Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
TjippmanTjotta

Lacka om däcket -Hur gör man?

Rekommendera Poster

Meteorologisk VÅR har nått mälarområdet!!cool

Finnes:   Shipman 28, 1972, inkl ett däck och sittbrunn som kräver ommålning/gelcoatning/topcoatning/vaxning o polering/2k-lackning/slipning/TCNano/ .. ....

Alltså, det nu vitlackade däcket har mist sin lyster och -..Faaan, den talkar ju sej, man blir ju alldeles vit i arslet.. som vår båtgranne uttrycker saken. Finnes också: En tämligen gammal men nybliven skeppare till sagda båt som varken vet ut eller in vad som är bästa metod och teknik för att fråscha upp däck och sitbrunn. Mig vara ett båtplastningens kalhygge!! Men gör gärna tex slipningsarbetet själv..för att hålla nere kostnaden.

Inga större skador på däcket, bara några typ borrhål som ska plastas igen samtidigt. Dessutom har vi halkskydd som är inlackat på skarndäck och sittytorna i sittbrunnen. Dessa vill vi ocksåsamtidigt fräscha upp och behålla. Men vilken teknik och material skall väljas för jobbet???

Har letat och läst en hel del i alla plast-inlägg här på maringuiden, men vad är det som gäller egentligen??? Tänk om nån av er bara kunde peka ut några bra huvud-inlägg som beskriver bästa metod...ni ska ju inte behöva skriva om allt igen..   Jag har nedan bifogat en länk till en forum-tråd och ett inlägg av Eilean som jag tycker känns vettigt:

http://www.maringuiden.se/forum/;thread=256999

Alla länkar och tips emottages med ett brett vårleende

 

Hälsar...    /Farbror Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eilean är en klok ock kunnig man.

Nån i den tråden skrev om att lägga på gelcoat - den vägen tror jag definitivt inte på alldeles för mycket jobb för ett ganska mediokert resultat.

Om man talar om tvåkomponentsfärg så finns det en färg, där generalagenten tidigare fanns här i Kungshamn. Därför är många båtar målade med den färgen. Om färgen läggs på med rulle blir resultatet nästan som sprutmålat. Färgen liksom sträcker sig när den härdar. Naturligtvis blir det allra bäst om en kunnig sprutmålare gör jobbet, men det gäller ju att få kontakt med någon som gör det för en billig peng.

Det är denna färgen jag talar om, de-ijssel-coatings.se/

Det där med hur man uttrycker sig är inte alltid lätt. Du skriver däck, med däck menar jag bara den plana ytan man går på.  Samtidigt talar du om sittbrunnen.

Är det både däcket med halkmönster och överbygget inklusive sittbrunnen du menar att du skall måla om?

Bifogad bild visar kompisens fingal, där däck och överbyggnad målades om med De IJssel´ s  Double Coat. han gjorde det mesta va underarbetet själ, men fick hjälp av ett proffs i branchen med själva målningen. Det var även i dennes lokal han stod under arbetet. Temperaturen är viktig.

En av killarna som har smögenvarvet, målade om skrovet till sin segelbåt. Temeraturen i lokalen var enligt uppgift 14 grader. Resultatet blev inte bra, så han höjde temeraturen ett par garder när han målade om. Då blev det bra.

tommy

post-945-1394236652,8061_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutom att lackera däcket med någon slags (lämpligen 2-k polyuretan) färg finns två andra metoder som i alla fall jag gillar. Men jag är är å andra sidan av den bestämda uppfattningen att däck skall vara halkfria, väldigt halkfria, mer än det bästa av halkskyddsmönster i gelcoaten kan uppbringa.

Själv har jag valt TBS antihalkskyddsmatta som limmas på däcket. Mycket jobb men blir väldigt bra och snyggt tycker jag i alla fall. På bilden är det hustrun som är i inpassningstagen av ett stycke matta.

Men skulle jag göra om det skulle jag fundera på denna (geggiga) färg som målas i lämpliga fält:

http://www.pachena.com/gallery2/KiwiGrip_Photos.php

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej o tack, Eilean och Toaen!

Ni är ju pålitliga som tåget...höll jag på att säja, men insåg att jämförelsen inte är så smickrande längre...)

Tack för de konkreta tipsen. Jag har nu varit i kontakt med Hr Hellberg på firman som har generalagenturen och fått massor av tips och råd. Det blir med all säkerhet deras 2-komplack Double Coat som vi kommer att använda. Och Ja!, Toaen, det är däck, överyggnad och sittbrunn som skall lackas om. Fick också tipset att förstärka halkskyddet med något som heter Anti-Slip.

Om någon månad påbörjas slipjobbet och lackeringen. Utomhus men under plast. Lite för kallt ännu i Sthlm. 15-17 grader tydligen optimal temp.

Bästa hälsningar...    /Thomas

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det tar tid och slipa, börja nu...
Man kan slipa i minusgrader också, jag vet - har testat.

post-832-1394236653,1427_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

SJ, SJ, gamle vän ....................

Den erfarenheten jag har av SJ är bara god. Fast jag åker nästan aldrig tåg.

Jag missade båtmässan i Göteborg pga att jag va i Stockholm. Veckan innan båtmässan i Älvsjö  va jag i Stockholm (ja,ja - Vallentuna då)  tillsammans med frun. Vi - ja åtminstone hon - hade fått förfrågan att passa barnbarnen i Karlstad på Lördagseftermiddagen. Körde henne till Brottby och såg till att hon kom på bussen från Nortälje till KTH. Tunnelbana till Centralen och tåg till Karlstad. Fungerade perfekt.

Jag kunde i lungn och ro gå på båtmässan i Älvsjö Måndag och Tisdag.

Det hade jag inte kunnat gjort om inte SJ varit så pålitlig.wink

SJ, SJ, gamle vän ....................

Det är väl banverket vi skall skälla på.

Lycka till med jobbet. Jag målade om sittbrunnen på min gamla L32 med Internationals 2K-färg. Rulle pensel och planstrykare under en presänning på Svinninge marina. Det var pilligt (enkelt uttryckt) Sittbrunnen på L32;a hade många vinklar och vrår. Men det blev ganska skapligt.

Lycka till med jobbet ocgh vi ser fram emot rapporter under resans gång.

Nu skall jag åka till ett ställe dit de flesta åker på semester till - Smögen.

Bifogad bild; Kompisens fingal före ommålningen. Vad det var kompisen pekade på med hela näven kommer jag inte ihåg. Han har föreststen signaturen Smoegen.

tommy



Senast ändrad av toaen | 22 mars 2011 | 17:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, visst ska vi slipa men det är så förbålt småkallt i luften (kejrå, idag var det perfekt..). Tänkte hyra en oscillerande excenterslip till jobbet, är det en bra idé???. Kan man dessutom ha bruk för den där lilla smidiga Black&D maskinen som ser ut ssom ett litet strykjärn, månntro??? (eller är den för klen o beige för jobbet). Blir väl att handjaga hela jäla däcket, kan jag tro!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det inte bättre att köpa om du inte har. Maskinen behöver du ha långe och den kan du ha till mycket annat  - polera med tex. Nån sån där trekantig maskin är ju inte fel. Det finns ju många olika modeller. Till multimaskinerna finns det ju en trekantig slipplatta tex.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hehehe...Båtmässan i Älvsjö, ja! Min favvo där var nog finnen med sitt vansinniigt roliga amfibieprojekt i ank-format, en hemmabyggetuff-tuff-båt med vedeldad bastu och en flybridge uppe i andens huvud. Såg du den???

Frun o jag, med våra segelerfarenheter begränsade till en rågammal Shipman 28, klev rakt ner i en 40 fots fransk plast(mar)dröm. En Jeannau Sun Odyssey med fåtöljer plattTV o tvättmaskin. 1,4 mille. (fast då fick man hämta henne nere i Bretagne, annars kostade hemtransport 110 Kkr...Elektroniken var ett litet nätt tillägg på 225 Kkr!!!!! ...osv osv.. Mycket plast för pengarna dock.

Gack i stället ner i en 47 fots Malö! Vilken båt och vilken finish i trädetaljerna!! Priset dock ett litet hinder: 7 Mille...(tar ni en Shipman som dellikvid? skämtade jag. Inte en min från säljaren.)

Båtmässa. Är det så dom ser ut?     /T

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

 

..jodå, jag ska återkomma med rapportering om hur jobbet framskrider. Androm till varnagel, som det väl hette förr... Jag har ju, gubevars, fått sk avtalspensionering med full lön pga. hjärtsvikt, så tid lär finnas för stordåd i seglarbranschen. Och slipningen får ta den tid det tar..

Vår! på er, grevar och baroner..   /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag körde med en Dewalt excenterslip, tog kanske sex-sju timmar att få bort färgen på däcket och det mesta av det gamla halkskyddsmönstret, ungefär? För att färg med halkskyddsmedel (som jag tänkte köra med...) skall funka optimalt skall däcket vara så slätt som möjligt för att man skall få så stor kontaktyta det bara går. Därför skall jag också spackla två gånger (minst...) innan målning - först grundfärg, sedan två strykningar med två olika kulörer.

ps, jag slipade däcket i december, det var mellan -10-15°C då...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En stilla undran, hur mycket extra krymper/sträcker sig Dubble Coat jämfört med andra färger?

Har ännu inte träffat på en färg som inte drar ihop sig när den torkar med är färgen verkligen ett unikum.

Har ju tänkt att använda den själv men tänkte om någon vet mer.



Senast ändrad av Sueco | 23 mars 2011 | 10:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har målat mitt däck med vanlig tvåkomponentstopcoat och använde halkanix på halkskyddsytorna.
Halkanix är helt obegripligt. Man ser att ytan blir lite mattare än utan Halkanix och visst var jag skeptisk men jäklar vilket grepp det blir. Jag har provat att halka medelst seglarstövlar, foppatofflor och barfota men halkskyddet är oklanderligt.
Den matta effekten gör ju inget på min båt eftersom jag har fejkat duk på däcket.

Slitstyrkan??

Jodå!

Det är inne på tredje säsongen nu och inte slitet alls. Det har släppt på ett ställe men det beror nog mer på att jag har fuskat med underarbetet på just den fläcken.



Senast ändrad av Janken | 23 mars 2011 | 09:29



Senast ändrad av Janken | 24 mars 2011 | 12:35

post-28855-1394236654,7335_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av bilden att döma ser resultatet klart bra ut, kan du visa några fler bilder och beskriva arbetsmetoden både på förarbete och målning? funderar själv på att snygga till skeppet till nästa vår.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jahaja, då har man flera alternativ till halkskyddet:

--> Halkanix

--> Toaens antihalk som klipps ut och limmas fast

--> www.pachena.com/gallery2/KiwiG...

--> Anti-Slip som är Double Coats antihalkfärg, den täckmålas med Double Coat matt (ser vansinnigt snyggt ut..)

Jag kommer att gå på det senare alternativet så att jag får produkter som förhoppningsvis funkar tillsammans...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oj, detta ser intressant ut - Jag är i lite samma behov av uppfräschning av gelcoaten... Kan det hjälpa mot di däringa förargliga småjä**asprickorna i gelcoaten? Hur mycket skall slipas ner innan påmålning... Och (jag missade detta) vart fick man tag på färgen?

Jag behöver även fräscha upp mina sköldar på sidorna av överbyggnaden, de tenderar att bli matta och ofräscha nu...

Tar tacksamt emot svar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har bestämt mej. Det blir DeIjssel Double Coat 2-komp lack. Jag köper hela kitet från Gbg-företaget med lastbil till sthlm. Lack/slip- och rengöringsmaterial/halkskydd mm. Hela rasket kostar ca 4000 för vår Shipman 28 (ca 18 m2 däck, överbyggnad, sittbrunn. Skrovet är dock nyfixat). Herr Hellberg på gbg-företaget är extremt hjälpsam med råd o dåd, vilket avgjorde beslutet för min del. Läste också artikeln i Praktiskt Båtägande, som lovprisar lacken.

I vårt fall blir arbetsgången: slipning-rengöring-lagning av lite småhål o skavanker-rengöring- 2alt 3 lager lack och halkskyddsfärg Anti-Slip som övermålas med matt lack av samma färg och kulör.

Hälsar...   /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ska du spruta eller handmåla? Lycka till oavsett och meddela gärna resultatet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Färgen handrollas, sen strääääääääääcker den ut sej under torkningen/härdningen och resultatet ser i det närmaste sprutmålat ut. Har inte provat själv än, men tydligen är färgen fantastisk och har ett mkt gott rykte (har kollat testresultat, tidningsartiklar, andra båtägare). Ska bli spännande att se hur det blir...

Och jodå, jag ska rapportera om hur jobbet avlöper.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

o'Hoy!!

...så här gick det: Vi bestämde oss för att dela upp jobbet. I år sittbrunnen och rufftaket, nästa år blir det däckets tur.
Det blev också de Ijssel Double Coat 2-komp sträcklackfärg som visade sej vara en rent magisk lack som rollas ut med små täta neoprenrollrar. Slutresultatet ser verkligen sprutlackat ut. Slitstyrkan får några säsonger skärgårdssegling bedöma. Men underarbetet var jobbigt. Tvätta, slipa, slipa, klibbduk, avfettning, grundning, 2 lacklager, mellanslipningar, och så anti-halk målning på sitt- och trampytorna (anti-slip pulver tillsätts i lacken).
Viköpte hela lackpaketet av Gbg-företaget, leverans med bil och en sjuhelvites kemilåda var det! -Lacker, olika härdare, grund, polyester- och epoxispackel, avfettning och lösningsmedel, spatlar, burkar, anti slip-pulver, klibbdukar, slipdukar osv. mm. Pris 2400 kr, men jag fick komplettera med i 1kg vit, 1 kg röd lack från Benns Mast i sthlm (599 kr/kg lack härdare).

Färgen var mycket lättrollad och det tar ca 4 tim innan blandningen börjar härda.

Det knepigaste var att tajma jobbet med väderleken. Skall vara mellan 15-25 grader, molningt utan nederbörd och vindstilla!!

Fö. hann vi byta ut alla gamla kranar med moderna kulventiler, ny kompass med belysning har installerats, Lazy Jacks, och ett rullsystem, Hood 707, inkl omsydd genua är upphandlat och levererat.
En nygammal gasspis åsså!

Dessutom har jag beställt en 40 W solpanel med MaxPower-regulator, så det blir väl att skaffa ett andra batteri för att ta hand om all solkraft. Det blev en sån där flexibel sak i aluminium som skall limmas på rufftaket. Man kan gå på panelen, varför man nu skulle vilja göra det..??

Tack för alla tips på vägen.

Hånken vad kul det är med...grejor!

 

Hälsar      /Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo...apropå slipningsjobbet:

Jag köpte två Cotech kinesmaskiner. En excenterslip och en sån där liten strykjärnsslip för hörn och trånga ytor. Maskinerna kostade tillsammans 500 kr på Clas Ohlson och slippapper ingick. Sen tejpade jag ihop dom med min industridammsugare och det här funkade alldeles finfint. Maskinerna har jobbat hårt och skulle dom packa ihop är det bara att hämta ut nya på garantin.

/T

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är inne på att göra om mitt däck nu till hösten också och här finns ju mycket bra information.

Men finns det någon som har erfarenhet av att lägga gelcoat? och hur ordnar man halkskydd i gelcoat?

Det andra jag funderar på är interdeck, någon som har erfarenhet av den färgen?

Hur mycket sämre är slitstyrkan än 2k?

/ Max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jodå, Det har jag gjort. Sprutat och penslat och rollat gealcoat.

På små ytor är det inga problem om man penslar eller rollar. Lägg gärna litet tjockare lager, slipa, våtslipa och polera. Har du rätt nyans så går det inte att se lagningnen. Möjligtvis blir det blankare än kringliggande områden.

Spruta är mer problematiskt. Man måste vara snabb som attan, samt dela upp gobbet i många omgångar om det är stora ytor. Färdigblandad, så har man kanske 10-15 min på sig innan det börjar gela/härda.

Varning. Gealcoat avger värme när det härdar, så brandrisk föreligger!  Luktar mycket starkt, så gasmask är ett måste i slutna lokaler, samt god ventilation och utsug.

Själv skulle jag välja att lägga ny gealcoat på båten. Mycket pga man inte har så bra lokaler att vara i. Gealcoat är mycket lättarbetat att fixa små skador och reparationer i. Får man en rinning vid lackning, så slipas det och poleras mycket lätt.

Dock håller en Akryl/polyturanfärg längre. Sett till livslängd. Dock måste man vara VÄLDIGT nogrann med underarbetet om man lackar över gammal gealcoat med annan typ av lack. Inget kul om allt arbete, svett, tårar och pengar, fördärvas om lacken börjar flagna!

Tips, köp av en kunnig handlare i ämnet. Använd samma leverantör/sort till grundfärg, slutlack osv..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Knyter an till tidigare inlägg...
Så här blev det.
Double Coat, två strykningar med halkskydd i färgen.
Funkar kanon och ser bra ut!

post-832-1394236819,4422_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väldigt snyggt!

Hade du kunnat beskriva lite snabbt hur du gick till väga?

Vad har du använt som halkskydd?

 

Tack

/Max

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...