Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
Emil132

Båt från marken till trailer, hjälp.

Rekommendera Poster

Tjenare då va det dags att förflyttaa bettan till bättre förhållanden, problemt är bara den att den står just nu på marken (se bild).

Har ni några tips om hur man smidigt ska få på den på trailen?

post-10017973-1394236654,5539_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tja,

Får du plats med trailern framför båten så är det bara att backa intill och spela in trailern under båten och plocka bort stenarna efterhand.

//Jörgen

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ha gärna runda stockar för att dra den på.

Förresten, hur kom den dit?

Lyftes den av en lastbil? Borde isåfall vara enkelt att lyfta den till en trailer.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tittade närmare på bilden. Borde gå att flytta med 2 pallyftare och dra fram den om hjulen vilar på plyfa eller liknande. Behövs förmodligen inte om det är asfalt. Sen när du winchar den på kärran kan ju den bakre pallyftaren sitta kvar som rullhjälp under winchningen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har fått upp min båt från gräsmattan ett par ggr genom att ställa kärran framför båten med kölrullen mot fören, ha den losskopplad från bilen, haka fast den som vanligt i vinchen och helt enkelt veva in ärran under skrovet och upp på kärrans stödhjul. Har funkat förvånansvärt bra. Dock har detta varit plastbåtar och i 4-5 metersklassen. 

Senast ändrad av Laxekongen | 23 mars 2011 | 22:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har också gjort det.. men tror inte det går med en sådan här stor båt.. dessutom står denna båten uppallad.

Dock tror jag på förslaget att backa intill kärran (bortkopplad från bil) mot fören och sedan veva in kärran under båten, för att sedan plocka bort stöden allt eftersom.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fast behöver du inte bilen som stabiliserande faktor? Dvs ha kärran kopplad på bilen, bilens växel och handbroms i friläge och sedan veva in bil släp samtidigt? Eventuellt säkra båten med ett rep bakåt så den står still och inte välter pallningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har gjort det med 1200kg båt. Säkra båten bakåt med spånnband, hissa upp båten med domkraft precis bakom förpallningen, rulla in kärran så långt det går utan bil och börja vincha, plocka sen bort pallning varteftersom. Bra om man är några stycken som kan hjälpas åt och stötta o knuffa o så. Visst det blir mycket tyngd baktill på kärran från början men det löser sig sen när den ligger på plats. Har du en kärra med tipp så går det ännu enklare.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det går att göra. Jag har gjort det nämligen. Flera gånger. En gång helt ensam till och med...

Och det inbegriper successiv avlastning, svordomar, domrafter eller mina Hi-Jacs, spel och lite tvättmedel att lägga på rullarna på trailern... funderingar.  4 timmar utan hjälp tar det ungefär.

Jag avråder bestämt från att koppla loss trailern innan båtens för är väl förbi trailerns axel  ; )
Trailern kan inte ta upp tyngden innan dess.

Alternativa metoder?
Det finns företag som har hudrauliskt styrda trailers som bara backar upp och kör in under båten!

Det snabbaste, om du kommer så till, är att hyra in en lastbil med en kran som lyfter båten.

Senast ändrad av Funkis | 24 mars 2011 | 09:49

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...