rekrevs 1 Postad 21 Mars , 2011 Hej! Ska montera drevet samt byta bälgar för första gången, jag har en verkstadshandbok men undrar om ni vet nåt som inte står där som är viktigt att tänka på eller några andra tips. Att få på drevet på axeln bävar jag för men det kanske inte är så svårt, gärna tips ang. det. Drevet är ett VolvoPenta DP hälsningar Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
henriknil 42 Postad 21 Mars , 2011 Hej Det är viktigt att du pallar upp drevet till så rätt höjd som möjligt annars får du inte på ihop kopplingen med splines, det är det största felet jag gjorde första gångerna. Sen är det ju trixigt med bäljarna också, speciellt avgasbälgen. Lycka till i alla fall Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rekrevs 1 Postad 21 Mars , 2011 Tack för svar, har hört att man ska använda nåt slags lim när man ska montera bälgarna, stämmer det, eller räcker det med slangklämmorna? mvh Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
duxand 0 Postad 21 Mars , 2011 De är inte nödvändigt med något lim se bara till att du fått på bälgarna ordentligt och dragit slangklammerna. De finns ett litet spår som knutbälgen ska ligga i. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sanktanna 255 Postad 21 Mars , 2011 Det avrådes bestämt från att använda någon form av tätningmedel eller lim vid montering av gummibälgar. Se till att anliggningsytorna är rena och torra från olja. Ingemar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Wergis 144 Postad 21 Mars , 2011 Hej Sverker, titta på bälgarna innan du monterar dem. De skall vara märkta så att de hamnar rätt för att undvika att spiralen i bälgen kommer i kläm då du svänger. Det är lite pyssel första gången men det går om man tänker sig för. I ett moment skall du hissa upp drevet. Klämrisken är extremt stor, var mycket säkerhetsmedveten här. Jag brukar både palla under drevet och låsa det med spännband i badbryggan. Man bör vara två pers vid montaget. Ett trix är att hänga axeln/ kardanknuten i en kabel, då kan du manövrera den inne i bägen samtidigt som du sakta låter drevet falla/ vicka mot skölden. Tag även med t.ex en dremel eller smärgelduk för att putsa hålen för tapparna som drevet hänger på. Det är ruggigt tight passning där. Lite fett på tapparna innan montaget underlättar. En annan luring är styrgaffeln. Min faller ur när jag tar bort mitt drev, då är det inte självklart hur den satt.(Den sitter med splines). Ställ drevet i mitten och märk den innan du börjar. Det är snopet att montera drevet och sedan konstatera att du har 2 varv på ratten till b.b och 4 varv till S.B :-) Lycka till. Mvh Mats W Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 21 Mars , 2011 Om man inte har en speciell monteringsvagn så skulle jag säga att det är ett tvåmansjobb. En lyfter och en pillar med att få på axeln på splines. Jag och sonen brukar få till det. Brukar också använda en garagedomkraft som jag ställer skäddan på, så man kan få drevet i exakt rätt höjd för att bara fälla överdelen in mot motoraxeln. Glömt inte att pilla in växelvajern i rätt hål vid rätt tidpunkt i monteringen. Fetta in alla fästpunkter innan. Lite skitig blir man, men det får man ta. Vänd bälgarna rätt! Det finns markering hur de ska roteras. Gör man fel så kan metallfjädern i bälgen nöta hål efter ett antal stora rattutslag. Och absolut inget lim! Annars är det bara lite normal händighet och envishet som gäller. Det går nog bra! Senast ändrad av Anders_St | 21 mars 2011 | 22:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rekrevs 1 Postad 22 Mars , 2011 Hej alla! Tack så mycket för den väl utförliga beskrivning som ni alla hade att delge mig, med det här i bagaget så ska det nog gå vägen. Tackar Mvh/Sverker Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser