Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Edvin

El i aluminiumbåt

Rekommendera Poster

Hej

Aluminiumskrov är vad jag förstår känsliga när det gäller el. Det bildas galvaniska strömmar om man jordar i skrovet. Har ett skrov där det ska sitta en inombordare (diesel). Hur gör jag för att isolera motorn från jord på batteriet? Finns det någon som har ett kopplingsschema?

 

Tacksam för svar

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns motorer som är helt dubbelpolig.

Om din motor inte är dubbelpolig skulle jag byta ut de viktigsta delar som generator, sensorer och sånt.

Visa motorer är  1 1/2 polig det vill säga att allting är dubbelpolig utom startmotorn.

Men så farligt är det inte som de flesta påstår en utombordere är inte dubbelpolig heller.

Det kan var lika farlig och parkera bredvid en stålbåt som kan generera galvaniska strömmer.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för svar

Vill bara vara säker på att jag får det rätt. Hörde om en som hade jordat radion i skrovet och stora delar av botten var kex efter en säsong.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har landström och skruvar fast den gröngula skyddsjorden i skrovet eller motorn så är det fara för galvaniska strömmar. Låt bli sådant. Antingen låter du 220V vara helt eget system eller så tar man AXK's lite mer krånglig men tillåtna koppling:

länk

Att ha att 12V system med 0V i motor och därmed skrov ska inte spela någon roll. Sålänge allt är korrekt kopplat.

(Det finns exempel på felaktig batteriladdare som körde ut 20A laddning via motor och drev vilket förstörde dem på en säsong. Men sålänge det fungerar som det ska är det OK.)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kopplingsschema behöver du inte för att isolera jord från din motor eller ditt  skrov - det finns ingen jord på din båt... om du inte gör en själv! Minus är bara minus kan man säga, inte jord.

Däremot bör man med en ALU båt vara väldigt noggrann med att se till så att minus verkligen inte kommer mot skrovet. Mät med ohm-meter och jaga rätt på alla kopplingar. Kolla tex noggrant att fästena för motortassar är i gummi och verkligen isolerar mot skrov... inte alla gör det?

Och jord från antenner brukar vara en felkälla, i sin infästning. Alla kopplingar i mast måste isoleras... om du har en mast? Bilstereo och andra liknande grejor som inte är gjorda för båt också...

När det gäller 230V installation så är det nog värt en egen tråd. Enligt min mening, om du överhuvudtaget ska göra en fast installation... så använd en isolertransformator. Men ska du bara ha batteriladdare och ev ett uttag som används sällan, gör ingen fast installation. Använd dubbelisolerade 230V förbrukare så är det säkert även i din båt ( platta kontakter utan jord...)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stort tack för era inlägg. Även fast jag har isolerade motortassar så leder ju minus genom drivlinan. Det är väl näst intill omöjligt att isolera denna från motorn. Frågan är väl hur man isolerar minuspolen från motorn?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Som det står ovan, det finns motorer med generator och startmotor som inte använder blocket som minus(jord). S k tvåpolig el där både 12V och 0V går i separata kablar. Då finns ingen 0V i block och drev och därmed inte heller i skrovet där drevet är fastskruvat.

Jag har ingen uppgift på vilka motorer detta gäller. StandardPenta har det inte.

Och som också påpekas ovan; VHF'ens antennjord är också kopplad till 0V. Skruvar du antennen direkt i skrovet så är 0V ansluten den vägen.

Å tredje sidan så begriper jag inte hur det skulla kunna bli extraströmmar bara av att ansluta ena polen på ett batteri. Strömmen måste gå i en slinga för att komma fram. Vilket den inte gör i en korrekt och felfri 12V installation.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

För att kunna kommentera om det går att isolera tillräckligt mellan din motor och skrov så måste man nog få reda på lite fler detaljer...

Men på min båt ( i stål, men tänket är detsamma där... ) så finns ingen förbindelse mellan motor och skrov. Detta för att jag har satt i nya motorfästen / tassar i gummi som isolerar tillräckligt. Vidare är kopplingen mellan motorns axel och propelleraxel via en mjuk koppling i en gummiblandning, dvs ingen förbindelse. Sist i kedjan så har jag sådan tur att den befintliga aktre delen av tätningen mot propelleraxeln är så pass bra centrerad att ingen kontakt finns där heller.

Ett alternativ är att byta till tvåpolig startmotor och generator... men det blir nog dyrare än nya motortassar och flexibel koppling, så tänkte jag i alla fall när jag gjorde det valet?

Anledningen till att man vill ha bort alla plus och minus kopplingar från skrovet är att det KAN uppstå en krets någonstans om man har otur, vid framtida installationer tex. Detta är naturligtvis mest allvarligt vid 230V jordning eller ev obalansspänningar men på stål och framförallt ALU så vill man ha bort all elektrisk koppling mot skrovet om man kan. Det är väl enda nackdelen med aluminium som material, att det korroderar elektriskt? Annars är det bara fördelar!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är läckströmmer som kan gå genom. Penta har dubbelpolig men det är inte standard.

Skulle inte var så rätt för det bara kollar anoder ibland, försvinner de fort då är det nåt fel.

Har bara sett en gång att det blev skada på en stridsbåt 90 in i jetten när det var läckström och de hade använd kopparpasta vid montage av jetten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...