rotorp 0 Postad 20 Mars , 2011 Hej Forumet. Har gått i tankar att montera för sugtömning av septitanken. Pratade med folk på mässan men fick fasen så olika förslag på anordning, den ena bättre o dyrare än den andra. Idag har vi fritt fall från holken till tanken (holken sitter på tankens tak) samt ejektortömning dvs måste upp i ca 10 knop eller mer för att det ska sugas ut via en öppningsbar ventil i tankens botten. Nu vill jag nyttja sugtömning ist och fundrar på att enklast är en däcksgenomförning för konisk anslutn. På den drar jag enkelt en septislang ner till lägsta punkt i tanken. ingen bottenventil eller så. Avluftning o sånt har vi idag redan så det borde funka. Lyfthöjden från tankbotten till ansl för sugmunstycket blir då 1,2 mtr. De goa säljarna proklamerar för både backventiler, hjälppumpar, dräneringsficka osv osv men inte fasen behövs väl allt det. Hur gör ni därute? Tacksam för alla relevanta svar /Micke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 21 Mars , 2011 Det du skriver verkar ju ok. Ju enklare desto bättre. Det dyker naturligtvis upp en del frågor. Hade du tänkt ta bort utsläppet till sjön och ansluta sugtömmninsslangen där? Eller hade du tänkt ansluta slangen i nåt annat hål,ev ett nytt? Monterade tank i fjol vår må min båt och monterade både utag för sugtömmning och pumf för att kunna tömma i havet.. thallatha.blogspot.com/2010/05/toatank.html Får du inte plats med ett T-rör på den befintliga bottenkranen, så du kan ha kvar tömningen till havet som nödfallsåtgärd? tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 22 Mars , 2011 Jag tänkte närmast ta upp ett nytt hål i taket på tanken och trä ner septislangen till botten på tanken helt enkelt. Ingen backventil eller hjälppump. Se skiss Den befintliga tömningen ska vara kvar, består i en stång med en gummikula i änden som tätar mot avtappningen. När det e dags o tömma lyfter man spaken och frigör hålet i botten. Ejektorverkan drar ut innehållet och tanken töms. Nu vill jag montera en slang med i tanken för att slippa tömma under färd utan suga ut istället då denna anordning finns i hemmahamnen. Funkar det tror du/ni? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman Postad 25 Mars , 2011 Tjenixen Rotorp/Micke Bra du skickade med bilden och beskrev gummikulan. För när jag såg det så flög tanken genom hjärnan, hoppsan, det finns risk för att du suger upp hela havet om inte avluftningen släpper in lika mycket som suget drar ut.(Avluftningen brukar vara en klen liten slang) Å det vore inte så kul. Så jag skulle försöka låsa pinnen med kulan på något vis medan man suger ut. Kanske öppna ett större luftinsläpp åsså medan utsugningen pågår. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 25 Mars , 2011 ...flög tanken genm hjärnan... He-he, riktigt kul! Kalman har rätt, det finns angivet rekommendationer på dimensionen på luftslangen . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 25 Mars , 2011 Sugtömning är egentligen en helt fantastisk grej skapad av diverse miljömuppar som i verkligheten skapar mer avgifter och utsläpp. Släpp skiten ute i havet. Det måsar, sälar osv är ju betydligt mer än vad vi släpper ut. Ska man dessutom köra extra svängar till tömningsstationer för att tomma septittanken så kostar det mer än det smakar. Hela idén och dess nytta är på ren svenska skitsnack. Finland, Danmark, Norge, Estland, Lettkand, Litaun, Polen, Tyskland mm skulle ju aldrig genomföra en liknande åtgätrd...bara dom dumma svenskarna som går på detta. Sen...självklart så tömmer man ju inte tanken vid badstränder osv. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 25 Mars , 2011 Man kan tycka en massa, men lagstiftning finns ju, snart kommer nya regler om var-när-hur om bajstömning. Har man båten i en insjö är det tvärkört med bajstömningen. När det gäller sälar och måsar kommer det mesta de äter ur havet, lite kretslopptänk. Varmkorv, chips och ärtsoppa som vi båtägare äter och sedan bajsar ut i havet, inte så mycket. Men allt detta är ointressant, eftersom frågeställaren ställde en teknisk, och inte en moralisk eller miljöfilosofisk fråga. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan65 0 Postad 25 Mars , 2011 Hej. Jag gjorde om hela mitt septisystem förra året. Då lät jag en firma svetsa på ett extra sugrör på min tank. Röret går ända ner i bottenpå tanken, men med distanser, så röret sitter fixerat en bit ovanför botten. Sedan monterade jag en genomföring uppe på däck. Jättesmidigt. Först tittade jag på en massa lösningar med t-stycken och all möjligt. Det skulle ha blivit mycket dyrare och säkert krånglat mer. Nu fick jag pröjsa 800 kr för svetsningen, genomföringen samt en meter slang. Och jag är jättenöjd. Men jag har fortfarande spjället för tömning ut i sjön kvar. Stefan Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2011 Det finns ju flera aspekter på det du skriver. Finland har ju, om jag inte missufattat, redan betydligt hårdare regler när det gäller att tömma toaletter, än vad de föreslagna svenska reglerna kommer att bli. Så det är inte bara dom dumma svenskarna som går på detta. Jag installerade sugtömmnig i en av mina förra båtar, pga att bottenkranen inte gick att öppna och tanken stod full i skit och det var i början av sommaren. Jag hade tur att konstruktionen var utförd med vanlig oarmerad plastslang och lyckades med konstycket att ansluta sugslangen utan att få 50 liter av fjolårets skitvatten över huvudet. Efter den episoden kan jag inte tänka mig att ha en båt med fast oalett och tank utan ett sugtömmingsuttag. Inte av miljöskäl, utan för att det är så enkelt att sugtömma. Där jag hade den båten, Svinninge Marina, Åkersberga, fanns det en sugtömningstation inom hamnen. Jag installerade tank med sugtömmningsuttag i våras i min nuvarande motorseglare, som jag har i Kungshamn på västkusten. Man startade upp den nya sugtömningsstationen på Guleskär i Kungshamn ungefär samtidigt som min installation blev klar. Skall jag gå eller kommer norrifrån går jag i stort sett förbi staionen. Annars har jag ca 0,5 distansminuter dit från min båtplats. Att töma med sug tycker jag är enklare än att pumpa ut skiten i havet. Jag har naturligtvis även installerat en handpump för det ändmålet också - i nödfall. tommy Senast ändrad av toaen | 25 mars 2011 | 14:26 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 25 Mars , 2011 Skulle du bara ta ett hål itanken och stoppa ner slangen? Hur får duttätt runt den, för både vätska och lukt? Nu har du visserlige motorbåt, men skulle jag göra så, är jag ganska övertygad om att de så småningom rinner ut både det ena och det andra. Tänk att ligga på ett slag dikt bidevind i 20 timmar och med lite sjögång om man yex seglar över till Norge. Nej det vill jag inte tänka på. Jag skulle föredra att svetsa i ett dykrör och ansluta slangen på ovansidan tanken. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 26 Mars , 2011 Självklart så ska man INTE tömma tanken när man ligger i hamn eller naturhamn. I hamn finns ju toaletter och i naturhamnar kan man ju samla det i septittanken alt gå upp i skogen och gräva ner det man gör. Men ärligt talat, de gödningsämnen som tillförs om man tömmer septittanke till sjöss är en piss i Mississippi som det så vackert heter. Ute till havs däremot så anser jag det vara helt egalt att tömma septittanken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 238 Postad 26 Mars , 2011 Nu var ju inte frågan OM han skulle bygga en suganslutning eller VARFÖR - utan HUR man gör... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
rotorp 0 Postad 28 Mars , 2011 Får tacka för alla svar. Huruvida nyttja septisug eller tömma i havet var inte min frågeställning och den diskussionen är förd i flera andra trådar. No further comments. Jag har en i mitt tycke rejäl avluftning i tanken så den hoppas jag ska räcka till. Hr äben en 6 inspektionslucka så den går ju o lätta på med om man vill så. Kulan i botten på tanken låses med en förlåsning så den släpper nog föga med sig. Tänkte ta upp ett hål i tanktaket ja men yanken är ej i RF utan glasfiber så det är tämligen enkelt att göra det luft och vätsketätt. Finne speciella genomföringar där och med ett tuggummi runt så är det nog lagom. (Läs sika el dyl medel för dig som inte har ironi osv) Jag har aldrig använt septisug förut men nu är den tillgänglig i hemmahamnen så det ska användas. Däremot har jag ingen erfarenhet av dylik anordning men sånt herrejössesvaacuum kan det la änna inte vara? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser