isklim 0 Postad 21 Mars , 2011 Jag har nyligen köpt en båt från -76 som nu legat uppe 2 vintrar till våren och då jag ej är säker på tidigare bottenbehandling tänkte jag satsa på en ordentlig renskrapning, epoxipriming och bottenfärg. Jag har varit och nafsat lite här och där med en spackelspade för att se hur löst det sitter och noterar otaliga lager i diverse färger nedåt på djupet men har svårt att identifiera botten i färglagren. Som jag förstått det, som den totala novis jag är, ska man ned till plasten och då antar jag att det är ned till ytans gelcoatlager som avses? Då kommer nästa fråga: är detta gelcoatlager alltid vitt som övriga gelcoaterade delar? Eller ska även gelcoaten bort innan epoxin ska på? Detta är inte frågan om något lyxjakt så jag hade tänkt gå på med biltema epoxiprimer i kanske 5 lager efter nedslipning och därpå någon hård bottenfärg i 2 svep Tänkt plan: Skrapning med vanlig färgskrapa ev.understött av paintstripper slipning med excenter till rätt djup (enl ovan) Rentvättning spritning Spackling med epoxispackel i ev. defekter Köra på färg enl ovan Kan detta funka? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 25 Mars , 2011 Gelcoaten är av samma färg som övriga båten. När jag epoxibehandlade min båt så skrapade jag först av så mycket bottenfärg jag kunde (hittade ca 5 olika kulörer). Sedan slipade jag över hela ytan tills att all färg var borta. På vissa ställen var gelcoaten tunnare/i sämre skick. Där slipade jag bort nästan all gelcoat men försökte avbryta när glasfibrat var bart (obehagligt damm onödigt att slipa). Därefter spacklade jag innan epoxibehandling. Mitt tips är att du hyr in någon som kan blästra. Det var ett stort helvete att slipa bort färgen samt att slipa ner gelcoaten. Chansar på att det tog 100 timmar samt kanske 20 st 40-papper. Jag fick problem med blodcirkulationen på grund av vibrationerna och kunde vakna mitt i natten pga att högerarmen somnat (obehagligt ). Om du ändå envisas med att göra det själv så rekommenderar jag: 1. Försök ta bort färg med en kraftig högtryckstätt. 2. Använd kemikalier för att ta bort så mycket färg som möjligt efter tvätten. 3. Slipa så lite som möjligt. Så fort färgen är borta räcker det med att slipa hela skrovet med ett (ca) 120-papper. Använd lätt excenterslip (min väger 1,5kg och kostar ca 1500sek (AEG). Hur du än väljer att göra så rekommenderar jag att du höjer vattenlinjen ca 5-10 cm samt att du är noga med att du har rätt temperatur under epoximålningen. Jag använde byggplast och presenning (2 lager) för att få en zon där luften inte byttes ut. Satte in 2 st byggfläktar och lyckades då hålla ca 11 grader celcium trots minusgrader utanför. Passa på o köp hempels lösningsmedelsfria epoxi nu när det är rea. Det är inte så mycket dyrare nu när det är rea... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 25 Mars , 2011 Mycket väsen för ingen ting...kanske? Varför ska du överhuvudtaget göra arbetet? Är du orolig för böldpest eller har du sett antydningar till det? Förmodar du redan vet att böldpest i princip bara är ett kosmetiskt problem och inte påverkar hållfastheten. Det finns så många som gör en massa jobb som inte behövs...inklusive mig själv. Jag ägde för 30 år sedan en Triss Magnum. Det var rost mellan kölen och infästningen mot skrovet. Tyckte det såg djupt ut så ambitiös som jag var så lossade jag kölbultarna och släppte ner kölen för att fixa det. Hela kölen var helt opåverkad! Det visade sig att rosten endast ätis sig in ca 4 mm runtom så det var i princip bara att slipa kölkanten, ny massa på och dra fast kölen igen. Jag gjorde helt enkelt en massa jobb i onödan. Så...talar av egen erfarenhet. Vad är det för båt du köpt? Ska du kappsegla och det är därför du vill slipa ner? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 25 Mars , 2011 Håller inte med om att det bara är kosmetiskt. Har sett några rigtigt ruskiga exempel där det gått för långt. Djupa kratrar rakt in i laminatet. Grannbåten på klubben är bland det värsta jag har sett. Böldpest dålig gelcoatkvalitet är ingen bra kombination. När dessutom laminatet inte verkar vara mättat är det en ännu sämre kombination. Min båt står på land ca 6 månader per år. Jag gissar att skrovet hinner torka så pass att fuktvärdena sjunker till hälsosamma värden under vintern. Om jag hade haft båten i sjön året runt eller närmare året runt så skulle jag också epoximåla. Epoxi släpper också igenom vatten men inte i samma utsträckning som gelcoat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 25 Mars , 2011 Ser kanske illa ut men vad jag hört och läst så har det inget med hållfastheten att göra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Snoilsky 3 Postad 25 Mars , 2011 Jag har inte läst någon rapport om utmattningstest av båtskrov. Har jobbat några år med utmattningstester (iofs inte glasfiber men bla kolfiber). Skulle bli förvånad om ett skrov fyllt med tusentals hål (om hålen går djupt in i laminatet) inte skulle uppvisa sämre resultat än ett intakt skrov men jag kan ha fel. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 26 Mars , 2011 Isklim (trådskaparen), vill du göra jobbet pga misstänkt böldpest eller? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
isklim 0 Postad 26 Mars , 2011 Delvis... Där jag skrapat bort bottenfärgen (anti-påväxtdelen dvs) är ytan småkullrig med knallhårda 3-4 mm stora förändringar som man ej kan hacka sönder och det inte syns något laminat under om man verkligen karvar bort förändringen med kniv. Jag håller mest tummarna och har läst att detta sällan är resultat av osmos utan snarast bubblor av lösningsmedel vid dåligt pålagd epoxiprimer. Båten är en Avance 24 och planen är som sagt att göra det riktigt en gång till att börja med då skrovet borde vara torrt efter 2 år på land. Jag är inte rädd att hela skiten ska haverera men jag ville försöka förebygga så mkt som möjligt om det hela faktiskt berott på fukt. Se bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
buoy 0 Postad 12 April , 2011 Skrapade ner en Avance 24 för en tio år sen för att bli av med kilovis med färg och få en slätare yta. Framme vid gelcoaten såg det ut ungefär som på din bild. En hel del prickar men då det inte verkade fuktigt eller luktade av ättika behandlades ytan med Gelshield. Har därefter inte gett några problem men det hela är å andra sidan väl dolt av all färg. För att få väck färgen provades kemikalier, kladdigt och hjärndödande ångor, slipmaskin vibrationer och damm samt det som var effektivast en färgskrapa. Viss försiktighet krävs så att inte botten får för stora repor. Bästa är att slipa av hörnen på stålet. Efter skrapning fick slipmaskinen ta det sista. Lycka till med skitjobbet så du kan njuta av Avancens trevliga seglingsegenskaper till sommaren Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser