Gå till innehåll
söndag 23 mars 2025
Kapitano

Demontering av propeller.

Rekommendera Poster

Jag undrar om någon har ett bra tipps förutom att anlita ett varv. Propellern sitter som berget och den enda vämekälla jag har är en liten gasolbrännare och en avdragare. Hade jag haft tillgång till en gasutrustning med stort värmemunstycke så hade det väl gått bra men nu har jag inte det. Känner någon till något bra knep?

post-10016578-1394236662,9358_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu gör du förvisso som länken visar, jag tänkte mest på om du provat steg 5, med att dunka till avdragaren? Värme är svårt då brons utvidgar sig långsammare än syrafast, vilket innebär att man måste värma på snabbt och häftigt.     

http://propellertrim.se/lossa-propeller-i-23.html                                                                                                   

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Kalman

Helt rätt som man skrev att daska till med hammaren på skruven på avdragaren.

Men...jag skulle kolla hur det ser ut vid trycklagret inne i båten först. Det bli ju ett våldsamt momentant tryck så lagret bör avlastas innan. (Kanske lossa axlen från backslaget vid den delning som finns där någonstans.)

Om man värmer när det ligger i späning så gör det större nytta.

Berätta hur det gått.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag hade nyligen ett liknande problem som du, se tråd i seglarsnackforum (varför ligger du för övrigt i Dösnack? Detta hör ju hemma på annan plats.) Du kan räkna med att propellern sitter stenhårt. Och ju hårdare tag du använder desto större risk att du gör åverkan på backslag etc. Nu vill du inte vända dig till varvet, men du verkar ha all rätt utrustning och får ändå inte loss eländet. Jag vände mig till en närliggande marina och dom gjorde jobbet på kanske 15 min. Kostade några hundringar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag jobbade som sjutton på min propeller och bankade på avdragaren tills jag tröttnade, gick in på ett varv i området och lånade en gasolbrännare och värmde lite, pang där kom den. Viktigt var också att jag hade muttern kvar bakom så att jag inte skadade mig själv eller annat. Min propeller väger 7 kg och den kom fot när den lossnade. Nu är allt klart och i morgon måndag så sjösätter jag i Torslanda. Vädret blir nog inget vidare, för att gå ut och provköra någon längre sträcka men viktigaste är att den är i sjön.

Senast ändrad av Kapitano | 01 maj 2011 | 22:37

Senast ändrad av Kapitano | 01 maj 2011 | 22:38

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...