Filip1 0 Postad 24 Mars , 2011 Någon som vet om det räcker med en utomborde med kort rigg eller krävs det en lång rigg till en Stortriss? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gladius 26 Postad 24 Mars , 2011 Hej! Jag har en 4 hästars snurra med kort rigg på min Alacrity 19 och det funkar bra. Det gäller väl endast att se till att propellern kommer tillräckligt djupt. Kan man få den ok med kort rigg så spelar det väl ingen roll om man har kort eller lång rigg egentligen. Hoppas jag har rätt annars får jag väl byta snurra. :-) Thomas S Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ogopogo 0 Postad 11 April , 2011 Hej, Har haft både lång och kort rigg på en Stortriss MKII. Motorfästet var nog biltemas fäste för utombordare. Både riggarna gick utmärkt, men jag hade nog valt en långriggad. Stortrissen kan kränga en del vid starka vindar/höga vågor, och det känns tryggare att ha motorn en bit upp då. Fast man kan ju alltid segla istället vid starka vindar......... Mvh Tor Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Janken 178 Postad 11 April , 2011 Vi har två Stortrissar i vår ungdomsverksamhet och bägge har kort rigg. Har aldrig upplevt några problem annat än med två pers på fördäck. Men varför ska man ha två man på fördäck???? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hobbe68 0 Postad 16 Januari , 2012 Skaffa en långriggad motor till din Stortriss. Har erfarenhet av kortriggad i somras då båten fick masthaveri. Hade enbart kortriggad motor och det var inte alls kul eftersom de höga vågorna gjorde att motorn spann mer i luften än i vattnet. Det blev alltså SSRS istället. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Flintstone 4 Postad 16 Januari , 2012 Dessutom underlättar en lång rigg ganska mycket när man backar eftersom propellern hamnar djupare så vattenströmmen går friare. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser