GustavB 9 Postad 25 Mars , 2011 modererar detta inlägg eftersom det anmäldes för brott mot forumsreglerna. men låter tråden vara kvar eftersom jag tycker det kan va en bra diskussion om vad som är legalt och inte. // Moderator Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2011 Hur var det det står i reglerna för forumet - Uppmaning till brott är ej tillåtet. Föresten - har dom lagt ner varven i Göteborg? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2011 Varven är inte nerlagda, fartygfärg finns hur mycket som helst på blocket också, varför man skall åka till Norge för att få en kopparhalt som bara är 3% högre än svensk färg har jag inte riktigt förstått.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Mars , 2011 Varför åka till grannlandet när fabriken ligger i Angered? International Miqron extra är norgevarianten som jag använder och jag åker bara till Angered. Skulle jag däremot behöva åka långväga skulle jag köpa Coppercoat som är en epoxyfärg med kopparpulver i. http://coppercoat.no/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 184 Postad 25 Mars , 2011 Men vad är det som är förbjudet - att föra in ? - att innehava ? - att sälja ? - att använda ? Att använda och sälja är säkert förbjudet, men hur är det med att föra in och att inneha ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 25 Mars , 2011 Fartygsfärg hit o dit. Viktigaste är att man köper bottenfärg för skydd mot påväxtning,och ingen färg som skydd mot korrosion. Sistnämnda skyddar ju inget mot påväxtning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 25 Mars , 2011 När vi pratar fartygsfärg så pratar vi om skydd mot påväxt, varken hit eller dit Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2011 Båtar över 40 fot får använda en mycket bättre fungerande färg. Det var det Westfjord menade. Ämnet för tråden var ju att åka till Norge för att köpa bottenfärg som inte är tillåten att använda på mindre båtar i Sverige. Det var därför jag på skämt gjorde ett inlägg och hänvisade till en punkt i forumreglerna. Jag har i regel kört med vit bottenfärg - nu kör jag med svart. tommy Senast ändrad av toaen | 25 mars 2011 | 16:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
alfken 0 Postad 25 Mars , 2011 Coppercoat, är det något som du har erfarenhet av? Kollade på hemsidan men kunde inte öppna infon. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 25 Mars , 2011 Den norska färgen innehåller alltså i regel mindre koppar än vanlig fartygsfärg? Tusan också . Jag har förlorat min vanliga leverantör. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pseudonym 1 167 Postad 25 Mars , 2011 Här finns mer info om Coppercoat. http://coppercoat.com/ Men närmsta inköpsställe blir Norge. Senast ändrad av pseudonym | 25 mars 2011 | 18:20 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Mars , 2011 Hade fartygsfärg på min förra båt och den var också svart Fungerade mycket bra. Behövde inte målas om varje år, otroligt bra. Minimal påverkan av bränsleförbrukningen och därmed rätt så miljövänligt. Olaglig som attan och får givetvis inte användas. Har provat Trilux från fabriken i Göteborg (Norge varianten) fungerar skitbra även på västkusten, man behöver inte åka till Norge för att prova. Givetvis inte lagligt att använda i Sverige. Dock är min båt mer än 40 fot om jag räknar ihop båda sidorna på båten. Betydligt mer miljövänligt alternativ än självpolerande kopparbaserat lagliga alternativ från International. Hur vet jag det? Jo nu sitter färgen kvar på båten och tidigare var ca 75% borta när jag tog upp båten. Till alla moralkärringar, låt dem nu sammordna inköp från Norge och vara glada över hur bra deras båtar kommer vara. Mitt tips, köp hård bottenfärg så siiter den kvar och minimal påverkan på havet. Köper du International så gynnar du även arbetstillfällen i Göteborg. (smygreklam, ja där åkte man dit, men har inga kopplingar till dem) ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 25 Mars , 2011 Men det är väl inte bara att valsa in i fabriken i Angered och köpa valfri färg? Man skulle ju tro att det var mer reglerat än så. Tydligen är ändå skillnaden mängden kopparpulver, enligt en kompis vars kompis jobbar där...ehe. Sen är ju fartygsfärg oftast billigare också, konstigt nog. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
crabfish 61 Postad 25 Mars , 2011 Bara att jämföra säkerhetsdatablad för Svensk och Norsk färg så ser man skillnaden. Nej Norsk färg säljs inte i Sverige. Man får göra som TS skriver. Men det är inte lagligt att använda här i Sverige men fungerar bäst. ::Harry:: Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
kalledrag 3 Postad 26 Mars , 2011 Haha,såg att någon tönt anmält trådskaparen,är väl den där SDK,arn igen,han är nog faan Busschaufför Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 26 Mars , 2011 Testade en säsong utan bottenfärg i Stockholms skärgård. Anslöt mig till en smstjänst som varnade när havstulpanerna var i farten. Då passade jag på att åka in i mälaren under någon vecka. Så bra som botten var det året har den aldrig varit förut. Förfarandet fungerar inte för alla och i alla delar längst kusten men att köpa färg i Norge . Har du inte sett nyheterna under de senaste åren? Mer skit i haven är knappast det som behövs mest just nu. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gedda 24 Postad 26 Mars , 2011 Kan söt och saltvatten behöva olika färger? sen är frågan vad som är mest miljövänligt/ovänligt. Att köpa svensk laglig färg och ta upp båten varje år och spola av och få ner skiten backen och havet eller att låta båten ligga i i tre år? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 26 Mars , 2011 En del har väl inget bättre för sig med sitt liv än att hacka på andra... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
GustavB 9 Postad 26 Mars , 2011 Håller med dig helt och hållet. Men Skagerak och Östersjön är helt olika hav och jag tror att våra politiker gör samma misstag som du i det här fallet. I östersjön är det betydligt mindre problem med beväxtning, men havet är också grundare, har mindre omsättning och är betydligt känsligare för miljögifter. På västkusten kommer inte alla havsstulpaner under en vecka. De fäster i augusti också, så din metod fungerar inte här, och därtill har vi inga insjöar som ligger nära att åka till. Men en eloge till dig som gör bästa möjliga i din situation, och uppmuntrar andra att göra detsamma! Angående olagligheten så är det inte olagligt att köpa eller föra in, vad jag förstår, utan det är olagligt att sälja, samt att använda den under vattenlinjen, om båten vistas huvudsakligen i Svenska farvatten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 31 Mars , 2011 Ring till macken i Kärna (och fråga vilket fabrikat de säljer). Jag använde deras färg i några år då båten låg i Kovikshamn. Jag hade inga större problem vad jag mins. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser