arco 0 Postad 22 Mars , 2011 Jag har 60 meter galv.ankarkätting som jag undrar om någon har ett bra sätt att hålla den fräsch. Jag har nu i vinter dragit ut den och den är både sträv och tråkig efter ett liv i saltvatten. Tänkte om man kan lägga den i något för att fräscha till den och få den mer följsam. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 23 Mars , 2011 Det går naturligtvis att lägga den i ett fotogen/oljebad, men följsamheten kommer förmodligen efter första ankringen då den börjar röra på sig, men fräscha till den blir nog inte så lätt om den är galvad och galvet börjar krita lite, men vad gör det om kättingen ser lite sådär ut? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Funkis 143 Postad 23 Mars , 2011 Finns företag som kan omgalvanisera en kätting. Då är det rena utseende och hanteringsskäl som driver den åtgärden? För i utländska forum så säger man att en omgalvanisering gör att kättingen tappar lite i sin hållfasthet. Inte bra kanske... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser