska in i skåpet. Hade handtaget suttit lite nedanför centrum på hålet hade allt varit mycket enklare.

Bara några tankar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för den tanken. Den är nog inte så dum. Av mina luckor sitter hälften så att det skulle va enklast att öppna med höger hand.

Om man monterar så, så kanske gäster ombord inte klara av att öppna luckorna och jag får ha mina rena kalsonger och sockar ifred. wink

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en radda småluckor som den på bilden, som s.a.s står och väger på gångjärnet.
Lätt hänt att de börjar vibrera när motorn körs, om det är lite glapp i låsanordningen. I alla fall om man inte monterat den övre detaljen i din rocca-skiss på exakt rätt avstånd, för ingen justermån tycks finnas i.o.m. de försänkta skruven !?
Har även hänt att tunga föremål lyckats öppna luckan inifrån vid kryss-krängning, min gamla  systemkamera fick sig tex en flygtur. :(

/ Thomas

post-10006646-1394236665,318_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

På de bleck som är medlevererade är det en justerinsmån på uppemot 8 mm.

Förra gången jag gjorde ett liknade arrangemang, satte jag vridbara teakklossar i överkant  med en skruv. Det var kanske ett säkrare arrengemang. Nu är det några fack i förpiken i huvudsak för kläder, och jag tänkte lyxa till det lite.

Att luckor med denna typen av låsning kan öppna sig kom jag att tänka på när jag läste ditt inlägg. Jag har sådana i min gamla storfidra. Jag brukar alltid ha relativt dåligt väder när jag är ute och seglar wink och det hände en gång att luckan där jag förvarar mat öppnade sig och det mesta ramlade ur. Honung, marmelad, pulverkaffe, och så några mindre ömtåliga förpackninga. Det blev kladdigt, men det gick ju att torka upp. Hur gick det med kameran?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Toaen:
Den överlevde inkl 105mm:s zoom-objektivet, trots att den pga krängningen nog missade kojen och landade direkt på durken. :)
(Är ju f.ö. digitala bilder som gäller numera, fast det är så kul att kolla på gamla diabilder i stort projicerat format.)

Med 8 mm justermån så bör ju montaget gå lätt. 

/ Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Detta är mitt första inlägg på MG. Men då jag jobbar med marina lås och beslag blir man lätt lite yrkesskadad kan jag inte låta bli att läsa och göra ett inlägg i tråden :-)

Då jag ej vet om man får länka till dirket till produkter här på MG så skriver namnen och hänvisar till vår webshop på slutet.

Vid installation av luckor, likt den trådskrivaren har, hade jag rekomenderat låset Snappy som har en tjusig over-center funktion vilket gör luckan väldigt stark i låst läge. Låset har ingen bygel utan jobbar som sagt med over-center. Även något hur vår C3-serie hade fungerat utmärkt.

För att minska vibration i luckor så hade jag kollat på Novibra som är ett vridbeslag (sitter ex på alla Hallberg Rassys båtar) och som har en antidäpningsfunktion. Här ingår även ett justerbart bleck som behövs då en båt i vatten alltid ändrar form, speciellt under första säsongen.

Har ni frågor om lås och beslag går det bra att skicka ett PM alt besöka www.onmar.se (vi har även en banner här på MG).

Det ni finner där finns ej hos vanliga båthandlare utan är produkter som vi under 30 år utvecklat och sålt direkt till de stora varven världen över. Ex Princess, FairLine, HR, Nimbus etc etc. Vi startade med direktförsäljning mot slutkund så sent som för 18 månader sedan.

Lycka till med installationen

vh

Markus på Onmar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej onmar

Det fanns mycket intresant på din sida. Jag har spart den som en  favorit för framtida behov.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tommy, att spara länken tycker jag du gör helt rätt i...

Tittade lite på din sida. Gediget arbete med kartläggning!

Vi började sälja lås och beslag mot den marina industrin redan på 60-talet. Från 1980 och framåt med 100% fokus mot just marin. En del lås och beslag tillverkas fortfarande annat finns fortfarande kvar på hyllorna. Så behöver du något, i original, framledes så ta en bild så kan vi se vad göra.

Då jag ej kan bidra med info/hjälp om Roccas snäpplås så lämnar jag nu denna tråden.

På återhörande

/Markus

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...