Gå till innehåll
fredag 03 januari 2025
barnfamilj

Terhi 475 Open CC, oöm bra båt??

Rekommendera Poster

Vi är en familj på två vuxna och tre små barn som behöver en båt för utflykter och kortare transport ut till sommarhus på ö. ( vill gärna kunna ta med gäster också i båten)

Våra kriterier har varit:

• Oömt skrov, ska tåla att dras upp mot stränder.
  • Höga fribord, gärna räcken.
  • Akterkapell
  • 4.5-5m
  • Ska helst ta 6 pers
  • Minimalt underhåll
  • Ny båt med garanti, vill inte stå med en gammal begagnad motor som strejkar.

Buster L är drömbåten men för dyr för oss. Pioner Viking en annan men saknar kapell.

Nu har vi nästan bestämt oss för att det blir en Terhi 475 Open CC med en 40HK 4-takt istället. Har någon erfarenhet av den eller tips om någon annan båt som stämmer på våra kriterier?

Senast ändrad av barnfamilj | 20 mars 2011 | 14:14

Senast ändrad av barnfamilj | 20 mars 2011 | 14:23

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej!
Vad jag förstår så är det en ny eller relativt ny Terhi ni funderar på. Jag skulle inte tro att man kan säga att skrovet är oömt och tål att dras upp på stenar på stranden. Sätter också frågetecken på hur lätt det är att laga större sprickor på Therin. Med tanke på att den är gjord i mjuk hinkplast. Även materialet i Pioner sätter jag frågetecken på. Båda märkerna håller säker jätte bra i 20 år om man är försiktig med den. Mitt tips är leta efter en begagnad Buster M för 70-90 tusen. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jaa, pris och utrustning verkar vara bra. Ser ju ut att vara i närmasr nyskick. Att den inte är bottenmålad är bra.Då slipper du vara rädda att någon målat på kopparfärg Som du säkert förstår så är jag själv nöjd Buster ägare. Har en Buster L från 1994 som går riktigt. Kanske den bästa båt jag haft.  Dock så finns det kritiker på fiskeforumet som kritiserar Buster L för att gå lågt med fören. Att den skulle ta in vatten i fören när det går sjö. Att den skulle vara sjöodulig. Jag har själv inte haft dom problemen. Men kan konstantera att fören går ganska lågt och båten plant på just Buster L. Men att säga att det skulle vara modellfel på Buster L verkar starkt överdrivet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vill du åka tyst och bekvämt skall du inte köpa en Buster eller någon annan aluminiumbåt,Det slår och låter i skrovet när det är vågor eller går lite sjö.Pioner har jag kört och åkt en del,går tack vare materialet i båten tyst och mjukt.Tycker däremot att utförandet på styrkonsol och detaljer är smäckigt och håller en låg nivå.Terhin ser trevlig ut med bra detaljer,vet ej hur den går i sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Det blev en Terhi 475 Open CC ändå. Vi litar på abs-plastens lite mer tåliga egenskaper och gillar skarpt Terhins inbyggda akterkapell och höga fribord. Eftersom priset är betydligt lägre än en Buster räcker pengen till en ny båt och motor från en hygglig frima som ligger en båttur bort från vår brygga. Praktiskt för vinterförvaring och vid ev. annat strul.

Senast ändrad av barnfamilj | 22 mars 2011 | 07:17

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur har sommaren varit med Terhin? Är ni nöjda med den? 

Funderar nämligen på att köpa en likadan.

Senast ändrad av kafel | 21 september 2011 | 16:56

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter första sommaren är vi i stort sett nöjda. Båten har gått varje dag under ca 4 veckor. Ofta korta streckor till någon strand men också två längre turer på några timmar. Det vi är nöjda med är: storleken båten rymmer all packning och hela familjen, ofta även gäster, utan att den är för stor för att kunna dras upp på en strand. Vi lägger ofta en madrass på durken där barnen gillar att ligga under längre turer, vi föredrar alltså stort öppet utrymme framför mer sittplatser. Akterkapellet har varit uppe några gånger och har fungerat utmärkt, även om det var meckigt att förstå hur det funkade första gången. Båten känns mycket barnsäker och vi gillar att köra den både i lugnt och lite hårdare väder.

Mindre bra är plexiglas skivorna i sidan vi knäckte en redan första veckan. Locken till lanternorna lossnar, länspumpen har lagt av , badstegens fäste i uppfält läge är för klent, halkskydden i dukren har börjat lossna, översta skiktet i durken har lossnat från fyllningen så det känns lite mysko att gå på på vissa ställen. Vi ska vinterförvara hos säljaren så vi får se vad som kan åtgärdas under vintern.

Trotts brister känner vi att det här är en perfekt båt för oss.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...