Thomas__ 2 Postad 27 Mars , 2011 Tacksam för råd om hur renovera trädetaljer i Ockelbo 21 från 1976. Ser att det finns många trådar i ämnet men jag är nybörjare och är till och med osäker på vad det är för träslag och hur det är behandlat tidigare. Köksdelen och grabbräcken är mycket ojämna i färgen, ser fläckiga ut. Vad göra - slipa ner och olja och/eller lacka? Tips på produkter? Tacksam för hjälp! /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 27 Mars , 2011 En bild hade underlättat i bedömningen av träslaget... ;-) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas__ 2 Postad 27 Mars , 2011 Bra idé . Här kommer några bilder: Kök: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas__ 2 Postad 27 Mars , 2011 Detalj kök: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas__ 2 Postad 27 Mars , 2011 Grabbräcke: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 256 Postad 27 Mars , 2011 Hej Thomas. Det mesta av inredningenbestår av teakplywood. Den har ett tunt ytskikt av teakfaner som är stor risk att man slipar igenom. Är det större skador så bör du nog byta ut en del skivor till nytt. Pentryhurtsen är av massiv teak och tål mer slipning. Vad består durken av? I vår DC 21, också från -76, var det durk med nålfiltsmatta. Jag bytte ut den till Teak/Coto. Teak med vita ränder. Det mesta av inredningen var sönderslipad så att jag fick byta en hel del av det också. Jag har lackat med mattlack. Om du vill se bilder kan du höra av dig till sankt.anna.marin@telia.com så kan jag skicka några från ombyggnaden. Jag har även en del praktiska tips att delge dig. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 207 Postad 27 Mars , 2011 Jag röstar också på teak. Sök på lacka teak i forumet för tips. Många lager (minst sju..?). slipa försiktigt. Betsa kan vara en idé med tanke på hur det verkar se ut enligt bilderna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Mars , 2011 Det är teak, som har varit oljad. Delen innanför gångjärnet ser redan ut som den är genomslipad och utanför räddning. Syra oxal eller som endel förordar citron, har inte provat citroncyra, men oxal vet jag funkar. Sök på att syra teak, Sedan förordar jag att lacka, före olja ingen olja idag innehåller något som hämmar mögeltillväxten, så detta kommer att upprepas med viss perioditet. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas__ 2 Postad 27 Mars , 2011 Tack för svar! Om jag förstår rätt: 1. Slipa ned till trärent (och/eller tvätta med syra?). 2. Lacka med fernissa (typ International Schooner Gold?? Goldspar Satin Halvmatt??) 3. Slipa mellan lackningar (slipa försiktigt - innebär det fin grovlek på sandpapper?) 4. Upprepa punkt 2 och 3 ca sju gånger? /Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser