Gå till innehåll
torsdag 03 april 2025
Warberg4

Laga mindre spricka under vattenlinje

Rekommendera Poster

Hej båtvänner.

Jag har en gammal 80-tals plastbåt som jag har lyckats få en spricka på cirka 5 cm under vattenlinjen som måste åtgärdas innan båten skall i havet i år. Jag skulle vara mycket tacksam för tips på hur jag lagar denna skada. Tyvärr kompliseras det av att jag inte kommer åt innifrån. Eftersom det är under vattenlinjen och faktumet att båten är sliten i övrigt så spelar inte utseende någon roll, men såklart är det vilktigt att det blir tätt och håller.

Så, hur hade ni gått till väga? Tacksam för alla svar!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad är det för båt?

Längd och bredd?

Det är ju lite skuillnad om det är en liten plasteka eller en 10 tons segelbåt som du skall segla jorden runt med.

Av någon outgrundlig anledning misstänker jag det första. 

I så fall skulle jag slipat ur ordentlig. Allt löst måste bort och slipas till rent material, samt en ordentlig urkoning.

Jag skulle i första hand slipa upp till vattenlinjen, så att bottenfärgen täcker över skadan. Men det är ju svårt att säga exakt när man inte sett skadan. Du kan ju höja vattenlinjen ett par cm om urslipningen blir för liten. 

Sen skulle jag laminera med Epoxy och glasfiberväv, som du köper på Biltema. Billigast och hel ok. Du kan kolla här på reparationer jag gjorde i fjol vår.

http://thallatha.blogspot.com/2010/06/bottengenomforingar.html

http://thallatha.blogspot.com/2010/06/slipfusk.html

Det finns ju tekniker om man behöver lägga på lite laminat på insidan eller om man har ett hål och man behöver stöd på insidan för att kunna laminera. Men har du såna problem får du återkomma.

alternativ läsa boken plastbåtsvård http://www.bokia.se/bok/9789197009461/plastbatsvard-underhall-och-renovering-av-glasfiberskrov-bjorn-peter-behrens/

tommy

Senast ändrad av toaen | 28 mars 2011 | 10:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svar, båten är 4,80 meter lång och 2 meter bred. skadan är lång ner och jag kommer inte kunna lyfta vattenlinjen över skadan. Min uppfattning är att jag inte behöver förstärka utan endast få det tätt. Är epoxy glasfiberväv det bästa för det eller finns det något enklare sätt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du motsäger dig lite när du först skriver; Jag har en gammal 80-tals plastbåt som jag har lyckats få en spricka på cirka 5 cm under vattenlinjen och sedan som i ovanstående citat.

I min värld, där reparerar man en skada och så är det bra en gång för alla.

Är det över vattenlinjen, så skulle jag laga med polyesterplast och glasfibermatta och måla över skadan med topcoat. Dvs polyesterplast med färgpigment och vaxlösning i. Arbetsmetoden är samma som om man lagar md epoxy. Det som är svårt är att få rätt färg på topecoaten. 

Jag bor ju på en ort där det finns många plastbåtsvar och reparatörer. Vid några tillfälle har jag lyckats få hjälp av proffsen att blanda till en topcoat som nästan har stämt i färgen. Skall man bara gå in i en båttillbehörs affär och köpa tex vit topcoat, då får man ha tur om man får en färg som passar. Alternativet är att måla om hela båten om man störs utva färgskifftningarna.

Sen kan man naturligtvis klabba och trycka i sikaflex eller som nån sa tuggumi. Sen är det bara en tidfråga när sprickan blir större.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag skriver ju som en kråka så jag förstår att du missuppfattade mig. Det jag skulle skrivit är att jag har lyckats får en spricka på cirka 5 cm och sprickan är under vattenlinjen. Lyckades få till ett fint syftningsfel.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är den under vattenlinjen då täcks den av bottenfärgen och då lagar du lämpligast med epoxy och målar över med bottenfärg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och med epoxy menar du epoxy glasfiberväv, eller?

PS, tack för tipset om boken, den skall beställas.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är glaset som ger styrka. Epoxyn eller polyestern binder bara ihop glasfibern

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...