Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
NicklasE

Lacka om durken

Rekommendera Poster

Jag ska fräscha till durken ute på båten, börjar bli repig och så och undrar vilka papper man ska slipa och sedemera vilken lack rekommender ni.

Sen fundrar jag om man ska olja eller lacka badbryggan för den behöver oxå fixas till. Tror inte det är teak där utan något annat sorts träslag men vet inte vad. Är en vanlig badbrygga man kan köpa på båt tillbehörsaffärer.

//Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Badbryggan tycker jag du ska ha Danish Oil på. Skrapa den trären, slipa med sandpapper och olja sedan in den med en pensel 3-4 ggr, låt det torka mellan lagerna vilket tar 6-8 timmar. Sist tar du en linnetrasa och stryker på olja som du låter torka 24 timmar mellan påstrykningarna.

Sedan behöver du bara gå över med ett tunt lager olja en gång om året så håller den hur många år som helst

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Och durken kan du lacka med två-komponentsfernissa. Om den är av trä vill säga men jag har för mig att den så måste vara trä-ren. Blir slit-starkt och hållbart. Avsluta gärna med att blanda i ett halkskyddsmedel (International kallar det Halkanix) så blir den bra att gå på.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du skriver lacka om durken, betyder det att den är lackad idag? då är det viktigt att veta att man kan inte lägga 2-komp på 1-komp lack, men tvärtom går bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...