krisbojen 0 Postad 26 Mars , 2011 Hej! Jag har en ryds 530gt och skall byta motor. Funderingarna går mellan en yamaha f80 - 07 och en yamaha f115 - 02. Har ni erfarenhet av båttypen? vad rekommenderar ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 27 Mars , 2011 Hej! Vilken motor du skall välja beror en del på vad du skall ha båten till. Skall du köra med mycket last och vill komma fram fort så kan 115 hk vara ett alternativ. Men jag hade valt 80 hästaren den borde räcka till i de allra flesta fall, det är ju ingen stor tungdriven båt. Dessutom är den ju betydligt nyare och båten har om jag minns rätt en max rek motor på 100hk. Då kan det bli problem att försäkra den med 115 hk. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jarb 78 Postad 27 Mars , 2011 En F80 kan väldigt enkelt göras om till en nästan F100 och en 2007a har Command Link nätverk som gör monteringen enklare och du får upp mer info om motorn i instrumenten bl a bränsleförbrukningen. Systemet är oxå NMEA-kompatibelt så du kan köra in motordata i instrumenten och även tvärtom, t ex ta loggsignalen från GPS istället för motorns trycklogg. I övrigt håller jag med df90, nyare motor o har du inte behov av de 15-35 extra hästarna så gå på F80n. Du spar dessutom runt 20 kg vikt på akterspegeln. En faktor att överväga eftersom båten ser ut att ha ganska mycket vikt akterut alla redan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
krisbojen 0 Postad 27 Mars , 2011 Tack df90 och jarb för givande info! Det lutar åt yamaha f80. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser