Runsvik 0 Postad 27 Mars , 2011 Hej! Jag har en sportbåt i trä på 5 meter lång. Jag har byggt golv å soffor i den å satt i 2 framstolar.. Båten är målad utvändigt med sån färg det ska vara av gamla ägaren. ej ilagd i vatten efter. Men hur ska jag göra på insidan? sofforna ja byggt vill ja gärna ha vita men väggarna i liksom vill ja med måla vitt.. Men måste inte trät andas? Och det viktigaste av allt.. Hur vet jag att båten håller tätt? ja har tänkt pröva fylla i vatten in den när de blir varmare för se om den läcker.. De finns ett hål längst bak för vattnet kan rinna ur men hur pluggar ja den? från utsidan eller insidan? Vill gärna veta så man inte lägger i båten så läcker den.. eventuellt plasta nå lager på utsidan men va skulle de ungefär kosta? Behöver all hjälp ja kan få ang detta.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 27 Mars , 2011 Kanske ska tillägga att båten är byggd med plywood skivor eller va dom heter.. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Mars , 2011 Nej stopp för tusan!!!!!!!! Inte fylla vatten innuti båten på land, en enorm påfrestning på alla skarvar. Det ser ut som en playwoodbåt, skarvar är säkert plastade så jag tror inte den läcker något nämnvärt. För att täta hålet dyvikan kan du sätta i en vanlig träkork, eller köpa någon anordning med gängad propp. Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 27 Mars , 2011 okey så ja kan inte få reda på om de läcker föränn ja lagt i den i vattnet? å ja vill ju den inte ska läcka alls.. å hur gör jag om den gör de? Förra ägaren sa att på hösten skulle man fylla i lite vatten å låta det va så par veckor så trät får svälla å typ samma sak innan man lägger i den men då stämmer inte det alltså? Mvh Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pentax 724 Postad 27 Mars , 2011 Träbåtar av massivt trä i skrovet kan man ju hålla täta med kontrolerad futighet i skrover, med tex.fuktiga mattor men aldrig låta vatten stå i på land. Plywood båtar ska vara limmade och plastade med remsor i alla skarvar och i princip vattentäta. Altså inte utsättas för någon svällning.. Mitt förslag är att du åker i sommar som båten är skulle det visa sig att den läcker för mycket slipar du skarvarna rena till hösten låter torka och plastar remsor i skarvarna till våren. Ingen stor kostnad du kan köpa plast och matta på Biltema för småpengar. Lycka till med en fin båtsommar! Kalle Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 27 Mars , 2011 ok då vet jag precis tack så mkt för bra svar =) /Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 28 Mars , 2011 Beträffande hålet för avrinning - dyvikan eller nola som det heter på mitt hemlands vilda tungomål. Finns det några gängor i hålet. Ofta sitter det ett beslag där man skruvar i en plugg, som på bilden. Skulle pluggen saknas kan det finna reserva att köpa, eller helt enkelt byta hela beslaget. http://www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=601&artname=Dyvika, länsplugg&sok=dyvika Det var på gamla träbåtar med tjock bordläggning som man slog i en träplugg eller kork - utifrån Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 28 Mars , 2011 jo de finns gängor.. men kan man inte sätta igen hålet eller bör de vara där? Å pluggen visst sätter ja den inifrån? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 3 April , 2011 Hej Köp tätmedlet Ettan som är en kletig massa för att täta alla former av sprickor etc. Täta från utsidan alla synliga sprickor, sedan så kan man ju som tidigare skrivits lägga i trasmattor för att fukta båten från insidan. Och pluggen ska naturligtvis sättas i från utsidan = vattentrycket. Om du sätter den från insidan om den inte är gängad som en bult så kommer den att åka ut av vattnet = läcka = tråkigt. blubb blubb Senast ändrad av swefubar | 03 april 2011 | 23:23 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 4 April , 2011 Hej I Plywoodbåt är nog inte ettan och trasmattor rätt väg att gå. Utan plywood skall skyddas ifrån vatten så gott det går, det har inte fuktrörelser ändå utan det blir bara mer slitet om det ligger blött. Följ helldre råden ovan med epoxy eller plast av något slag i skarvarna. Måla absolut även insidan med med någon färg som är tät och inte släpper ned vatten till plywooden som släpper i limningarna när det ligger i vatten. Det finns bättre och sämmre plywood men ingen av dem tycker om att bli blöta för mycket. mvh M Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Runsvik 0 Postad 4 April , 2011 tack för jätte bra svar nu vet jag hur ja ska göra =) tack tack! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser