Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Emil132

Byt aktdel mahogny (trä) båt hjälp.

Rekommendera Poster

Hejsan, har precis startar ett renovirengs projekt, och behöver lite hjälp.

 

Aktdelen på båten är gammal och mycket sliten, har därför tänkt att byta ut den bakre plattan på båten. 

Jag har planerat att måttbeställa en likadan bräda som redan sitter där.

 

Det kag beöver hjälp med är hur jag ska gå till vägas. 

Hur ska jag montera botr den nuvarande delen utan att göra övrig skada på båten?

P.S kolla gärna in bilden för att förstå mitt problem!

 

Tack på förhand!  Mvh Emil

 

post-10017973-1394236652,0441_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har kollat bilden och jag ser inget söm gör att den måste bytas ut.

Det mörka området går att bleka, bets och lack så blir det som nytt.

Sök på blekning får du många träffar.

 

Kalle

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det plywood?

Har du fler bilder som tagits i olka vinklar, så man bl.a. ser skrovsidan.

Vad hade du tänkt göra mer? Olika delmoment griper ofta in i varandra.

 

tommy



Senast ändrad av toaen | 22 mars 2011 | 13:57

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag ser inte heller att akterspegeln ser ut att behöva bytas, men om det är röta på nåt ställe så kan man skarva eller laska i en ny bit just där utan att byta hela. Fanns en utmärkt artikel om just detta i tidningen Klassiska båtar nr 1 2011.

Om man kan tänka sig att måla över akterspegeln med någon färg så kan man ju epoxi pensla hela spegeln, slipbart och övermålningsbart med stor styrka. Köp gärna Thomas Larssons bok Träbåtsrenovering för mer tips. Lycka till.

PS. ett väldigt användbart verktyg om du ska ta bort delar med precision är en tigersåg eller sticksåg. DS.



Senast ändrad av swefubar | 22 mars 2011 | 20:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svaren

Akterspegeln är sprucken på bredden här kommer 3 till bilder.

(akterspegeln är i mahogny trä.)

http://img859.imageshack.us/i/lassemobilmars11201.jpg/

http://img28.imageshack.us/i/lassemobilmars11200.jpg/

 

Vad tycker ni man ska göra åt skadan?

tack på förhand!

 



Senast ändrad av Emil132 | 22 mars 2011 | 22:39



Senast ändrad av Emil132 | 22 mars 2011 | 22:51

post-10017973-1394236654,3359_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var ju en fin passbåt. Den får du va rädd om.

tog mig friheten att lägga in de extra bilderna i mina inlägg.

Det går bara att lägga in en bild i varje inlägg.

 

 

post-945-1394236654,4114_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man har sågat ur akterspegeln ganska mycket för att få plats för aktresnurran? Är det så i orginalet?

Jag kan egentliget inget om träbåtsjobb, men bordläggningen måste väl va spikad eller skruvad till bordläggnningen och pluggad?

 

post-945-1394236654,4898_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Den sitter nu skruvad ifrån sidorna och även förstärkt inifrån.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag hade nog provat att limma ihop skadan med epoxy, förutsatt att inget var ruttet. Sedan behandling enligt ovan med blekning, bets, olja och fernissa.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som sagt det verkar som ett merjobb att byta, bättre att laga sprickorna med epoxy eller skarva i bitar och limma med epoxy. Iaf om mdu vill åka båt i år.

Spara byte av akterspegel till vintern eftersom det brukar finnas mycket finlir i övrigt att hålla på med. skulle kunna se hyfsat snyggt ut med lagad sprickor enligt ovan citat. och sedan målad akterspegel i exvis blått eller vitt (samma kulör som vattenlinje/botten).

En ide (galen?) kan ju faktiskt vara att laga sprickorna med epoxi, fräsa ner akterspegeln med några millimeter och fästa på (också med epoxi) en tunnare skiva utanpå den gamla. styrkan blir ju kvar i och med limningen men aktern ser ny ut.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

ideén med att limma på en sy skiva tycker jag låter smart! har i så fall tänkt att antingen köpa någonform av vatten tålig plywood eller ev mahogny plywood.

Vad rekomenderar ni för trä (för limmningen åvan på)? (gärna en skiva som kan köpas /beställas via beijer, jem o fix, byggmax eller cheapy)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom det är väl en mahognybåt så borde en plyfaskiva som täcker aktern även den va av mahogny. Så gjorde man när jag byggde en segelbåt i plyfa, Allra sist limmade jag på en skiva på akterspegeln, som täckte över uttagen för slag och balkvägare. Allt enligt ritningen från Per Brohäll.

Du får dock ett problem. Om du skall renskarpa skrovet och lacka det - och det skall du väl/bör. så får du plyfakanter som sticker ut och som inte är så snygga och kommer att skämma båten. Om du skulle måla skrovet tex vitt kan du ju täcka över plyfakanten med färg. Men då får ju skicket på trät i skrovet va väldigt dåligt. Man målar väl inte en träbåt mer än som näst sista nödlösning. Den sista nödlösningen skall vi överhuvudtaget inte nämna här.

Jag skulle nog gå på metoden att fräsa ur sprickan och limma i en bit mahogny med epoxy och sen slipa akterspegeln så du får bort det fula - om det inte går för djupt i tät. Det är absolut värt ett försök.

Sen ser det ut som om bordläggnigen inte sluter helt intill akterspegeln. Det är ju också en aspekt att beakta. Båten måste ju va tät.

Det finns ju en sait där man bara sysslar med träbåtar och där du kanske kan få några tipps.

www.trabatsakuten.nu/

På en liten ort känner ju alla alla. Dessutom fanns det ju förr människor som mer visade sin orginalitet.

Vi hade en man här hemma i Kungshamn som allmänt kallades John i bue (bue = sjöbod)

Han var pedant och hade en passbåt, ungefär som din. Det var en pärla. Välskött in i minsta detalj. Båten var vitmålad (trotts det jag sa tidigare) med lackad mahognyakterspegel. John skrapade ner akterspegeln till trärent varje vår och lackade den med ett oändligt antal lager lack. Om det var nåt strul som fick lacken att släppa på nån fläck eller det bara var hans pedanteri som gjorde att han skrapade ner akterspegeln vet jag inte.

Efter många års skrapande var akterspegeln så tun att han blev tvungen att byta den

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Om det är Mahogny nu och inte plywood så fungerar det inte att limma en plywood över mahognyn. Då det massiva träet kommer svälla och röra sig medan plywooden är stel och massiv. Då kommer det massiva träet bakanför spricka av krafterna. Däremot kan det fungera som ovan skrivit att fräsa ur ett spår över sprickan och laska i en ny bit mahogny.  Tänk på att göra kanterna koniska så att inte lasken kan tryckas in i båten.

 

Du bör öven som även ovan nämnts dra åt bordläggningen så att den sluter tätt gentemot akterpegeln annars kommer det nog bli en blöt sommar. Är den nitad så kan man bara dra åt nitarna om de är frächa eller om den är skruvad och skruvarna verkar fräsch dra åt dessa. Tänk på att inte försöka klämma in borden med hjälp av skruven då kommer det att spricka utan dra ihop båten först och dra därefter skruvarna när bordet är på plats. För att dra ihop det går det kanske exprimentera med spännband och klossar eller liknande och ta bord för bord. De nedre kanske det går använda en domkraft och en brädbit för att trycka in dem. Men det behöver inte vara så svårt tryck och känn.

 

Här finns även de flesta svaren oavsett vilken metod du väljer. Där finns väldigt mycket träbåtskunnigt folk. www. trabatsakuten.nu

 

Lycka till

 

mvh

 

Makke



Senast ändrad av makke_the_muss | 24 mars 2011 | 09:43

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Okej, tack!

Någon som kan skicka en länk om laskning? ingen aning om hur det går till.

 

 

tacksam för svar! MVH emil

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag rekommenderar att du slår på stort och köper Thomas Larssons bok Träbåtsrenovering. En bra bok som brukar gå att köpa till försvarlig peng på t ex Bokus.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är det väl egentlige inte fråga om en lask i ordets rätta bemärkelse.

Nu är jag som sagt ingen träskalle, men det jag tänkte var att skruva fast en styrlist, sätta handöverfräsen på ca halva akterspegelstjockleken och fräsa bort så mycket att du kan lägga i en bräda från utsidan.

Gör du det vågrätt från skrovsidan till skrovsida, så blir ju visserlige den brädan du sätter i, ganska bred, men det bir också snyggare. Skadan lutar ju en aning. Limma med epoxy blandat med nåt fyllnadsmedel. (sågspån av mahogny - i värsta fall)

sv.wikipedia.org/wiki/Laskning

www.bokia.se/bok/9789113032382/stora-boken-om-trabatsrenovering-thomas-larsson/

Boken går ju också att låna på biblioteket, men skall man hålla på med träbåtar så är ju ett eget exemplar bättre att ha och få lim och lackfäckar på.

tommy

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så sant toaen det var så jag menade med att laska i en ny bit lite slarvigt formulerat. När du sågar såga inte 90 grader från akterspegeln utan gör snittet lite sluttande innåt så det blir som en tratt.

-----\______/----   om du förstår vad jag menar. Så gör du brädan som skall passa in likadan fast tvärsom. Då kan den inte tryckas in i båten om den får en smäll eller något händer.

 

I vilket fall köp boken den kommer du ha mycket nöje av det där är en bibel för alla med träbåt. Thomas Larsson har verkligen lyckats där.

Lycka till

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Du tänker på att ersätta en bit rakt igenom hela akterspegeln?

Jag tänkte snarare på att bara lägga i en bit som täcker över skadan från utsidan med ungefär halva tjockleken på den befintliga akterspegeln.

Det är kanske bättre att göra som du föreslår, även om det kan va lite besvärligare!?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jo det kanske går lika bra så med halva vägen. Men jag är osäker på att det blir enklare. Jag har faktist ingen aning.

I min värld så känns det spontant enklare att byta rätt igenom. Då slipper man en hel del fräsning och risken att fräsa ned till nit/skruvraden i borden. Inpassnings jobbet torde ju bli lika stort. Så behövs ju ändå bordläggningen dras åt så där blir det nog inte nämnvärd skillnad heller. Det måste man nog avgöra på plats skulle jag tro,

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Mycket bättre att slipa eller fräsa ur till hälften, då behåller man mycket mer styrka i denna del (aktern). Och epoxilimningen har mer att fästa på. Har själv slipat ur till hälften på en akterspegel; laskat i en bit och sedan slipat ner den utstickande delen till samma nivå som originalspegeln.

De bästa är att fräsa ur skadan, se mitt tidigare svar om tidningen nedan, där det var en mycket bra artikel om hur med bilder och steg för steg beskrivning. Artikel om just detta i tidningen Klassiska båtar nr 1 2011.  



Senast ändrad av swefubar | 29 mars 2011 | 12:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Detta var en hemsk tråd. wink

Bokklubbar är också ett elände.

Du får två böcker och lite välkomstprylar för ett värde av 498 kr och betalar bara 9,95. Sen behöver du bar köpa en bok till ordinarie pris. Månadens bok kan du avbeställa om du inte vill ha den. Efter en viss tid kan du säga upp ditt medlemskap. Du väljer den boken du måste köpa med omsorg. Att du sen glömmer att avbeställa månades bok av en himla massa anledningar, det är ju något man får skylla sig själv för.

Jag var under många år medlem i Nautiska bokklubben, och i ärlighetens namn var väl de allra flesta böcker som jag glömde att avbeställa bra. När boken 400 motorbåtar i test kom - då var måttet rågat. Jag tyckte att det var illa nog med 300 segelbåtar i test, men den hade i alla fall lite intresant information, som man kunde få gartis på sailguide. Jag ringde och sa upp medlemskapet och fick faktiskt skicka tillbaka 400 motorbåtar i test.

Två av böckerna som jag fått, men som jag egentligen inte ville ha, men glömde avbeställa var Thomas Larssons bok Träbåtsrenovering och Träbåtar av Andreas af Malmborg och Ola Husberg. Jag kollade nog som hastigast på dem innan jag satte in dem i bokhyllan.

I samband med denna tråden tog jag fram och kollade i den igen. Det bar sig inte bättre än att jag började läsa Träbåtsrenovering. Den var mycket intresant. När jag vaknade tidigt i morse kunde jag inte låta bli att ta till mig boken och läsa om bl.a. laskning och lusning

Vi får hoppas att det inte blir så illa att jag skaffar mig en träbåt som renoveringsobjekt. surprise

Jag trodde att höststormen 1969 för alltid blåst bort träbåtar från mitt medvetande. Det var då två av de tre träbåtarna jag hade ansvar för blev skrot och den tredje fick en måtlig skada. Den skadan var det sista träbåten jag reparerade.  Döträt på båten på bilden hade fått sig en smäll och fick bytas ut. Bilden visar kompisen Stig som håller på att sätta fast beslaget till det nya rodret, som vi bytte ett par år innan. Urmakaren Östen Lundin som hade sin verkstad på andra sidan gatan, hade tagit en paus från klockpillandet och passade på att lugga Stig. Troligtvis var det en uppmaning från mig för bildens skull.

 

tommy
 

post-945-1394236666,3686_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...