Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Flayban

Kablar, kabla, kablar.........

Rekommendera Poster

Imorgon ska ja dra 6 kablar i masten...phuuu.

Det finns en kabelkanal.

1st  RG213 till VHF 

1st RG59 till TV

1st RG 58 till AIS

1st RG174 till AIS/gps

1st Till vind

1st  Till ankarlanterna.

Mycke såpa blir det.

//Jonas

bavaria40.dinstuio.se

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lycka till, du vet väl att du kan lägga adressen till din hemsidan under strecket så det automatiskt syns vid varje inlägg du gör. Gå in på din sida och ställ in det bara.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Får dom plats i kanalen?

Skall du inte ha nån ankarlanterna?

Går det inte ha gemensamkabel för tex VHF och HIS?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

kör rg58 istället du märker ingen skillnad i vhf bandet men betydligt mindre diameter än 213 (rg58=5mm). Sen kan du väl dela antenn för ais och vhf?



Senast ändrad av irover | 28 mars 2011 | 09:00



Senast ändrad av irover | 28 mars 2011 | 09:04

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tittade på dom i höstas och det såg intressant ut. Ända tills jag såg prislistan:

TV/FM VHF:  10,000 kr

TV/FM VHF AIS: 11,600 kr

TV/FM VHF AIS GSM/3G:  19,800 kr

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja hur stor skillnad är det mellan RG58 och övriga lågförlustkablar om antennkabeln är upp mot 20 meter? 

Monterade den betydligt tjockare RG 213 på min förra båt men det var en hel del fix med att dra den tjocka kabel genom mast, däck och vidare fram till VHF-radion.  Dessutom blev det ganska dyrt med specialpressade kopplingar och avsevärd dyrare kabel. Nu tänkte jag göra det lättare för mig. Tacksam för synpunkter.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ingen bra idé. Det är stor skilnad efter ett par år. RG58 töjer sig av egenvikten och impedansen ändras något. RG58 tål också mekaniskt slitage betydligt sämre än RG213. Tittar man på båtar som ska ha godkända GMDSS-installationer så är RG58 inte ens tillåtet. RG213 är tillåtet i en befintlig installation. Vid ny eller ominstallation så är det RG214 (dubbelskärmad) som gäller. RG214 är overkill på en fritdsbåt, men jag har bytt tillräckligt många hundra meter RG58 på både små och stora båtar för att veta att den inte är bra oach att man i längden tjänar på att dra RG213.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Försent att säga att ankarlanternan i masttoppen inte är en bra idé alltså.
Då glömmer vi det.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

varför då - sitter den för högt?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Japp. När du kommer till en ankarplats kollar du ofta framåt och runt dig men inte ofta uppåt. Värst är det nästan hemma i skärgården där man kommer runt en ö eller genom ett sund och avstånden är korta.

Vi plockade ner våran ankarlanterna och satte dit en LED-trikolor i stället. Den gamla ankarlanternan satte vi ett snöre, en LED-lampa och en kabel med 12-voltsplugg i. Nu bara hissar vi upp den en bit och pluggar in. En fotogenlampa fungerar också bra, det har jag använt innan. Ser dessutom lite småmysigt ut.



Senast ändrad av cerber0s | 28 mars 2011 | 23:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En ensam ankarliggare med lanternan i masttoppen är inte så svårt att upptäcka, om inte den försvinner mot månen eller en ljus himmel över trädtopparna.

Värst är det när man kommer in i en populär ankarplats med många svajliggare samt båtar mot land (Napoleonviken utanför Stockholm är ett bra exempel) .
Många har inget ljus alls, en del har ruffbelysning eller någon lampa i sittbrunnen tänd och sitter och umgås.
Att då upptäcka och dessutom avståndsbedöma en ankarlanterna 15-20 m eller mer upp i luften på en i övrigt mörklagd båt är inte lätt. Det är framåt man har fokus.

Sätt eller häng lanternan så högt att den kommer över och inte riskerar att skymmas av bommen, gärna långt akterut så att den döda vinkeln från masten blir minimal.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om konsten alla regler aka föja så ska ankarlandtärna hissas i fören på fartyg under 50m och över 50m ska det även sitta en i aktern.

Att ha den i masttoppen är ju inte optimal men den sitter där orginal så då får det sitta kvar.

 

//Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Napolenviken är fin. Jag har för mig att båten närmast till väster i bild, är min L32. Året var 2003 och mitt minne är bra men kort. Viken på andra sidan ön - Tvättfatet eller vad man nu kallar den - är ju inte fel heller och den var min första naturhamn i Stockholms skärgård med egen båt, år 2001.

Med det resonemanget skulle jag alltså hänga min ankarlanterna mellan masten och kutterstaget  fast närmare kutterstaget och ca två meter över däck. Jag har ju en konstig båt med med masten långt bak i sittbrunnen. Med konservativa seglarögon ser den inte riktigt klok ut, men den passar ju på det viset bra ihop med skepparen. wink

Drog ett rör i masten i fjol när jag hade nere masten och drog i en tvåledare till den befintliga, ganska skruttiga ankarlanternan, som blir  bra dragtråd. Skulle dragit i en kabel till en ny VHF-antenn också som jag köpt, men hittade den inte när jag skulle göra jobbet. När jag letade efter nåt annat för ett par veckor sen, hittade jag antennen och kabeln. Det jag letade efter då hittade jag - igår. Nu har jag dessutom införskaffat en båtantenn till internetet, så det blir nog en tur till mastkranen i Vallbodalen i Lysekil fram på våren,  och kanske en trefärgad lantera istället för ankarlanternan.

Tur att jag fick information om de mastkranarna, via ett inlägg här på MG. Jag visste inte ens att hamnen fanns och trodde att de närmaste klättringsbara mastkranarna fanns i Björlanda Kile och på Ökerö. Så dar en 45-50 distansminuter hemmifrån. Tll Valbodalen är det bara 8.

Flayban

Gick det år mycket såpa?



Senast ändrad av toaen | 29 mars 2011 | 13:07

post-945-1394236666,3091_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ca 2 dl......ja snåla inte.

Det kommer att lödra ur mastfoten när det regnar, vattnet kommer följa kablarna ner och dra med sig såpan.wink

 

//Jonas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Då får du passa på att göra ren gummibåten, när det löddrar ur mastfoten. Sk återvinning.

Av vissa anledningar hade jag gummibåten under avgasröret på min förra båt när jag gick ut och in i hamn. Efter en sommar hade den blivit ganska skitig av avgaserna och allt annat. Jag försökte göra rent med Ajax utan nåt särskillt bra reultat. Medans jag höll på kom ett ungt par och klev ombord i en ribbåt mitt emot. Den var så ren och fin, så jag frågade dem vad de brukade använda; Grönsåpa blev svaret.

Sen dess har jag använt grönsåpa. Det fungerar betydligt bättre på gummibåten än de morderna grejorna - och kanske inte bara på gummibåtar!?

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Såpa bra till mycke.......även att tvätta teak och kapell, det återinfettar bra. Ja körde med gul till kablarn, tyckte de var mycke snyggare.smiley

//Jonas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle dragit i en kabel till en ny VHF-antenn också som jag köpt, men hittade den inte när jag skulle göra jobbet. När jag letade efter nåt annat för ett par veckor sen, hittade jag antennen och kabeln. Det jag letade efter då hittade jag - igår.

Jag tycker jag känner igen det där.... :-)

Nu är det baske mig vårkänslor och båtpyssel..... Fast inte just för sekunden (tittar ut på snön som just faller utanför)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog inte fel med de gamla teknikerna. Gul och grön såpa är i princip samma produkt. Att de har olika färg är av historiska själ. http://thallatha.blogspot.com/2010/11/gronsapa.html

Som ankarlanterna kanske man skall börja använda nån av de många fotogenlyktor av lite olika slag som jag samlat på mig under åren.

Har du teakdäck så kanske det är bättre att skrubba däcket när det rinner såpskumm ur mastfoten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här är ju en rätt gammal tråd men för mig är den aktuell ...

 

@Flayban, på bilderna ser man din AIS-antenn monterad ganska nära masten ovanför motorlanterna. Hur har det funkat?

 

Jag föreställer mig total radioskugga akteröver pga masten och märkliga sändaregenskaper om det är en AIS-transponder och inte en AIS-mottagare.

 

Jag leker med tanken att montera en av VHF- och AIS-antennerna på en spridare och den andra i masttoppen, för att separera dem i höjd.

 

./stefan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det ä inte säkert att du får svar på din fråga.

 

Flayban har inte varit aktiv på forumet sen i fjol.

 

post-53310-0-26843000-1402927773.jpg

 

Du kan försöka skicka ett meddelande till honom via hans "sjöbod"

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Glömde du kablar till motorlanterna, windex- och däcksbelysning?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...