StefanLov 0 Postad 20 Mars , 2011 Jag har inhandlat en Garmin 526s. Nu ska jag installera givaren till ekolodsdelen dock så får jag olika råd från olika trådar på forumet hur man ska gå tillväga dock skapar det för mig viss förvirring. Min fråga är om man kan montera akterspegelsgivaren inombords på min Uttern S52. Det diskuteras dubbelskrov och för stor skrovvinkel. Är det någon med erfaremhet av montering av givare på denna modell eller vet om inombordsmontering inte fungerar på denna modell. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jorgen01 473 Postad 20 Mars , 2011 Varför krabba med inombordsmontering ? Sätt den på akterspegeln för bästa resultat och enklare montering. Men skall enligt experterna sitta på antingen styrbords eller barbords sida beroende på höger eller vänstergående propeller. Vilket som är rätt sida vet jag inte. Bara att den skall sitta i så ostört vatten som möjligt. JJ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
jan_af_lisoe 187 Postad 20 Mars , 2011 S52 är väl en styrpulpetare med självläns (dubbelskrov) så en inombordmontering känns inte vettig. För den sortens båtar är bästa sättet att skruva fast ekolodsgivaren på akterspegel. Själv har jag valt (för att minska risken för stöld och beväxning) att till mina Lowrance ekolod alltid montera givaren på en pinne (som är en ekplanka 7 cm bred x 15 mm tjock) som jag sedan med ett tving fäster fast på akterspegeln. Det ger mig bl.a mojlighet att justera höjden vid behov. Har funkat bra i 18 säsonger. Lite vattensprut blir det. Naturligtvis extra jobb varje gång man skall ut, men i södra Stockholm så måste man ju ta allt med sig från båten för att få ha det kvar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 20 Mars , 2011 http://www.maringuiden.se/forum/;thread=386917 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanLov 0 Postad 21 Mars , 2011 Tack för alla svar och jag förstår alla lösningar dock så undrar jag om någon har erfarenhet eller kunskap om Uttern skrov. På deras hemsida svarar de att det finns flytskum på olika ställen i båten. Har båten på sommarstället så kan inte kolla. Hoppas någon vet om det funkar att montera inombords på dessa skrov. Tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 22 Mars , 2011 Jag vet inget om utterbåtar, men har en viss erfarenhet av inombordsmontering av akterspegelsgivare. Fick ett omonterat fiskeekolod med akterspegelsgivare på med en seglbåt jag köpte. Sattedet i min bohusjulle. Enligt de råd man får placerar man givaren i en plastpåse med vatten och håller givaren mot skrovet på lämpligt ställe. Jag gjorde så och det fungerade klockrent. Satte givaren i en klick silicon och lodet fungerar perfekt. Köpte ett billigt lod med akterspegelsgivare för att ha tillfälligt i min motorseglare. la givaren i en påse med vatten, höll givaren mot skrovet. det fungerade perfekt. satte fast givaren på samma ställe med en klick silcon. Lodet fungerade inte. Provade på minst 10 olika ställe. Samma resultat. När jag hade givaren i en påse med vatten fungerade lodet perfekt. När jag limmat fast det mot skrovet fungerade det inte. Skrovet är visserligen 10 - 15 mm tjock. Varför det fungerar när man har givaren i en plastpåse med vatten men inte när man limmar fast den, kan jag inte begripa. Dan innan jag skulle ut och semestersegla sommare 2009 la jag givaren i en plastpåse med vatten och ställde den mot skrovet. Skruvade fast det hela med en klamma som jag anpassat för ändamålet. Lodet fungerade perfekt. Efter två dar hade vattnet läckt ut. jag har gjort ytterligare nåt försök, men nu har jag monterat ett lod med givare genom skrovet. På den lilla båten med tunt enkeltskrov fungerar det utmärkt. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 22 Mars , 2011 Her monterat ett 100tal sådana. Garmin har hög uteffekt på ekolodet så det fungerar utmärkt innombords efter vattenpåsetestet Dock så avråder jag di till det på din båt eftersom du måste såga upp innerskrovet och ta dig ner till själva skrovet. Har du då otur så hamnar du på en plats med luft i skrovet, steglist, balk eller dyl vilket gör att det inte fugerar. Aktergivaren är enkel att montera och du riskerar inte att få såga upp båten på flera ställen. Lycka till. Glöm inte att täta med Sikaflex, INTE SILIKON! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
StefanLov 0 Postad 22 Mars , 2011 Tack sea-ray för ditt svar. Har jag förstått dig korrekt så består Uttern skrovet av ett inner och ett ytterskrov vilket innebär att inombordsmontering inte fungerar. Dock så är jag fortfarande konfunderad då det ser ut som ett enkelskrov när jag öppnar serviceluckan ner till länspumpen och avstängningskranen för regnlänsen. Dessutom så det är flera på forumet med andra Uttern modeller som monterat inombords så jag hoppas du förstår min förvirring. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
sea-ray_230 0 Postad 22 Mars , 2011 Har inte monterat på just din båtmodell och som du beskriver det kan det vara enkelskrov just där men jag rekomenderar det ändå inte eftersom du for den absolut mest optimala placeringen med rak givare på akterspegeln. Har du en luftbubbla i plasten där eller hamnar i närheten av en steglist som för med sig luft under gång så kommer ekolodet att falla bort. Tänk även på steglisterna vid akterspegelmontage. Inte under en steglist som för med sig luft. Helst så långt ner så steglisterna inte stör. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser