Gå till innehåll
söndag 23 februari 2025
Kulingvind

Byta motor: Från MD7 till Solé Mini 17 ?

Rekommendera Poster

Finns det någon här som uppgraderat från MD7A till Solé mini 17?
Hur förlöpte bytet?
Vad behövde modifieras?
Vad blev driftsskillnaderna före/efter bytet?

Någon som har erfarenhet i allmänhet om Solé?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Har inte bytt från Volvo till Solé och inte den storlek du har men har erfarnhet av Solé i allmänhet.

Vi bytte från en Yanmar 3gm 30 till en Solé min 29, tror jag den heter. Den fungerar mycket bra. Känns och är omtalad som en mycket pålitlig, enkel och beprövad konstruktion.

Ska du byta själv eller med hjälp av reparatör? Vi anlitade installatör från försäljaren och han var extremt trevlig, hjälpsam och tillmötesgående. Ska man byta motor med hjälp av installatör så tror jag relationen till honom/henne är viktigare än vilket motorfabrikat man väljer, enligt samstämmiga uppgifter är det inte så stora skillnader i kvalitet. Om något strular efteråt, och det gör det ofta, någon liten grej, så är det bra att ha en god relation så fixas det lätt. Bra att tänka på är att tydligt komma överens om vad man beställt. Det lilla strul vi hade med vår installatör handlade om instrumentpanelen, vi hade olika bild av vad som ingick i installationen där. det ordnade sig till slut men ju tydligare man är i beställningen desto bättre.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En reflektion: De nya motorerna verkar mer högvarviga än de gamla. Har man då en propeller för den gamla motorn får man visserligen lugn och trevlig gång men tappar du inte effekt Jussi? Har du varvräknare? Vad kommer du upp i?

Fick du lättare att gå mot vinden efter motorbytet? Annars är väl propellerbyte ett alternativ (men dyrt). En folding 3-blads kostar som en ny motor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vridmoment hos den nya motorn stämmer överens med den gamla över hela det aktuella varvtalsområdet (av den gamla motorn), så kan man i princip använda densamma propeller (och samma växelförhållande).

I mitt fall har Kubota Beta 10 (10 hk @ 3000 rpm) nästan precis samma vridmomentkurva med MD5 (7 hk @ 2500 rpm eller så) redan vid 1000 rpm och hela vägen uppåt. Sedann vid 2500 rpm där MD5 tappar pusten, går Beta 10 vidare upp och ger de 3 hk mera förmotvind och -vågor.

Inte alla motorer med t.ex.14 hk@3500 rpm kan komma med 'gammaldags' vridmoment-styrka i nedre registern - under 1500 rpm, och detta kan leda till att man måste byta propeller och/eller växel.

Detta gäller förståss då du byter mot en ny motor i samma storleksordning, - 20..25% eller så.. Byter du upp t.ex. från 15 hk till 27 hk så måste propellern bytas.



Senast ändrad av jussi_h | 29 mars 2011 | 19:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...