Ducce_4 0 Postad 24 Mars , 2011 Ska bottenmåla båten nu som är 5,7x2,3 och har den ståendes på trailer, hur gör ni? måla så gott det går på trailer eller försöker ni ta av den på bockar eller liknande? tacksam för tips Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 24 Mars , 2011 Det låter som en ganska lätt båt? Jag brukar avlasta på sidorna, en i taget. Du har väl någon sorts rullar som styr in båten? Om man vill och kan så lyfter du båten rakt upp någon decimeter med domkraft för att komma åt i kölstråket i mitten med en målarrulle/roller. Brukar gå ganska smärtfritt... Att lasta av på bockar är en variant men att få båten igen? Nej, upplagt för strul i onödan! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
-Danne- 0 Postad 24 Mars , 2011 Jag brukar faktiskt dra av våran till bockar. För visso lite mindre än din. 5,2x2 och typ 6-700kg. När båten står på bockarna kan jag enkelt ställa ner den på ena sidan för enklare åtkomst. Samtidigt så slipper man alla balkar och grejer som finns på trailern. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ducce_4 0 Postad 24 Mars , 2011 Den väger en bit över 800kg tror jag.. får se vad som e smidigast, låter som det kan bli problem att få upp den på trailer efter bockar.. kanske bättre att justera stöttorna på trailern och ta hjälp av domkraft. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 24 Mars , 2011 Är båten i bra balans så räcker det att vinchbandet är ordentligt spänt och båtens för trycker an mot gummivinkeln (har säkert ett bättre namn) under vinchen. Då kan man lossa sidostöden och måla under dem. Ev sätta upp pallbockar som sidostöd under tiden. Vad gäller under kölen så finns det 2 möjligheter: 1. Helt enkelt strunta att måla där, det är ju ändå så lite yta 2. När resten av botten är målat så flytta båten ca 30 cm på trailern så att dessa omålade områden blir åtkomliga. Se till att sidostöden bär ordentligt nu. Alternativ är att flytta tornet som vinchen sitter på bakåt så att det fortfarande ger stöd. Senast ändrad av jan_af_lisoe | 24 mars 2011 | 13:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ducce_4 0 Postad 24 Mars , 2011 Tack för alla bra svar! känns som det kommer lösa sig bra med båten på trailer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Henced 5 Postad 24 Mars , 2011 Hakar på lite om det ok, hur gör man om båten är lite större och ligger på trailer, min är 7,60 x 2,65, några tips? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
frankdaycruiser 7 Postad 12 Augusti , 2019 2011-03-24 vid 14:31 skrev Henced: Hakar på lite om det ok, hur gör man om båten är lite större och ligger på trailer, min är 7,60 x 2,65, några tips? Hur gjorde du? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Hybro 1 157 Postad 12 Augusti , 2019 Min Albin Cumulus, 8.5 m, ca 4 ton, står på trailer. Två stöttor på var sida. Gör det inte krångligt, lossar en stötta åt gången, och gör det jag behöver. Varför krångla till det? Lägg båten upp och ned, om du vill krångla till det. Så kommer du åt allt på en gång. . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser