Gå till innehåll
måndag 30 december 2024
Laxekongen

Har ni hört talas om någon verklig rättstvist ang CE-märkning?

Rekommendera Poster

Ce-märkning är ett livligt debatterat ämne mtp dollarkurs och utbud i USA.  Jag står i båtköpar tankar och har läst på i div trådar och på hemsidor.

Som jag förstår det så finns inget officiellt organ i Sverige som gör CE-kontroll. Dock finns konsulter typ CE-proof som bidrar med sin ce-hjälp men till syven och sist är du som privatimportör ansvarig för att båten uppfyller och är kontrollerad mot kraven och skall kunna bevisa detta i en ev tvist där sjöfartsverket är kontrollmyndighet. Det har skrivits spaltmeter om regler, sårbarhet, mer eller mindre fria egensnickrade tolkningar av vad CE är och div allmänna synpunkter /-. 

Men........ allt det jag läst är kvalificerat tyckande, regeltolkningar och spekulationer om vad som skulle kunna hända om x, y och z inträffar. Intressant spånande visst, men finns det någon som har ett sett ett verkligt rättsprejudikat? Dvs där någon privatperson hamnat i klistret pga av en båt som t ex brunnit upp och fått ett skadeståndskrav på halsen och förlorat i civilrätten? Dvs finns någon som helst verklig fakta/data i CE-soppan om vad som har hänt? Det finns ju ganska många importbåtar på marknaden nu så är det så mkt problem som kan hända så borde det redan hänt, eller?

Jag snackade idag med en kille på sjöfartsverket och han påstod att han ofta ger råd till privatpersoner som just köpt en icke CE-märkt båt i 2a, 3e eller 4 hand och upptäckt att det inte är fullgod enl kraven och driver civilrättliga mål mot importören. Och givetvis säger sjöfartsverket så men skulle vara intressant att få reda på om alla dessa männsikor finns i verkliga livet.

Obs: Alla med allmänna hejarop för och emot import, ce, sjöfartsverk, båtregister mm bespara er mödan att skriva - jag är bara ute efter verklig data och verkliga fall som visar på rättspraxis.

In god we trust - all others have to bring data



Senast ändrad av Laxekongen | 28 mars 2011 | 08:05

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fråga Sweboat. De är ju väldigt insatta i frågan. 

Något säger mig att det inte har hänt...
 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm ganska tyst som man misstänkte. Många har läst tråden men få har hört/sett något av alla de problem som enl sjöfartsverk mm ska finnas.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Bra att någon vågar och tar upp en sådan fråga i vårt överregelrade land men fler StoreBror som ser dej samt ett Överbeskyddarverk som inte går av för hackor.

Skulle tro att det händer absolut ingenting om det saknas ett CE märke efter en skada. Då skall man bevisa att skadan berodde på att båten inte hade de kvalifikationer som märkningen kräver. å har den det så gäller nog försäkringen. Det är vad jag tror och anser borde vara rätt

Det är som med låset till dörren. Om det är godkänt så betalar försäkringsbolaget. Men har tjuven slagit sönder fönstret och gått den vägen så spelar det nog ingen roll huruvuda låset var godkänt.Men man lär väl bråka om det. De vill ju inte betala om de kan slippa pga juridiska knep.

Tror jag angel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Haj!

Har inte hört om något rättsfall, men vad jag tror är att reglerna och kontrollerna kommer att skärpas. För två år sedan sökte sjöfartsverket folk som skulle utföra just kontroller av CE-märkning på båtar. Då gällde det  bara en tjänst och den var dessutom ny. I andr länder är kontrollen redan årdare, t.ex. i Frankrike och Tyskland och det vore konstigt om inte vi kom dit också. Det finns däremot ett fullt legalt sätt att ta sig runt CE-märkningen och det är vad jag skulle använda om jag köpte båt utanför EU. Inte för att jag inte vill ha en CE-märkt båt, utan för att de båtar jag tittar på inte skulle klara en CE-märkning utan att det skulle bli många gånger dyrare än själva båten.

Man kan helt enkelt flagga ut sin båt. Vanligt är att flagga på Brittish Virgin Islands. Det finns mäklarfirmor som sköter allt. Enkelt beskrivet så startar du ett offshoreföretag där du är ensam ägare men där två personer från mäklarfirman sitter med i styrelsen på pappret. Företaget, d.v.s. du äger ensam båten. Kostnaden var för tre år sedan 2000 dollar för utflaggningen och 450 dollar per år i administrationsavgift. När du importerar båten till Europa så betaler du tull och moms som vanligt, det är altså inte ett sätt att slippa undan skatter. Eftersom båten inte är flaggad i EU behöver den inte CE-märkas. Nackdelar är att du får segla med BVI-flagg och svensk gästflagg.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kreativt ang utflaggning och visst, det kanske gör att man får bruka båten i EU vatten men när sedan båten skall säljas kvarstår problemet: en icke CE märkt båt långt inne i EES-land.

Är det någon som använt CE-proof som konverteringskonsult och HPI som certifierings organ?

 



Senast ändrad av Laxekongen | 28 mars 2011 | 08:16

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nej, det är inget problem. Man får skilja på import och import ;) Importen i skattehänseende, altså tull och moms har du redan gjort, den måste göras efter 181 dagar oavsett. Eftersom båten är utflaggad så har den fortfarande sin hemmahamn någon annanstans och är egentligen inte alls importerad.

Låt oss säga att du har båten flaggad på BVI. Då gäller BVI's lagar på båten och deras regler angående båtar på samma sätt som svenska lagar gäller för svenska båtar oavsett var de befinner sig. Skulle Sveriege t.ex. införa ett obligatoriskt båtkörkort som gäller för att få framföra svensk båt så skulle du fortfarande få framföra din BVI-båt utan körkort precis som att man inte skulle avkräva t.ex. en tysk gästbåtsförare ett svenskt båtkörkort.

När du säljer din båt så säljer du den med BVI-flagg. Det är sedan upp till nästa ägare om han vill behålla den BVI-flaggad eller svenskflagga den. Väljer han att svenskflagga båten så är det han som är importör, inte du.

Här kan du läsa lite, inkl aktuella priser: http://www.privacy-solutions.com/offshore-boat-registration.html

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...