swefubar 0 Postad 21 Mars , 2011 En sk dum fråga, jag ska montera halkipar till tamparna och undrar vilket håll ska de vändas? alltså spelar det roll hur tampen löper emellan hakarna? vilket håll de sätts? Jag ska ha en på varje sida längst ut mot relingen och nu har det blivit tilt i huvudet, ska öppningen och haken vara mot fören eller mot aktern? exempelvis babordsida nedan: 1. För > < Akter Eller tvärtom 2. < Akter För > Ps, jag är beredd på lite spydiga kommentarer men det är stiltje i huvudet just nu ds. Senast ändrad av swefubar | 21 mars 2011 | 16:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Mars , 2011 Ingen spydig kommentar från mig idag, men är det knapar du menar, du menar inte halkipar? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 21 Mars , 2011 Tack westfjord, som jag skrev stiltje i huvudet lol Halkipar ska det ju vara förstås som tampen löper igenom till knapen på mittfisken, se bild på båten. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Mars , 2011 För funktionen spelar det ingen roll, sätt dom så det ser symetriskt ut bara. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 21 Mars , 2011 Du menar alltså skönhet före funktion hahaha Jag tror på din ide, symetri och sedan vänta på våren Tack igen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2011 För att va lite spydig mot dig Westfjord, så skrev frågeställaren faktiskt halkippar i frågan, även om han skrev knapar i rubriken. Hur var det om du läste ordentligt. Om förtöjningslinorna går föröver, skulle jag montera halkipparna så att förtöjningsändan inte hoppar ur så lätt.. Om jag inte misförstår di skiss enligt 1. Sätt ordentliga brickor under muttrarna, om det är genomgående skruv. karossbrickor, som har en stor ytterdiameter. Jag brukar ofta ta ganska stora karossbrikor som är för stora för skruven och ytterligare en karossbrika i rätt dimension under, innan muttren. Man kan aldrig få för stora brickor under sånt som kan utsättas för stora krafter. tommy idag ganska tyken Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 21 Mars , 2011 Som Göteborgare så gillar man ju lite tykenhet Men det var jag som direkt efter påpekandet från Westfjord ändrade till halkipar så ingen skugga över honom Så stort tack till er båda för ert engagemang. Montering here I come! Fasen vad jag gillar maringuiden, snabba svar med engagerade människor med samma intressen som en själv. Kan det bli bättre? facebook kan dra nåt gammalt över sig this is the real stuff... Senast ändrad av swefubar | 21 mars 2011 | 18:55 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 21 Mars , 2011 Nu var det faktiskt så att frågeställaren som han skriver i sitt inlägg ändrade detta efter påpekande från mig, det betyder inte att jag är spydig tillbaks till dig Tommy, anledningen att jag var snabb var bara att jag hade så jävla tråkigt på jobbet så jag såg frågan samma minut som den startades. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2011 Förlåt Westfjord Efter 20 år som komunalarbetare hade man ju en viss snabbhet som efter ett antal år inom privata näringslivet sjunkit till praktiskttaget ingen ting. Men tråkigt på jobbet har jag aldrig haft. Inte nu heller som friherre även om jobbandet på den privata båten går en aning långsamt. Den enahanda arbetställningen med fräs och slipmaskiner på en något för låg arbetsbänk sätter sina spå i ryggen, men det gäller ju att vila upp sig mellan varven med MG. den alltid lika ödmjuke tommy (eller var det nån annan som brukade skriva så?) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Westfjord26 9 Postad 22 Mars , 2011 Nu blev det mycket off topic i denna tråden men frågeställaren verkar nöjd med svaren. Efter 20 år som komunalarbetare skriver du att du fått upp en viss snabbhet, det satte det gamla begreppet om komunalarbetare på kant må jag säga, och så har jag väldigt sällan tråkigt på jobbet själv, det var bara det att jag inte visste vilken hög på skrivbordet jag skulle ta mig an som gjorde att jag tog en paus. Vad jag längtar till första helgturen nu!!! Och du ligger i, jag vet Tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 22 Mars , 2011 Eftersom Westis och Tommy bara tjötar så får vi väl göra som i barnprogrammen, dvs visa en bild på hur det kan se ut! Ja, jag vet, är lika tjötig jag, .......................men bara ibland! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2011 Du har ett sånt grannt fördäck Gobben. Visserligen är jag av den åsikten att lägga teak på ett däck är det dyraste sättet att förstöra ett bra däck, men samtidigt måste jag medge att det är ett fint hantverk. Man säger ju att en bild säger mer än tusen ord och det måstye till många bisater för att komma upp i tusen ord om man skriftligt skall beskriva hur halkippar skall sitta. Jag kunde ju inte gärna visa den bild jag själv har där mina halkippar syns bäst - eller. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 22 Mars , 2011 Jo, nog kostar det med ett trädeck men då båten bara är 23 fot och då gångbord o.dyl är så väl synligt, som på denna båt, så tror jag det hade sett andefattigt ut utan teaken. Visserligen en plastbåt, men med mycke träkänsla, vilket jag gillar. Inredningen skall tvättas för att sedan oljas in efter upptaget var höst. I övrigt blir det bara mjuk borste och mycket sötvatten med ett milt tvättmedel för trädecket. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Tomas99 64 Postad 22 Mars , 2011 Snygga bilder. Men de halkipar ni visar är symmetriska så det blir inte någon skillnad om man vrider dom ett halvt varv. Sannolikt har swefubar en annan typ? Eller är det jag som har stiltje just nu? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Gobben Postad 22 Mars , 2011 Exakt! Och mig veterligen så är dem i det utförandet så att man bara kan sätta dem på ett sätt. Har själv inte sett dessa i annat utförande heller förresten. Kunde dock vara kul om någon kunde visa på annat utförande om sådant finns. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
swefubar 0 Postad 22 Mars , 2011 Helt underbart när ett ämne kan dra iväg och bara tjötas kring, det är precis detta jag menar när jag påstår att maringuiden är som bäst! Nu låser jag tråden och tackar för allas engagemang Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser