dykaren 0 Postad 23 Mars , 2011 Hej , har en Uttern 7000 och är i behov av nya plastskenor som takluckorna löper i , någon som vet var man får tag i sådana ? Tacksam för svar. Peter T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 24 Mars , 2011 Hmm , ingen med en idé eller förslag ? Peter T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Vilse 12 Postad 24 Mars , 2011 Hej Nu vet jag inte hur skenorna ser ut just på en Utter, men på min segelbåt är det vita skenor med ett spår i. Eftersom du bor i Sthlm kan du vända dig förslagsvis till firman http://www.janomattsson.se/ Där kan du få hjälp med rätt kvalité och har du en fräs är det bara att sätta i gång. Lycka till. Senast ändrad av Vilse | 24 mars 2011 | 21:06 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
minbuss 1 Postad 24 Mars , 2011 Om du lägger upp en bild på skenorna med mått kanske någon här på forumet kan tänkas göra ett par till dig. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 27 Mars , 2011 Hej , klantigt av mig... Det är som liggande U-lister i plast som luckorna löper i. Frågan är om det inte blir för dyrt med Mattson i skogås. Peter T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 3 April , 2011 Hej igen , dem ser ut såhär , alla ideér om var man kan få tag på sådan är välkomna. Här kommer en... Peter T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 3 April , 2011 En till... Yttermåttet på U:et är 3cm x 1,5cm x 3cm , glipan i U:et är 7mm. Senast ändrad av dykaren | 03 april 2011 | 21:39 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 3 April , 2011 En till... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 232 Postad 3 April , 2011 Jag skulle gjort nya i trä (ek, kanske..?), men vill du ha nya i plast kan du få hjälp av företag som jobbar med plaster att tillverka nya, men det lär kosta en slant. Finns bl a ett i Länna, sök på Gula Sidorna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Thomas-1 311 Postad 4 April , 2011 Skulle nog själv kontaktat Jan O Mattsson:s, rätt sorts plast är trots allt ett bra material i stället för trä som ju tenderar att kräva viss skötsel. Bearbetningen av ett råämne (fräsning etc) blir väl heller knappast dyrare jämfört med trä. Peter K:s förslag med ek - som ev träslag - är annars helt rätt ute, men pockenholts kan vara ännu bättre rent slitage-mässigt? Dyrt i klass med guld förmodligen, om det alls är tillgängligt?Obs ... kan alltså nada jämfört med Peter i fråga om trä, men just detta råkar jag ha viss pejl på pga ostindiefararen. (Fick nämligen ett litet väldoftande teak-block med måhända* pockenholts-trissa/axel, tillverkat av ostindiefarar-verkstan, som tack för en grej. Här en beskrivning från SOIC:s hemsida, sid 14/14. (Ek, pockenholts eller brons verkade tydligen gälla beroende på belastning, på den tiden.) ...http://www.soic.se/content/historia/detaljer-i-konstruktionen/rigg/rigg14.html*) Mitt prydnads-block ser f.ö. ut att ha axel/trissa i ljus ek, men så ser kanske inte pockenholts ut alls?? /Thomas Edit: förtydligande Senast ändrad av Thomas-1 | 04 april 2011 | 17:15 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 4 April , 2011 Ok , tack för era svar , tar en kontakt med Jan O Mattson , så får jag se vad dem säger. Peter T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
575MC 0 Postad 25 April , 2011 Man kan även köpa nya av närmaste Uttern återförsäljare för en dryg hundring styck... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
dykaren 0 Postad 2 Maj , 2011 Hej , tänkte berätta hur det gick med plastskenorna. Jag var upp till Jan O Mattsson och han hade en typ av plast som används av fartyg som ankarkättingarna löper i , perfekt . Fick tips om Rumek AB i Jordbro som kunde fräsa 1 meter långa stycken. Nu sitter skenorna på plats. Peter T Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser