shoei 1 Postad 24 Mars , 2011 Jag ska plasta om golvet i min båt och nu har jag förstått att polyester måste härda i 4 veckor innan man kan måla över plastningen. Finns det någon nackdel med att använda epoxy istället? Jag bryr mig inte om att det är dyrare om jag kan få båten i vattnet 4 veckor tidigare. Så, kan jag plasta med epoxy istället? Finns det någon baksida med epoxy eller är det bara priset? Uppskattar svar innan lördag för då åker jag förbi Biltema. Tack på förhand! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 24 Mars , 2011 Ja, epoxyn är känsligare för låg arbetstemperatur - den ska ha 18°C för att den ska fungera. Har du båten utomhus är naturligtvis detta ett problem. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 25 Mars , 2011 Polyester går måla med topcoat (äkta vara, jag menar inte biltemas PU-färg som dom kallar topcoat!) omedelbart efter härdning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shoei 1 Postad 25 Mars , 2011 Jag ska stå ute, tyvärr. Men polyester kräver ju 15 grader så det är ju ingen större skillnad. Jag tänke göra jobbet i slutet på maj så det bör ju gå. Så det blir nog epoxy om ni inte kommer på någon mer nackdel? När kan man börja värma med varmluftspistol? Efter några timmar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flummo 2 Postad 25 Mars , 2011 Varmluftpistol och värmning av temperaturkänslig plast är nog ingen bra kombination alls. Något mildare i stil med byggfläkt lär vara att föredra. Ser att du skrev just efter mitt förra inlägg, du kanske missade det? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Connyq 0 Postad 25 Mars , 2011 Hejsan,jag sticker härmed ut min långa näsa men talar av egen erfarenhet, Du kan arbeta med polyester ned till i princip noll grader,höj bara andelen peroxid,(härdare) Epoxyn är mera känslig på så sätt att du kan inte styra härdningen annat med temperatur. Nej! du måste inte vänta 4 veckor mellan lager,för med målning antar jag att du menar gelcoat och topcoat? Polyestern fäster bäst vått i vått. Du kan även lägga epoxy på polyestern. Vänligen Conny Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 233 Postad 25 Mars , 2011 Det är riktigt att man kan (kanske t o m bör..?) lägga på topcoat direkt, men man måste vänta tills det värsta av styrénet försvunnit innan man lägger på epoxy på polyestern, det brukar ta ungefär fyra veckor. Däremot förstår i alla fall inte jag vad du skall göra med värmepistolen? Om du tänker på att snabba på härdningen är det aj-aj, man försämrar hållfastheten i lagningen då. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shoei 1 Postad 25 Mars , 2011 Hum ok. Man blir ju inte klok på det här. Jag kan inte använda topcoat. Hela båten ska målas om och jag har redan köpt all färg för X antal kronor. Hela båten ska grundmålas med gelshield 200 och efter det ska den målas invändigt med international interdeck och utvändigt med international perfection 2-komp-färg. Det nyplastade golvet och 3 lagningar (hål i botten) ska målas med gelshield plus (har dock inte köpt den färgen än). Frågan är i så fall om jag kan använda topcoat istället för gelshild plus? SOm grundfärg alltså. Har de samma funktion? Eller kan jag måla med gelshild plus direkt efter att jag plastat med polyester? För att kunna måla på det här viset måste jag väl vänta 4 veckor om jag använder polyester? Det verkar som att ni föredrar polyester? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2011 Ibland är jag lite trög i fattan Varför kan du inte måla med topcoat på det med polyseter nylaminerade golvet. Topecoat är polyeterplast med färgpigment och med iblanadning av vaxupplösning avsedd att måla på utsidan laminat av polyesterplast och glasfiber. (nu menar jag inte den tvåkomponentsfärg som Biltema kallar Topcoat) Interdeck behöver ingen grundfärg utan kan målas direkt på topcoaten. Utvändigt är ju förhoppingsvis skrovet äldre än fyra veckor, så där är det bara att köra på Gelshielden Hålen i botten lagar du lämpligen med epoxy och väv, så slipper du att tänka på uthärdningstiden. Är hålen i botten bottengenomföringar - eller? Har skrivit lite om att sätta igen hål efter bottengenomföringar här. thallatha.blogspot.com/2010/06/bottengenomforingar.html men principen gäller ju även för andra hål. Kan man bara komma åt från andra sidan finns det andra trix. Om du inte kan få in båten i värme kan du ju avgränsa ytan genom att göra nån form av huv av tex isolering och värma det området du skall jobba med. Ett oljefyllt element är inte dumt. bilden är på min båt när jag jonnade och plastade i den förra vintern. Aväde mycket punktvärme för att få upp temperaturen där jag skulle laminera. Allt går att lösa. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shoei 1 Postad 25 Mars , 2011 Anledningen till att jag inte vill köpa topcoat är för att jag redan nu har ett tiotal (känns det som) olika färger att jobba med. Jag behöver inte en till. Men jag frågade ju er om jag kan använda topcoat istället för gelshield plus? I så fall kan jag ersätta gelshiled plus med topcoat. Då återstår frågan om topcoat ger sammma skydd som gelshild plus? Dvs att det förhindrar vattengenomträngning. Om man nu kan måla topcoat på lagningen utan att vänta 4 v4ckor, kan man då även måla gelshield 200 på topcoaten? Jag behöver ju grundfärg innan jag målar med 2-komponentsfärgen. Tycker att jag bli mer förvirrad för varje inlägg. Topcoat hit och dit, överlmålningstider, vad kan målas på vad m.m. Om enda nackdelen med epoxy är att det behöver vara 18 grader ute så tror jag att jag kör på epoxy. Då vet jag precis hur jag ska måla iaf. - Gelshild plus på bart laminat -Gelshield 200 över hela båten - Perfection 2-komp utvändigt -Interdeck invändigt Tror ni inte att det blir bra att göra så? Eller menar ni att polyester är bättre? Kan fortfarande inte förstå varför, om enda anledningen är att det härdar lite lättare. Jag ska ju ändå göra jobbet i maj som sagt. Senast ändrad av shoei | 25 mars 2011 | 15:13 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2011 Eftersom du inte förstår vad de olia matrialen består av och hur de fungerar och dessutom har svårt att ta till dig information och är låst vid vissa produkter. Kör med epoxy till den lamiering du skall göra, Gelshield till grundfärg, Interdeck på de ytorna du går på och 2-komponentsfärg på resten, så blir det nog bra. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
shoei 1 Postad 26 Mars , 2011 Helt rätt att jag inte vet vad de olika materialen består av. Och jag är låst vid vissa produkter eftersom jag redan har köpt dem. Men det blir nog bra som sagt. Jag var och köpte 6l epoxy på biltema idag. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser