robbanboj 0 Postad 20 Mars , 2011 Hej! Jag är ny här på MG och detta är första inlägget! Jag ska eventuellt flytta till England/Wales och undrar om det är någon större skillnad på engelska båtar vad gäller utrustning/standard, är det mer/mindre/annorlunda? har tittat på båtar i stil med Bianca 27, Allegro 27 eller liknande. Då jag jobbar utomlands så tänkte att jag skulle bo på båten i perioder om 3-6 månader, vet ni om det finns bra ställe att ligga vid? Är nybörjare inom segling så jag har en del att lära!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ciaraud 31 Postad 21 Mars , 2011 Hej och välkommen! Farvattnena runt GB är ju lite annorlunda än våra så de båtar som tillverkas i England är till viss del annorlunda. De har tex flera båtar med andra köllösningar så båten ska kunna stå på botten när vattnet försvinner (tidvatten). Dubbla kölar och fällkölar finns på marknaden. De har också en öppnare kust med större vågor så några skärgårdskryssare bygger de inte. Men alla vanliga kontinentala byggen finns även där och det finns en del gamla svenska båtar tex Vegan även i England. En Allegro 27 skulle säkert platsa bra i Engelska farvatten. Ställen att ligga vid vet jag inga men jag vet att gästhamnsplatser är hiskeligt dyra. Kolla upp ett engelskt forum och ställ frågan om hamnplats där så får du svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Capitan 289 Postad 21 Mars , 2011 Båtplats är också väldigt dyrt jämfört med Sverige. För en 30 fots båt södra England ca £5000 om året Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomasx 4 Postad 21 Mars , 2011 Min erfarenhet är att man kan räkna med att det kostar ungefär lika mycket per månad att ligga i en marina som vi betalar per år här hemma. Men då är det bemannade marinor med fina omklädnings/duschrum osv. Jag förmodar att det finns billigare alternativ, men det är nog ändå dyrare än här hemma. Fråga på lite engelska forum, det hittar du säkert lätt via google. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
robbanboj 0 Postad 22 Mars , 2011 Tack för svaren! Tror att jag får ta och åka på en rekogniseringresa till lite olika ställen så man kan bilda sig en uppfattning av båtar o priser. Jag anade att det skulle kosta en del att ligga med båt i England men det finns ju en smärtgräns... Hoppas att hitta någon liten hamn, östra eller västra England, med mer normala priser! Vad gäller båt så tänkte jag leta på nätet och se vad det finns för utbud, inte helt fel att förkovra sig innan man åker dit. Snart börjar kurserna, hur roligt som helst!! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser