Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
jojosurf

Biltema grejer...?

Rekommendera Poster

Hur är dessa varorna hos biltema?

- Motorfäste (verkar vara exakt samma märke)

- Skotfall

- Enkelblockar (10 st)

- monteringsbeslag

Om jag skulle köpa dessa grejer hos biltema så tjänar jag hela 1700 kr.  så mycket tjänar jag om jag väljer Biltema istället för Benn's även om de har 20% rabatt hos Benn's. 

Värt att satsa på Biltema? hela 1700 kr mer i fickan!

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad har du för båt?

Hur och hur mycket seglar du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är möjligt att biltema ändrat sedan sist jag kollade, men jämför biltemas skot och fall med en skeppshandel och räkna ut pris/kg brottgräns för samma dimension så ser du at biltemas är dyrare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lill-Scampi (IW 26)

Nyss köpt den och total renoverar båten.  har knappast seglat med den. 

När det gäller Block är brottgränsen på samma nivån.  dvs max arbetslast 700 kg, brottgräns 1400 kg hos Benns och Biltema. 

Fall på 8 mm är hos båtaffären 2000daN =??

Biltema: fall på 8 mm brottgräns 1000 kg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var ett Jv-a tjat om BT´ s varor och priser, vet inte hur många trådar det finns på detta ämne!! NI som tycker att det är så fantastisk, köp och prova, men kommentara inte alla inköp ni gör!! Man kan som ALLA ,som vet något, göra fynd hos BT, om man vet något om båtar!!! LÄGG NER NU!!!  /J

Senast ändrad av jerkerg | 27 mars 2011 | 00:31

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jösses vad otrevlig man kan vara!

Vad är ditt problem?????????? angry

Det är väl fritt att dryfta vad man vill på ett öppet forum.  Skit i och läs trådar som innehåller Biltema inlägg om du mår så dåligt av det. Vad är det för fel med att fråga något man undrar över?

Du måste ha något relations problem med Biltema?

/Johan

p.s

Om det är så jobbigt, varför ens ödsla energi på att skriva inlägg???

• Gilla 2

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jamen sök inte då!!! enlightened

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Blitemas grejor duger till vissa saker på båten, till andra är det klart värt att satsa på lite bättre grejor, oavsett båttyp.

Till exempel, Biltemas skotlinor är av ganska medioker kvalitet.
Dessutom inte särkillt billig - t ex kostar 15 m x 8 mm 12,60 kr/m, Hjertmans och Erlandssons Brygga tar 14 kr/m resp 12 kr/m för sina, och då kan du få rätt längd på grejorna.
Biltemas skotlinor duger till t ex storskotstaljor och andra områden där det inte är viktigt med låg töjning, men inte som fall då de töjer sig för mycket och du får problem att sträcka upp seglet.

Blocken... varför byta alla på en gång?
Och vilka är det du skall byta?
Till fock/genuaskotblock behöver du större grejor än Biltemas, vänta och köp riktiga grejor när du får råd.
Har du för små block går skotet trögt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att många skriver om, undrar, kommenterar, debatterar och engagerar sig i ett visst ämne i ett forum betyder ju att just detta ämne är intressant och aktuellt. Det vore rena döden för forum om man inte ska tordas ställa en fråga eller debattera ett ämne som ev. har avhandlats tidigare. Hellre för många trådar än för få. Läsare som blir irriterade över foruminlägg kan ju, precis som tidigare sagts, helt enkelt lägga av att läsa dessa foruminlägg eller kanske rent av sluta läsa forum överhuvudtaget.  Om man dessutom har svårt att bete sig vänligt och hövligt anser jag att man bör tänka sig för åtminstone en gång extra innan man svarar som jerkerg gör.

Just denna fråga anser jag vara väldigt värdefull eftersom jag och förmodligen många med mig  nu får kunskaper som andra dragit och som hjälper mig att välja rätt produkt.

mvh Thomas S

• Gilla 1

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte öljetter på Biltema och monterade. Istället för att deformeras när man nitar ihop så delar sig rörniten i ett antal delar och man får vassa delar som kan repa eller man kan göra illa sig eventuellt.

Öljetterna av aluminium var inte särskilt billiga heller, 59,90 för några öljetter och tång. Lurad igen.

Ska försöka slå ihop med hammare och se om graderna som sticker ut försvinner annars slipar jag bort och byter. Hittade riktiga grejer i garaget där jag inte kollat.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Behövde mer öljetter till min båt och gick in på Jula. Hittade samma paket jag köpt hos båthandlaren några dagar innan, där den kostade mer än dubbelt så mycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

tack Peter_K

Jag har inga block just nu och jag hade tänkt ha dem alla vid mastfoten som tampar går igenom till avlastaren. Ska bli totalt 10 st. 

Enkelblock hos Biltema har 50 mm i trissdiameter och den bör vara lagom stor eller hur? Det var vad personal på Benn's rekommenderade när det gäller deras block selden 50 mm. 

Om jag nu ska ha 10 st tampar så kanske ska man ha dubbelblock istället?

Bra känna till det där med att fall ska ha låg töjning. Det trodde jag kvittade. 

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hopp hopp.

no

Missat grundregeln, hittar du något billigt så är det skit oavsett om det är samma eller bättre än orginalet.

Handlar gärna selektivt hos Biltema och Jula. Dock aldrig Lidel även om det ära samma som orginalet, men beror på hur de ser på personalen.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fall till försegel (fock, genua) och storsegel skall vara högkvalitativ dyneema. Det fungerar också med wirefall och en sämre halända, men dyneema är betydligt bättre. Glöm då inte att kolla av att blocktrissorna i masten är gjorda för lina, dvs att spåret är tillräckligt brett. För spinnfall duger en vanlig 16- eller 24-flätad lina bra.

Jag skulle till skotblock till förseglet vilja ha större grejor än vad Benn´ s sa. Tror jag har en 65-70 mm på min båt, det var världens lyft när jag bytte. Om du bor nära Benns kan du kolla om de har ett par bra block i sin rea-låda. Ha inte för grova linor heller, 8 mm brukar vara lagom. Skönt att hålla i-trossar på 12 mm brukar bara ge en massa motstånd i blocken och man får jobbigare att dra/skota.

De tio tamparna - vad är de till?
Om du ska ha dubbelblock eller inte är omöjligt att svara på tills man vet detta.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det var verkligen DET BÄSTA inlägget angående Biltemas grejor som skrivets !!! Håller med till 100 % !!!

Som med alla andra ställen finns det Bra grejor och Skit lite överallt, ..avgör själv !, det gör jag .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som jag sade tidigare. Om du tycker det är jobbigt, läs inte inlägg angående BILTEMA!

Forum är öppna för frågor och svar!

Det väl ännu viktigare att fråga angående lågprisprylar. Då det kan vara svårare att avgöra kvalitét/prisvärdhet,  jämfört med en märkes produkt. Formodligen därför är det mycket frågeställningar.

Exempelvis så är det väldigt dåligt med inlägg om kvaliteten på Seldén och harken prylar.

Finns dessutom ingen anledning att vara otrevlig som tidigare inlägg.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enligt tågtabellen för IW 26 (Lill-scampi) så rekommenderas mellan 6-8 mm tampar. Då satsar jag på 8 mm med bra kvalitet till storfall och fock/genuafall och till de övriga något mindre bra som är billigare. 

Då söker jag större blockar till storfall och fock/genuafall och de övriga räcker nog med 50 mm eftersom man inte behöver lika mycket kraft där om jag förstått rätt. 

De tio tamparna jag hade tänkt:

1) Storfall, 2) fock/genuafall(ska skaffa Furlex rullfocksystem), 3) Kick, 4-5?) Rev (få se om det blir 2 eller 1 tampar där, tänker försöka så att det blir bara 1 tampar där, får se om det inte är för krångligt.  6) Spinnaker, 7)Dirk, 8) Cunningham, 9) lift(spinbom), 10) Nedhal(spinbom). 

Har spinnaker just nu men har tänkt kanske byta till Gennaker eftersom det är bekvämare att hanteras med sägs det och då behövs det inte lika många tampar heller. Varför jag har 10 st avlastare är för att jag tänkte att det är lika bra att ha lite för mycket om jag ändå total renoverar båten. 

Hade tänkt svetsa fast ngt skiva på mastfoten med totalt 10 st hål (5 st hål på varje sida) så att man kan ha flera blockar runtom masten. Kanske fler för säkerhetsskull?

/J

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Forum är öppna för frågor och svar!

Det väl ännu viktigare att fråga angående lågprisprylar. Då det kan vara svårare att avgöra kvalitét/prisvärdhet,  jämfört med en märkes produkt. Formodligen därför är det mycket frågeställningar.

Exempelvis så är det väldigt dåligt med inlägg om kvaliteten på Seldén och harken prylar.

Finns dessutom ingen anledning att vara otrevlig som tidigare inlägg

ETTTUSENTREHUNDRATRÅDAR!!!! (fler trådar än biltema har båtartiklar).

Borde kanske säga något om kvaliten!!

Om det nu inte debateras om Seldén, Harken eller div. andra KVALITETS produkter, kanske detta beror på att de som köper deras produkter inte har något att klaga på?? (en fundering kanske).

Kan inte förstå denna MANISKA PRISJAKT?? Kan man inte lägga 50-100 spänn mer på en orginalimpeller, så är frågan om man skall ha båt över huvudaget!

Grejen är väl att ÅKA båt och inte laga eller reparera den, eller?? (kanske bara jag som tycker?).

Ett Tips:

Om det nu är så roligt att slipa botten10 timmar, rolla på BT bottenfärg, för att på hösten konstatera  att det bara är att göra om hela förfarandet, kan man väl annonsera på det lokala planket och säkert få betalt för enländet.

Senast ändrad av jerkerg | 29 mars 2011 | 11:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Söker man på ordet Ryds så får man över 1800 träffar.

Betyder det då att vi ska skitia i att diskutera saker om Ryds båtar?

ÖVER ETTUSENÅTTAHUNDRA!!!!.

larvigt att ta till versaler för att framföra sin åsikt,

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jerkerg!

Du kan inte bara skriva att man måste slipa om båten efter att ha målat den med biltema bottenfärg! Vilken färg använde du?, Var ligger båten, Hur mycket använder du båten?, Vilken båt var det du målade?

Du gör bara folk förbannade med dina dåliga argument, presentera fakta, eller låt oss andra diskutera Biltema i lugn och ro.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om detta var ett inlägg för att rättfärdiga eller förtydliga dina tidigare inlägg i tråden så misslyckades du fatalt med detno

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Senast ändrad av jerkerg | 29 mars 2011 | 11:24

Om det nu är så roligt att slipa botten10 timmar, rolla på BT bottenfärg, för att på hösten konstatera  att det bara är att göra om hela förfarandet, kan man väl annonsera på det lokala planket och säkert få betalt för enländet.

Jag tycker Biltemas fär är kanonbra.Inget växt på min i höstas.

Dessa biltematrådar finns i många forum.

På sporthoj.com debateras deras grejer ofta.Kan ha att göra med att MC grejer är dyra precis som båtgrejer.

En del prylar funkar aldeles utmärkt även där .Då man är osäker kan man posta ett inlägg eller haka på en färdig tråd och få svar av någon som har testat prylen i fråga. Bra som fasen .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst moderator

Det spelar ingen roll hur många frådar ett visst ämne har oavsett vad som diskuteras sålänge det diskuteras inom de ramar som finns.

Finns intresset om Biltema i detta fall så prata på. Det är det som forumet är till för och inga forumanvändare (jerkerg bland andra) ska antyda vad som får eller inte får tas upp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag föreslår att vi förbjuder i stort sett alla inlägg i detta forum, det finns 10 157 stycken som innehåller ordet båt i det...  Så kan vi inte ha det. laugh  Däremot finns bara 1303 inläg med sökord Biltema...

Jag tycker det är intressant att höra hur olika produkter från Biltema fungerar i verkligheten, så fortsätt gärna att debattera deras produkter. Skriv gärna även om Selden och andra produkter om det är något som är lite oklart om kvaliteten i deras produkter.

Mackey

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...