Gå till innehåll
torsdag 23 januari 2025
grundin

F100 eller F115 på en Yamarin 59 HT?

Rekommendera Poster

Har nu bestämt mig för en Yamarin 59 HT. Dock säger ALLA olika när det gäller motoralternativ. Jag har hört allt ifrån att 80 hk räcker till att båten går bäst med F150. Nu är jag ingen vattenskidåkare utan en 2-barnspappa :).  Därför står det mellan F100 och F115. Är det någon av de modellerna som är lite nyare i konstruktionen? Jag fick ett pris där båten bara var 8000 kr dyrare med F115. Finns det någon här som har funderingar kring detta?

Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Grattis till en fin båt. I Yamaha körfakta har dem testat din båt med 115 hk och 150 hk. Jag har en 63 BR som väger 900 Kg och 59 HT väger 780 Kg, skiljer bara runt 100 kg. Jag har en 150 hk på och det är helt perfekt skulle aldrig välja en mindre motor. Jag måste hålla med dem som rekomenderar dig en 150 hk men definitivt inte mindre än 115hk. Du kommer garanterat att ångra dig om du undermotoriserar dessutom riskerar du att få en båt som får dåligt andrahandsvärde om du tar för liten motor. Jag tror du får ganska svårt att sälja en 59HT med 100 hk faktiskt.

En 59HT med 115 hk ger dig 35,5 Kn med 2 pers. Tänk på att du ska kunna ha en lastad båt med 4-6 pers i båten, då tror jag du får ett trött och segt ekipage, välj 150 hk om du har pengarna.

/Havskatt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns några trådar om just 59Ht och motorer.

Jag har en 59Ht med F115. Köpte den från början med F100 men uppgraderade i samband med stöld.

Får du betala 8k i mellanskillnad så ska du ta F115 alla dagar i veckan. Det är ganska stor skillnad trots bara 15 hk mer på pappret. Kubikvolymen är även lite större.  F115 planar mycket lättare med last. Går generellt på betydligt behagligare varvtal med lägre ljudnivå. Förbrukningen är den samma i specifik hastighet. Du får 3-4 knop mer på topp som kan vara kul att ha ibland.

Det var inget fel på båten med F100 men för 8K är valet helt givet anser jag. Ska du köpa ny så rekommenderar jag även teaksatsen samt vindrutetorkare på passagerarsidan.

Vi har oxå två barn och båten är kanon för barnfamiljer. Taxiluckan är grymt bra att ha och båten är ganska djup invändigt vilket känns säkert. Gillar även designen och det mesta av utförandet.

Batteriet är dock felplacerat ur viktfördelningssynvinkel från fabrik. Men det går lätt att åtgärda. Sedan ska det påpekas som det har diskuterats i flera trådar redan, att båten måste köras ganska fort ( minst 25-27) knop för att gå bra när det blåser på lite. Annars blir anfallsvinkeln fel och vågorna hamnar mitt under båten vilket ger ett som vissa tycker lätt obehagligt beteende. Är man van vid skrov med ganska djupt V så ska det dock inte vara några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har ju fått bra svar om båten o vilken motor som passar men du frågade ju oxå om vilken som var modernast/nyast. F100A kom 1999 med förgasare, till 2005 fick den insprutning o bytte namn till F100D. F115 kom 2000, hade insprutning från början och är fortfarande i A version. F150 kom 2004 och är även den fortfarande i A version. Dock så uppdaterar Yamaha motorerna ständigt utan att byta generationsbokstav så nyare motor är alltid till det bättre men alla tre är ju nu väl beprövade motorer med gott rykte om driftsäkerheten.

2007 kom Command Link, på motorerna dvs NMEA-kompabilitet och mer info på instrumenten bl a bränsleförbrukning. Dock så satte inte Yamarin Command Link instrument i båtarna förrän 2008 o det är ju lite märkligt. YCOP, Yamahas startspärr kom till F100 2010, till F115 kommer den nu 2011 medan F150 får vänta till nästa år. YCOP är helt överlägsen Nautilock o annat motsvarande skräp som kan eftermonteras på motorerna så om du väljer en F100 eller F115 så se till att få en motor som har YCOP.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen..Det känns skönare att köpa en F115 nu när ni säger att 8000 kr definitivt är värt det. Jag kommer från en flipper 515 HT så jag tror att jag blir nöjd med Yamarinens sjöegenskaper, även om en del har synpunkter. Vi har dessutom lyckats sova över i Flippern (två vuxna två barn) vid ett flertal tillfällen, så Yamarinen kommer kännas stor för oss :)

Försäljaren vill gärna sälja på oss ett hamnkapell. Han säger att det är smidigare och att man då sparar på originalkapellet. Dessutom rekommenderar han bårde bors samt gardiner. När det gäller bord ka man tycligen välja mellan ett klassiskt lagunastativ eller ett golvmonterat stativ. Svårt att välja...

Startspärren är tydligen standard (tack för det tipset förresten), men säljaren rekommenderar att man monterar ett trackingsystem samt riskar in nåt på motorn. Då kan man tydligen teckna något som heter Yamahaförsäkring. Verkar vara billigare, men tar extrautrustningen ALDRIG SLUT???

5 års garanti på motorn är dock välkommet, så det skall väl bara vara att tuta och köra...

En sak till!!

Säljaren rådde mig att avstå den inledande servicen (var den efter 30 h tro) och sa att den var onödig...Är det verkligen så? Om Yamaha rekommenderar den kan den väl inte vara helt onödig?

Mvh Håkan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

servicen är efter 20 timmar och den skall göras annars gäller inte garantin men yamaha center har tydligen en egen försäkring men gör servicen den e viktig mvh tutte

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som sagt. Första servicen kanske är onödig men stämpeln måste finnas i boken för garantins skull.

Vi har teakbord med lagunstativ o är nöjda. kan tänka mig att ett fast stativ kommer vara ivägen för det är trots allt inte varje dag man använder bordet.

Gardiner skulle jag vara lite tveksam till om ni inte tycker det är absolut nödvändigt. Hursomhelst kommer de till viss del vara ivägen när ni inte använder dem. Har hittils inte sett någon 59HT med gardiner live. Fråga även säljaren om de kan flytta batteriet till mittfacket innan leverans. Kör man själv så blir viktfördelningen fel iom att det sitter originalmonterat på förarsidan. Glöm inte vindrutetorkaren på passagerarsidan heller.

Ska ni sova över ofta så vet jag att vissa har monterat värmare i båten. En del har enklare varianter som spis med värmelock. Men det finns även de som har riktiga dieselvärmare monterat.

Hamnkapell har inte vi och jag har svårt att se nyttan eftersom den vad jag förstått ändå blir lika många fästen som det vanliga kapellet?

Glöm inte heller solcellsventilator. Annars får ni garanterat jordslag på kapellet redan första säsongen eftersom ventilationen i båten är rätt dålig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

...men tar extrautrustningen ALDRIG SLUT???

Hej, köpte en Yamarin 58BR.

Köpte till körkapell, förkapell, hamnkapell, 2st sido-klaffbord, Securemark, Nautilock och monterad manuell länspump. Bevakade att de monterade propeller 13 x 19 Yamaha Black Steel

Köpte sedan själv och monterade:
GPS plotter med ekolod, bränsleflödesmätare, samt köpte en båtvagn.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ska man verkligen ha trackingsystem med GPS spårning?

Jag har aldrig haft det och är mycket tveksam till det. Visst man kan få lite billigare försäkring. MEN, om någon tar din motor eller både båt och motor. Vill du verkligen ha tillbaka grejjerna då? Utan att veta vad de har fått utstå eller hur de behandlats när de varit i tjyvarnas händer. Inte jag iaf! Betalar hellre lite mer och får nya grejjer ist faktiskt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

du ska välja 115 kört buster xxl med både F100 och F115 man tror inte man siter i samma båt som natt och dag F115 käns mordärnare piggare rappare.

Med gps skydd securmark natilock och allt vad det heter blir din motor mindre atraktiv att skälla då e det värt som extra kronorna för att få ha kvar båten än att vänta 30 dagar på att få en ny båt

// Oskar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Både vi själva och andra har fått motorer med både securemark och startspärr stulna.

Nu sägs det ju att de nya inbyggda startspärrarna som Yamaha har börjat med är en helt annan konstruktion som är mycket svårare att knäcka. Så det kanske kan vara värt att satsa på en sådan motor.

Jag hävdar dock att för min del skulle jag aldrig vilja ha tillbaka en stulen motor. Så jag rekommenderar inte att betala extra för startspärrar etc som inte försäkringsbolaget uttryckligen kräver det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nä tjuvarna lär sig ta dom motorerna me man chansen minskar om man har det sen så vet man att tjuven får det lite jobbigare med motorn med start spärr

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips. Nu har jag beställt den med en F115 - får väl hoppas att det blir bra då. Den elektroniska startspärren är ju standard på F115 fr o m 2011 så den kommer jag ju ha..Men GPS-tracking samt märkning kostar ca 6000 kr extra. Iofs kan man då teckna den speciella Yamaha-försäkringen, vilken är ca 2000 kr billigare per år. Känns som att man åker på att märka då....

Blev även ett golvfäste och teakbord, hamnkapell samt originalgardinerna. Tänkte testa min Ipad som plotter den här säsongen och se om den duger, annars åker man väl på en plotter också.

Funderar lite kring det här med ventilationen i båten om man sover över, men jag skall testa innan jag vidtar några åtgärder, jag har ju dock blivit varnad för att den är dåligt ventilerad :)

Hoppas nu att de åtgärdat läckageproblemen från de tidigare årsmodellerna...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om du syftar på läkage från Taxi dörren i fram så har dom ändrat lite på konstruktionen i år.

Min båt har 3 st gångjärn direkt skruvade i glaset men den som fans på mässan i år hade en aluminium profil hela vägen vilket borde få till följd att den blir stadigare och dessutom tätar bättre.

// Jugge

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ang. ventilationen så spelar det ingen roll om ni sover i båten eller inte. Det riskerar att bli jordslag på insidan av kapellet iaf. Spec om ni har båtplatsen på ett ställe där vattnet värms snabbt och det ofta bli kondens, då är det ännu viktigare med ventilationen.

Du tog inte full teak? Annars är det något jag varmt rekommenderar eftersom det ger en helt annan känsla i båten är skönt att gå på.

Bordet kan vara smart om de monterar fästet på skottet under aktersoffan. Golvytan i båten är ganska begränsad så jag rekommenderar inte ett rent golvfäste som bara blir ivägen när bordet inte används.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den går bäst med 150 hk sägs det, men den drar också mycket mer då eller?

Om man tittar på Yamahas körfakta (sida 55 på länk nedan) så drar F150 mer än F115 på alla fyra varvtalen som jämförs. Eller är jämförelsen missvisande?

Det står tex att vid 4100 rpm så drar 115hk 0,77/liter men går då endast i 23 knop. Drar 150hk lika lite om man också kör den i 23 knop? Nu visar de ju endast att F150 drar 0,99 vid 4300 rpm vilket ju är mer än vad 115hk förbrukar!

http://www.batvaruhuset.se/Documents/Batvaruhuset/Documents/KORFAKTA SWE 2010_tcm36-127035.pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det ingen som vet hur det ligger till? Tycker det brukar vara så många åsikter om att man ska ha en vis motor/storlek osv!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förvånande att F115 är snålare än F150 vid ca 31 knop då 115 varvar 5100 och 150 varvar 4300 rpm. Normalt är höga varvtal dåligt för förbrukningen och det normala är att den större motorn är lika snål eller t o m snålare när man jämför vid fasta farter just därför att den går på lägre varv. Synd man inte får se förbrukningen längre ner i registret.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...