Gå till innehåll
onsdag 08 januari 2025
Alf_Von_Sil

VP DPS Installerade byte av trimsenor i drevet

Rekommendera Poster

Bytte trimsensorn som sitter i drevet. (VP DPS-SX modellen) Den som satt där gick sönder i höstas, när jag pillade lite väl häftigt på den.

Den sensorns som satt där, finns inte att köpa längre och ersatt av en annat nummer. Och vad jag vet så har jag fått rätt sensor.

Men min trimmätare ligger i botten. Och vägrar röra sig även men den nya sensorn är på plats. Det är sensorn med 3 kablar, vit, svart, och en brunsvart.

Kan verkligen mätaren också gått sönder? Jag har även mätt mellan brunsvart och svart och får ett värde av 95 Ohm? och när jag manuellt snurrar trimmaren i nästa i botten så får jag ett värde av 1Ohm?

Mina idér är slut nu, provat de mest konstia saker. men mätaren vill absolut inte röra sig.

Det vore skönt med lite ny input och idér. Jag vore bara lycklig om jag kunde få mätaren att flytta på sig på något sätt.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjenare, jag bytte min förra året och vet att den ska kalibreras efter ett visst system med en ohmmeter. Ska kolla om jag kan hitta den manualen jag lånade och skriva net hur man gör.

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Grymt bra om du ville ge mig lte information om kaibrering.

Jag löste det på något skumt sätt, så jag fick till det. Men frågan är om den är rätt kalibrerad? Nålen åker upp och ner när man titlar nu i allafall. men tycker den har lite väl lång spännvidd. Kanske måste kalibreras som du säger.

Vet inte riktigt hur jag gjorde för att lösa mitt problem, men helt plötsligt började det fungera.

mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kollade verkstadhandboken i dag, mellan svart och brun kabel (borde det vara) så ska motståndet vara 11 ohm vid fullt intrimmat drev.

Lossa givaren och trimma in drevet fullt, vrid med fingrarna på potentiometern på givaren tills ohm metern visar 11 ohm och skruva fast givaren igen....klartwink

Mvh Andréas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lång spännvidd? Menar du att nålen rör sig för mycket? Det finns två typer av givare. En för det digitala instrumentet, och en för det analoga, som du har. Jag fick fel en gång, och monterade en analog givare på ett digitalt instrument. Det reagerade nästan inte alls. Kan det vara så, att du har fått en givare till ett digitalt instrument?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tusen tack för hjälpen! Gjorde enligt anvisningen och nu är det perfekt.

Skall insvestera i sådan där verkstadshandbok. Verkar spara på nerverna.

Mvh
Kristian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...