Maverick 0 Postad 12 Oktober , 2004 Jag kan inte så mycket om motorer, men jag har en Volvo AQ145A som är väldigt svårstartad när den är kall. För att starta den måste jag pumpa med gasen 8-10 ggr och sen hålla den på ca 3000 varv tills den är varm. Det känns inte så bra att behöva varva en kall motor på det sättet. När motorn väl är varm så fungerar den väldigt bra. Finns det någon choke på AQ145A? Någon som har några idéer vad man kan göra åt saken? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst ARK Postad 19 Januari , 2005 Läste detta ännu okommenterade inlägg först nu i jan 2005. Har sedan i höstas samma motor och exakt samma problem. Trots att motorn var inne för service under hösten. Fick då beskedet att de här motorerna är så här. Vill därför upprepa ditt nödrop. Finns det verkligen ingen åtgärd, komplettering till ett rimligt pris som skulle göra motorn startar på samma odramatiska och säkra sätt som en vanlig bilmotor? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ChristerN 2 529 Postad 19 Januari , 2005 Nu är jag helt ute och cyklar förmodligen... men jag ställde en liknande fråga om min 250-motor för ett tag sedan. Se här: http://www.maringuiden.se/forum/;thread=24504 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Tomas Postad 20 Februari , 2005 Hej, jag hade en AQ 130 och en AQ 131 som var likadana . Jag tror det är förgasarna solex som blir för kalla. Jag kom på att istället för att låta motorn gå på högvarv tills den klarade tomgång, vilket kunde ta sin tid, så lät jag motorn gå nån minut därefter stängde jag av den och fällde kapellet startade igen och då gick den perfekt även tomgången. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst K Postad 20 Februari , 2005 Hej ! Hade tidigare en 145'a med samma problem. Jag bytte kondensator och fick en betydligt mer lättstartad motor. //K Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco 2 Postad 20 Februari , 2005 Hej problemet kan lösas med brytarlös tändning. och svar angående dubbla solex det finns ej choke på aq 145A. Solex har en del problem med kallstarter man får acceptera att det är så om man inte vill sätta dit brytarlöständning. Brytarlöständning har jag införskaffat typ IGNITOR finns att köpa hos www.classicsaabracing.com av Niklas han har till all 4-cylindriga volvo motorer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 22 Februari , 2005 Har en AQ145A med exakt samma problem. Vi får ta upp tråden igen när någon kommer på en lösning. /Andreas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Maverick 0 Postad 2 Mars , 2005 Eftersom jag inte kan så mycket om motorer så behöver jag anlita någon som kan se över problemet. Kan någon rekomendera en verkstad i Stockholmstrakten, helst vid mälaren, där dom är duktiga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 11 April , 2005 Jag har två kompisar som väldigt duktiga på motorer, varav en jobbar på Volvo. Båda två har lovat att hjälpa mig när det att dags att starta motorn. Så jag får återkomma till den här tråden när jag vet mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
pentaracer 49 Postad 11 April , 2005 Min AQ 130 var likadan Jag borrade & hornade alla cylindrar, balanserade vexaxlen, nya kolvar, renoverade toppen, ny kam och nya lager. Nu går motorn hur bra som helst, hinner knappt röra startnycklen förrens den går igång, även när det är kallt. Tro mig, det finns inga genvägar ! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anteman 3 Postad 7 Augusti , 2006 Den här sommaren har jag äntligen fått en lättstartad 145:a. Och då menar jag lättstartad. Var i våras på Stolpes i Vallentuna för att inhandla tänstift, brytare, kondensator, spole och några andra saker i hopp om att något skulle lösa problemet. Då frågade expediten vad problemet var. Efter att ha förklarat det för honom sa han att jag förmodligen inte behövde något av prylarna utan bara noggrant synkronisera förgasarna. Jag gjorde det och nu går motorn som en dröm. Startar lätt, och går tyst och fint. Ser till att växeln inte är i och ger full gas och drar sedan av nästan helt. Startar och justerar varvtalet till 2-3000 varv, drar av lite i taget tills den går bra på tomgång. Man måste ge lite gas eftersom det inte finns någon choke. Hoppas en noggrann synkronisering av förgasaren hjälper för er andra med svårstartade VP motorer. Har en instruktion på hur man går till väga om någon skulle hehöva. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
somarin 0 Postad 3 Mars , 2020 Har stora problem att få till tomgången på min 145 A. Den är lättstartad, behöver bara lite gaspådrag och går ca 10 sekunder utan gaspådrag på ca 2000 rpm innan den stannar. Kan du skicka handledningen för trimning/synkronisering av förgasarna. I så fall evigt tacksam om du även har något tips om vad som kan vara fel. Min epostadress hederyd@gmail.com. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
gemortenblad 0 Postad 21 September , 2020 2006-08-07 vid 07:24 skrev Anteman: Hoppas en noggrann synkronisering av förgasaren hjälper för er andra med svårstartade VP motorer. Har en instruktion på hur man går till väga om någon skulle hehöva. Hej! Jag vill gärna ha en instruktion! Kan du lägga upp den i den här tråden för framtida besökare? Annars om du vill skicka den till mig? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser