Gå till innehåll
måndag 10 mars 2025
Flintstone

Bränsledunk till Thermo 2500

Rekommendera Poster

Hej!

Nu har jag blivit med (ytterligare en) båt igen! En fantastisk Finmar Sea Cabin som är i superfint skick och i princip helt original.

I denna båt sitter det en Thermo 2500-värmare som jag inte har aning om ifall den fungerar eller ej men den verkar komplett. Det enda som saknas är bränsledunken. Jag har hittat lite dokumentation på Värmedoktorns hemsida och där står att man ska använda standard plastdunk Esso Blå eller den låga specialtanken typ 14565.

Jag vet att Esso Blå inte finns kvar så nu undrar jag om någon vet ifall det går att få tag i den låga specialtanken typ 14565 eller om det går att använda någon annan typ av dunk.

Kanske någon har en 14565 liggandes oanvänd som vill bli av med den? ;-)

Mvh

/Fred

Ps Det verkar vara samma dunk till både Thermo och Wallas. DS

Senast ändrad av Flintstone | 24 mars 2011 | 21:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

hej jag har en 10 liters bensin dunk till min thermo 1700 ,funkar kanon ,då jag köpte båten så hade dom en vanlig fotogendunk 4l som jag tyckte var för liten ,med det verkade oxå funka

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Menar du att du har en vanlig typ reservdunk? Passar skruvlocket med sugslangar etc på en sån?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag köpte min dunk på hjertmans och har för mig att den passade ,dunken är låg typ liggande ,men ska kolla noggrannare då jag åker till båten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack snottra!

Jag kollade på Hjertmans hemsida. De liggande dunkar jag hittade var vanliga, bärbara, bensindunkar som man oftast har till utombordare. Märket var Scepter och fanns i 12 eller 25 liter. Var det en sådan du skaffade eller var det någon annan?

Det frågan egentligen gäller är ju vilken dunk som original skruvlock med slangar passar på. Sen vore det grymt att hitta en originaldunk från Thermo/Wallas eftersom båten i sig är så pass original, men det är inte det viktigaste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jeeese!! 535 spänn!! Det var i saftigaste laget...dock ser ju 5 liters-dunken ut som vilken vanlig spolarvätskedunk som helst. Om locket passar kan jag ju köra med en sån tills jag hittar en bättre begagnad original dunk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en beggad och lite smutsig Wallas-dunk modell mindre som jag kan sälja billigt. Hör av dig om du är intresserad.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej det var nog en sån men den jag har är på 10 L ,och har kommit på att den förra dunken som fanns i båten som jag köpte  va ju en vanlig 4 liters och då passade inte wallas locket nå bra ,men har för mig att locket var aningen större än 4 L dunken ,så då passade på dunken jag köpte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En vanlig 5 litersdunk av samma sort som du köper bränslet i funkar. (samma stuk som en spolarvätskedunk) Enda anledningen till att köpa orginaldunken är om du har ett lågt utrymme.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Enda anledningen till att köpa orginaldunken är om du har ett lågt utrymme.

Nja, det finns ju en anledning till...som jag skrev tidigare så skulle det vara väldigt trevligt att få så mycket som möjligt i båten original.

Jag ska kika på ChristerNs dunk och se ifall den känns som om den passar! :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...