Funkis 143 Postad 3 April , 2011 Kort kommentar till vad Sea Maniac skrev sist här ovan, i ett sedvanligt utmärkt inlägg med kloka synpunkter, citat: Man måste ha lite marginal för att kättingen rostar och styrkan därmed avtar. Tyngre kätting och större boj förbättrar dessutom ryckdämpningen avsevärt. Jag håller helt med om att dimension ska väljas så stor som man kan. Rostar det inte mer än förr i världen förresten... kan det bero på alla som kopplar upp landström ut på bryggor och in i båtar? Men jag håller spontant inte med om att en tung kätting från en stor boj ökar ryckdämpningen. Jag fick lov att lägga en svajboj långt ute i skärgården - när jag hade ganska stor båt som inte kom in till bryggan - och stolt som jag var, försiktigt kan man också säga... eller ung? En stor boj var att föredra? Bättre att fånga, tål mer kätting, bättre för att tåla sidvindskast osv osv. Eller? Nej sa en farbror. Han sa att så liten boj som möjligt mht kättingen var det som gällde. Då drar vinden i båten, båten drar ner bojen under vatten och så får man en lämplig ryckdämpning. Sa farbror... och jag som lite tyckt synd om utskärgårdens bojägare... de hade kanske inte råd med en större boj? Så min stora och stolta boj byttes ut mot en väldigt liten boj... funkade bra! Då såg jag även hur farbröderna undvek att få båtarna fyllda längst in mot stranden - men jag vet inte om trådskaparens båt är lite för stor - det här var mest ekor och några större skötbåtar? Man trär en lina genom bojtenen och till fören på båten, vars ända sedan går tillbaka till bryggan. På det viset kan man reglera hur långt ut båten kommer. När man ska i båten får man släppa och dra in båten men normalt kan båten ligga många meter ut från bryggan? Som en annan metod? Fast det funkar kanske bäst om man ligger lite friare då det blir ökad rörelse i sidled. Ligger du vid en allmän brygga är det nog svårare att göra så här. Hur gör båtgrannarna då? Senast ändrad av Funkis | 03 april 2011 | 11:24 Senast ändrad av Funkis | 03 april 2011 | 11:27 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 3 April , 2011 Kryssarklubben har i sina bojar en teknik att använda lina istället för kätting. Det är väl för att minska slitaget på bojtenen och förlänga tiden mellan inspektionerna. Nu kan man ta upp linan och kolla slitaget och byta. Med slitaget på bojtenen menade jag öglan i bojstenen, bojsten-tenen kan den heta. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 3 April , 2011 Jag kom inte ihåg hur SXK hade gjort med linan i bojtenen med ett sätt vore att låta en dubbel lina kunna rotera så slitaget mellan tenen och linan fördelas efter hela linans längd. T.ex varje vår byter man läge på linan för bojen. Det låter tveksamt beroende på hur du menar? Att bara använda en lina som läggs dubbel ner till bojstenen och tillbaka är inte att rekommendera. Den torde vara avnött inom 2-3 veckor skulle jag tro. En lina får inte kunna glid mot någonting.. Möjligen en kortare kätting med lika lång lina schaklad i vardera änden. Drar man upp båda linändarna lika mycket så torde kättingen vara mitt på och tåla slitaget mot bojstenens infästning. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 140 Postad 3 April , 2011 Jag hittar inget på nätet om SXK:s bojsten-med-lina-arrangemang. Vitsen var att slitaget skulle minskas på bojstenens ögla så dykning på eller upptagning av stenen i möjligaste mån kunde undvikas. Ingen som vet detaljerna? Man kan väl annars tänka sig att ett mjukare material än stål undviker slitage på bojstenens ögla. Det som slits ska lätt kunna inspekteras och bytas genom att dra ny lina från ytan. Finns nog ett antal lösningar. Riktigt kraftiga linor och bojögla som har stor och slät yta är ett par goda förutsättningar. I GSS, Göta Segel Sällskap rodde vi varje vår ut med den klumpiga bojekan för at inspektera schacklet, öglan och kättingen. Sliatget och rosten tog hårt och man fick byta nån gång ibland. Detta var ändå i Mälaren med sötvatten och ganska lugnt vatten. Svall från förbipasserande nån gång ibland (vid Gröndal). Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
SeaManiac 37 Postad 4 April , 2011 Man tackar för det vänliga omdömet. En tung kätting kräver automatiskt en större boj. Jag uttryckte mig lite slarvigt. Borde har skrivit något i stil med: Tyngre kätting och därmed större boj förbättrar dessutom ryckdämpningen avsevärt. Instämmer helt i att när bojen sjunker när kättingen sträcks ut bidrar det till ryckdämpningen. Erfarenhetsmässigt verkar det fungera bäst när ungefär hälften av bojens volym dras ner av kättingens tyngd vid obelastad boj, men några vetenskapliga belägg för detta har jag inte. Att kättingens tyngd bidrar till ryckdämpningen antar jag att vi är överens om? Har aldrig sett den förtöjningsmetod du beskriver, men det låter ju inte helt fel. Det där med en lina som löper fritt genom ringen på bojtenen är dock inte helt riskfritt. När båten pressas i sidled åt olika håll av vind o vågor riskerar linan att nötas av. Har sälv sett en segelbåt slita sig från bojen av denna anledning. Den låg med aktern mot bojen och förtöjningslinan löpte från ena akterknapen, genom bojöglan och tillbaka till andra akterknapen. Eller rättare sagt hade löpt. Mvh/Sea Maniac Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 4 April , 2011 Sea Manic: Väl bekomme! Och jag ställde självklart samma fråga - linorna kommer väl att nötas av till slut? Jo... men detta var skärgårdsfolk. De hade en liten bit slang fäst vid bojen. Kommer inte ihåg hur de fixat det ( för det är nog inte så lätt? ). Plus att de alltid drog in linan, som var fäst vid båtens för, till bryggan när de åkte iväg. På det viset så fick de möjlighet att inspektera linan? Och byta innan den gick av? Plus att de påpekade för mig att man ju varierar lite hur långt ut båten ligger... då kommer nötningen hela tiden på olika ställen? Klurigt... Men vi talar om relativt små båtar nu. Kanske lite osäkert för en större båt = stort vindfång? Trådskaparen ska nog bara dra i en bamsig bojsten och lägga en så tung kätting att bojen drar ut båten en bra bit från bryggan för att undvika att båten går i vid svall? Är nog enda sättet? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser