Harstena 0 Postad 20 Mars , 2011 Slog till slut till på en Buster Lx. Tyckte den hade de egenskaper jag sökte. Nu funderar jag på om man kan göra en långtur i sommar med familjen.. Kanske Stockholm-Öland och sen hem igen på trailer. Är det någon som gjort en långtur med en styrpulpet i Buster L storleksklass som har lite tips? Tänkte att man kan tar med tältet och stanna till ett par ggr på vägen ner. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Marrexxx 66 Postad 26 Mars , 2011 än en gång är det bevisat att en långfärdsbåt är en båt som tar dig på långfärd, inte nödvändigtvis en jättestor oceangående båt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mae222 5 Postad 26 Mars , 2011 när jag brände över till gotlnad med min båt som är i minsta laget. så kom det över en styrpulpet till visby med en familj i . killen i macken tyckte det var i minsta laget att åka med barn i. men till öland är ju nära land hela vägen. jag tycker du ska åka ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 188 Postad 27 Mars , 2011 Jag har gjort 15 långturer med en RYDS 480S, som är ännu mindre än Buster L. Gick utmärkt, den längsta turen var Lisö - Örskär - Lisö (drygt 350 dM) inkl 9 övernattningar i tältet. Har besökt bl. a Märket, Svenska Stenarna, Skarv och Svenska Högarna med denna lilla båt. Går bra, men måste kolla väderprognoser minst 4 ggr om dagen. Med tiden insåg jag att man blir trött av att köra långa dagsetapper i en liten båt (RYDS 480S's botten är inte ens V-formad) så sedemera kör jag max drygt 200 dM på 10 dagar. Kräver fint väder, blir inte lika kul när det regnar. Brukar ha en presenning som regnskydd för att t.ex laga mat och sitta under vid regn. Det jobbiga är att det blir massa stuva in/ut vid varje stopp för lunch eller övernattning, samt massa hoppa in/ut från båten, man blir rätt så sliten efter 10 dagar, i synnerhet efter att ha passerat 50. Jag har alltid kört ensam. Rekommenderas ändå. Bra självstagande tält som lätt kan slås upp på klippor är en stor fördel. Man fyller det med grejer så det inte blåser iväg. Tyvärr blir det bastuhett i tälten kl 6 på morgonen, så vill man sova ut så skall tältet stå i en skogdunge, vilka inte finns på de vackraste öarna. Jag har alltid haft en reservmotor med mig, känns tryggt i ytterskärgårdarna, speciellt under pre-GPS eran. Om du kör söderut från Stockholm så rekommenderar jag övernattningar på Häradskär, Storkläppen och gärna besök på Hävringe och Harstena. Blev också 'kär' i en vacker lunchkobbe vid Hävringe som heter Svarttranten. Man kommer in i viken med en liten båt. Rekommenderar också boken Landsort - Skanör av Lars Granath med bra kartor över tänkbara förtöjningsplatser. Fast med så liten båt hittar man många flera och kan ofta ligga på grunt vatten för sig själv. En kvaliteskamera är viktigt, så man har bra bilder att minnas. Bra med stativ till kvälls- och nattbilderna, då ljuset är som vackrast. Jag kör också med vattenpass till kameran, annars blir horisontlinjen snedd. (jag vet, men jag bojkottar Photoshop) [Fan, nu blev jag så sugen när jag skriver detta och minnen kommer tillbaka] Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Harstena 0 Postad 16 April , 2011 Tack för tipsen! Bra ide att ta med en presenning som man kan dra över. Gjorde denna tur för några år sen med en Saga 20 som tuffade på i 5 knop. Det var riktigt kul, dock blev man lite yr av motordunket efter tre dagar. Nu borde det gå lättare med dels högre fart men även tystare motor. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser