Gå till innehåll
söndag 26 januari 2025
NicklasE

Gasol ?

Rekommendera Poster

Hej

En lite fråga, jag håller på att installera en gasolspis i min båt enlig alla konstens regler och så. Och då jag dragit ett koppar rör från köket akterut till där sedan gasoltuben ska vara så är ju reglerna att man ska sätta fast röret var 30 cm. Då jag har en kabelstam som går samma sträcka och som är fastsatt i skrovet med jämna mellanrum får man då sätta fast röret tillsammans med kabelstammen eller finns det regler för att röret måste sitta fast i ett eget fäste så att säga. Tror själv inte att det har någon betydelse och jag hittar inga regler kring detta men finner det bra att allafall fråga.

//Nicklas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om jag inte minns fel så finns det regler på hur långt kopparröret för vara oxå?

Googla lite, eller sök här på forumet så finner du nog svar på dina funderingar.

Hoppas det går bra

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Poängen med att röret skall fästas så tätt är att det aldrig skall kunna vibrera, kallhärda och därefter spricka.
Eftersom en kabelstam av sin natur är fjädrande och rör sig och då kommer naturligtvis kopparröret också kunna röra sig - du skall nog undvika detta.

Dessutom skall röret kunna inpekteras och eventuellt bytas vid behov - känner jag båtar rätt blir det så småningom fler kablar i den stammen och röret blir alltmer dolt och intrasslat.

Nej, lägg det separat och klamra tätt även om det är mer jobb. Gasol är en av de där sakerna man inte skall ta några genvägar med.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Helt rätt som Amiralen säger,men glöm inte ett gasollarm längst ner i kölsvinet=mkt:billig livförsäkring!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...