Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Snoilsky

Självslående, Nova

Rekommendera Poster

Hej

Jag funderar på att köpa en skena till självslående fick. På bilder av andra Novor ser det ut som att skenans 4 ben är monterade på de längstgående skenorna. Någon som vet var man kan köpa den det som behövs för att få ett liknande arrangemang?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag hade en Nova tidigare och det är riktigt att skenan fästs i de länsgående skenorna jag köpte skenan ifrån:

Laremi Båtkonsult. Asterv. 8 435 31 MÖLNLYCKE. Tel: 031-88 21 58

Laremi är Emil Sandbergs firma, Emil är flerfalldig SM Segrare i Smaragdklassen där är (var?) endast självslående fock tillåten i klassreglerna. Ring o kolla med honom o se vad det hela skulle kosta.

Min erfarenhet av självslående och Nova är dessvärre lite blandade, funktionen är mycket bra och i vindar ifrån ca 4-5 m/s så funkar det bra men om jag skulle köpa en Nova idag skulle jag satsa på en överlappande fock 110-115% som ger ett bättre driv främst i lätta vindar, byt i så fall ut vincharna mot ett nummer större självlåsande moderna kvarnar så är det inte särskillt jobbigt.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vi hade inte heller självslående på vår Nova och satsade på en 110%-fock som verkligen var bra.

Focken är ju inte ett särskilt stort segel och jag upplevde inte att det var något problem att wincha hem den i slagen. Men det är klart vill man sitta och läsa en bok eller nåt istället för att få lite work out så är väl en självslående bra.

Prova första året utan och se vad du tycker.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen. Kommer förmodligen att testa utan självslående för att se hur det fungar innan jag börjar handla. Med vår Comfort 30 startade vi oftast motorn när vi kom till långa, trixiga passager. Det kanske är lättare med novan trots att vi inte har självslående. Tycker det fungerar bra att kryssa även med comforten när det är trångt men då endast om man har tid att hjälpas åt. Oftast har vi inte det...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är man ensam är självslående suveränt. Mina vänner med det på Novorna är nöjda.

Jag tror inte att förseglet på Novan är mycket större än på Comfort 30. Novan har förstaget ganska långt ner och försegeltriangeln blir ganska modest.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Från det ena till det andra, läste jag att ni hade katt-gps? Är ni nöjda med den? Var kan man få tag på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är ingen gps utan en vanlig pelj.  Vi är nöjda med att ha den men har egentligen inte behövt använda den i skarpt läge då katten är mycket mån om att inte tappa bort oss.

Man peljar med en liten antennförsedd apparat och åt det hållet pipet är starkast finns katten.

GPS-peljer var väldigt dyra när vi köpte den här men nu är de säkert billigare.

Här köpte vi den http://petcom.se/product.asp?pid=13

post-2001-1394236655,0882_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...