Runsvik 0 Postad 27 Mars , 2011 En bekant till mig påstår att man måste ha lantärner (lampor) på ALLA båtar.. Å att ja måste ha det på min 5m också å att det tydligen är lag på detta? Låter väldigt löjligt i mina öron.. Men inte MÅSTE jag ha det på min eller? Hur är det egentligen ang lampor på båt.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
666D3 64 Postad 27 Mars , 2011 Lanternor måste vara tända när solen är nere samt vid dålig sikt. I svenskt inre vatten finns ett undantag som säger att under skymning och gryning behövs inga lanternor om båten syns på betryggande avstånd. Fartyg under 7 m och som max kan göra 7 knop behöver endast en vit lanterna som ska vara synlig i 360 grader. Roddbåtar och segelbåtar under 7 m kan få använda sig av en ficklampa eller dyl. Placeringen av lanternorna styrs av föreskrifterna i IS och SjöTK Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 27 Mars , 2011 Hej! på min Finnsport 420 har jag samman lagt 4 lantärner 3 fram 1 bakåt, kolla bilderna! Mvh: Eric Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
finnsport420 0 Postad 27 Mars , 2011 Bakåt. Båten är 4m och 20cm. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 27 Mars , 2011 ok tack för svar.. då får ja ta å montera de;) /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snipan_71 0 Postad 27 Mars , 2011 Japp, du måste minst ha en runtomlysande lanterna om du är ute i mörkret. Finns billiga och bra såna på biltema. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 28 Mars , 2011 Med 50 häst på akterspegeln så torde vi nog överskrida 7 knop med råge, för att inte havets hjältar (KBV) skall ha synpunkter så krävs styrbord, babord, akter samt motorlanterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
smoegen 89 Postad 28 Mars , 2011 Med 50 häst på akterspegeln så torde vi nog överskrida 7 knop med råge, för att inte havets hjältar (KBV) skall ha synpunkter så krävs styrbord, babord, akter samt motorlanterna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser