Gå till innehåll
tisdag 11 mars 2025
TjippmanTjotta

Lacka om däcket -Hur gör man?

Rekommendera Poster

Oj vad snyggt Peter. Min nya Mamba 29 skulle behöva ett uppsnyggat halkmönster då tidigare ägare målat det med lite nyanserat resultat. Funkar det att måla på ett befintligt mönster med den färgen, eller måste man slipa ner allt det gamla tror du?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack-tack.
Jag slipade ner det som var kvar av mitt halkskydd (tidigare ägaren hade gjort jobbet till hälften), bredspacklade 2 ggr och målade först med vitt två svängar och sedan grått med färg med halkskyddspulver i två strykningar. Fabrikat spackel, Biltema. Fabrikat färg halskydd, Double Coat.

Mönstret målade jag först med blyerts på den vita färgen. Jag tog en kloss som jag borrade hål i och stoppade en penna i, sedan förde jag klossen längs sargkant, ruffkant, luckkant osv. För radierna använde jag lite olika runda saker som mall - en papptallrik, en burk osv som hade rätt radie. Sedan tejpade jag med maskeringstejp, jag fick skära radierna på frihand, men har man inte så stor skillnad i kulörer funkar det bra. Det viktiga är att man tar bort tejpen innan färgen torkat. Sedan får man maska om en gång till inför andra svängen.

Hur man för på färgen bäst, det svarar leverantören på.

Om man slipar bort allt gammalt mönster så man har ett plant däck att måla på fungerar halkskyddet bättre eftersom man då får en större kontaktyta mellan halkskydd och sko/fot. Men måste, det finns väl inget som heter?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag är i tagena att lacka min båt med denna 2-komponent färg, jag undrar luktar den mycket? jag har båten i en lokal med lite gnälliga grannar ser du. dom gillade inte när jag plastade och toppcoaterade

Martin

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...