Gå till innehåll
söndag 02 februari 2025
Cimbo

100 eller 115hk 4takt till en 568 GTS?Hjälp!=(

Rekommendera Poster

Hej Gott folk.

Nån snäll person som kan tipsa om vilken motor jag skall välja till en ny ryds 568 gts(2010)

Har bestämt mig för 4-takt iallafall då jag skall trolla en del med båten.Hade nu nästan bestämt mig

för att välja en Mercury 100 hk EFI 4takt men lägger man till ca 14 000 så kan man få en 115 hk.

Blir 100 hk för slö?? Rädd att den inte gör mer än 30 knop med en sån.ska ju åka lite vattenskidor och sånt också förutom att fiska.

Stor skillnad genemot 115?

Drar 115 mycket mer soppa??

Så väldans kluven just nu och jag måste bestämma mig innan onsdag. Snälla hjälp mig har 0 koll på båtar.

Tacksam för svar

Mvh

Cimbo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Välj 115 hk den är inte tyngre, går på lägre varv vid samma hastighet som 100 hk. Fyra i båten och en på vattenskidor kräver nog 115 hk. Tyvärr säljs det flesta båtar i paket med för små motorer. Allt för att locka okunniga köpare att handla till ett lägre instegspris. Vid begförsäljning väljer den kunniga köparen båten med den större motorn. Om motorn inte är alltför överdimensionerad. 

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

ok tack för det svaret=)  Som sagt jag ska ju trolla en del också och hoppas man kan köra lika sakta med 115 hästaren som med 100??  Blir nog en 115 ändå tror jag. har fått ett paketpris med 100 hästaren för 245 000 kr. får se vad han säger om man vill lägga till och ta en 115 istället.måtte det inte bli för mycket:(

Mvh

Cimbo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Säg att du tar båten för 245 000 och att du bestämmer dig med en gång om han skickar med 115  hästaren. Du kan gått plåga handlaren lite. Nu när solen sticker till, försöker de vara kartiga och tro  att vi kunder går på vad som helst. För övrigt är de flesta båtsäljare ganska amatörmässiga när det gäller sälj. Har svårt för att argumentera, om kunderna har en annan åsikt om både pris och kvalite.

JJ

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej, jag köpte en optimax 90 hk till min 568GTI men det var något jag ångrade. Året där på lyckades jag få tag på en helt ny 115hk utan att betala mycket mer i mellanskillnad än vad som gällde när jag köpte 90 hk. Så mitt råd är 115

// Magnus.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Har precis gjort den tavlan, köpte en Yamarin 5910 med 115hk Yamma på.

Ett år senare har jag nu 5910 till försäljning till förmån för nyare 5910 med 150hk Yamma på....

Jag kommer hädanefter leva efter att ha största tillåtna maskin på akterspegeln, snålare, roligare, lättare att sälja och framförallt snabbare.....

Snart sjösättning....

/A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren. valde en 115 hk.men kostade 18000 extra pga att det var 11:ans modell=(

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...