Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Eirisch

Invändig avluftning av färskvattentank.

Rekommendera Poster

Hej!

Jag håller på att byta ut min vattensäck mot en plasttank och behöver troligen avluftare.

Dock vill jag inte borra en utvändig sådan, utan söker en lämplig backventil med flottör som släpper luft in och ut, men inte släpper ut vatten. Jag är väl inte den första som försöker lösa detta bekymmer, så tipsa gärna om rätt produkt. Inga snordyra lösningar tack.

Det gäller förpiken i en Misil II, där 38mm inloppsslang redan finns installerat. Jag kommer själv att borra inlopp/utlopp i tanken.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Går det inte med en slang med ett utlopp högre än tankens högsta punkt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Då lär det väl rinna över där när tanken går full vid påfyllning? Därav flottören.
Alternativet är en slang ovan påfyllningsnivån, men det är svårt att få till i en Misil.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har en ordentligt tilltagen påfyllningsslang. Det slog mig därför en tanke.

Hur skulle det fungera om man låter en luftslang ligga inne i påfyllningsslangen. Om slangen man fyller med stoppas ned lite nedanför luftslangens övre ände blir den väl en slags avluftningsslang.

Kanske kunde vara värt att testa. Först när tanken är full borde avluftningsslangen fyllas med luft och sluta fungera som den ska, dvs underlätta påfyllningen och då gör det ju inget längre.

Med ett helt tätt lock blir det ju sämre med avluftningen när tanken töms på vaten men kan ju lämnas lite på glänt. Eller mer avancerat, att locket får ett hål och en liten gummiflärp som släpper in luft när tanken töms på vatten.

Pris nån tia, eller gratis om du har en slangstump och en bit gummiduk liggande.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läser man bruksanvisningen till denna står där:

Do not install this vent in a location lower than the top of the fuel tank. It may allow fuel to escape creating a fire hazard!

och

It is importrant that the vent is in a location where it will not be submerged or exposed to constant wave action or splashing.

Det låter som att denna inte är helt tät och dessutom inte klarar överfyllnad, vilket ju minskar dess användbarhet i ditt fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kanske kunde vara värt att testa. Först när tanken är full borde avluftningsslangen fyllas med vatten (ska det förstås vara) och sluta fungera som den ska, dvs underlätta påfyllningen och då gör det ju inget längre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur mycket saltvatten får man in om locket på påfyllingen inte är helt stängt. Jag skulle ju kunna välja att segla enbart för styrbords halsar. Skulle man segla för babords halsar finns det ju risk att det spolar saltvatten över påfyllningen med en viss regelbundenhet.

Jag har en 25-liters dunk med tappkran. Jag kan inte tappa upp mycket vatten förrän det blir vakum och jag får lätta på locket.

En tanke som slog mig just nu. Var kommer påfyllnadsslangen upp. Skulle man inte kunna borra ett litet hål i däcksbeslaget under däck. gänga i en liten nippel och dra en klen slang nånstans där det inte gör nåt om det kommer ut en liten skvätt vatten när man fyller?

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Påfyllningen är längs framme i fören, dvs relativt högt upp. Det enda som ligger högre är taket i salongen, det känns dumt.

Min bästa lösning just nu är att dra en liten avluftningsslang upp till den nivån parallellt med påfyllningsslangen, sedan tillbaka ner mot skrovet i lagom lång sträckning mot kölsvinet där några deciliter gärna får sippra igenom om jag fyller för fullt.

Detta betyder att luftningen går full samtidigt som påfyllningen och inga större mvp kan trycka igenom vatten.

SÅ får det bli. 2m slang, två krökar och lite slangklämmor. Lär landa under hundringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Eirisch:
Borde fungera tillräckligt bra vad jag begriper!

Har själv en helt annan enkel och billig men väl fungerande lösning ...

Har 2 stycken 25-liters dunkar, liggandes på sniskan bredvid varandra i förpiken under kojerna, i amigo 23:an. Fungerar mycket bra, man får visserligen resa upp dunkarna och fylla vatten genom de stora dunköppningarna men det är ju inte så ofta.
Slangarna till handpumpen vid vasken går ihop via ett T-rör, men dunkarna töms faktiskt alltid automatiskt i samma takt så man får ut de sista dropparna. Brukar fylla bara drygt 20 liter i varje så läcker det inget alls med konstruktionen enligt bilden, inte ens vid 45 gradig kryss-krängning. Avluftningsslangen till högsta punkten är en bit cykelslang påträdd det lilla plastlocket och fastsatt med ett par buntband. Det gröna plastsugröret är f.ö. böjt till rätt form mha värmepistol och fixerat enligt bilden. Det går rakt igenom dunklocket utan tätning så luft kan också passera genom hålet, och vidare till avluftningen.
(Slangen till handpumpen bör ha nån sorts livsmedels-kvalitet, annars smakar gärna vattnet plast och är knappast hälsosamt.)
Skulle inte bryggslangen räcka så bär jag helt enkelt dunkarna till slangen istället, under stånk&stön. Men numera gör de dessbättre nästan alltid det, annat var det förr.

/ Thomas

post-10006646-1394236654,8174_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack Mats.

Det ska jag verkligen kolla upp. När jag sökte på Classe hittade jag inget, men jag får nog prova lite varierade sökbegrepp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Den typen av avluftare ovan har för liten kapacitet, de är avsedda för värmesystem i tex villor. Där är avluftningsbehovet någon/några liter under ett par månader under uppvärmningssäsongen. Dessutom släpper de inte in luft när vattennivån i tanken sjunker.

Alternativet med slang mot högsta punkt och åter ner till kölsvinet är bättre, se bara till att avluftningsslangen inte når långt ner i tanken, då blir det hävertverkan. Går ju även att bryta häverten med en luftare liknande : art nr 5140 på seasea, eller 4788-xx på Hjertmans.

På Junkern monterade jag en utvändig luftare: 4643-12 från Hjertmans. Högt upp på ena bogen långt föröver.

Det viktigaste med luftaren är ju att luft kommer in i tanken när man tar vatten från den, annars blir det vacuum och det kommer inte mer vatten.

/Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...