Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Gäst

Bastuflotte på G

Rekommendera Poster

Gäst

Håller på att bygga en riktigt seriös bastuflotte att för att hyra ut med (med ansvarig kapten). Bastuflotten ska bli 8 x 4 m och vara i två plan. Ritning kommer.

Till sommaren ska den altså vara klar så nu gäller det att stå i. Tänkte lägga upp information här förtlöpande om projektet och kanske få lite råd och tips under tiden.

Nu har cellplastblocken jag ska använda som pontoner kommit så blir det att kantstötsskydda dem på något sätt. Är inne på att plasta i dem eller använda mig av marinplyfa. Lutar nog mot att plasta in med väv då de bara har vinkelräta ytor så bör det går rätt så lätt.

Har varit byggare tidigare men faktskt aldrig plastat förr så det blir en ny erfarenhet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och välkommen till MG!

Jo, nån sorts skydd verkar ju rimligt. Beväxningsskydd eller bränsleekonomi är kanske inte prio ett på en bastuflotte i dina trakter, men att tex kunna högtryckstvätta botten på hösten utan minsta  problem vore måhända bra.
Kan för lite om plaster etc, lyfter iaf tråden så kanske t.ex. toaen svarar. Han (Tommy) kan mycket om plaster i marina tillämpningar.

Hmm ... ansvarig kapten? Denne bör kanske vara lite av lejontämjare också, för i bastun dricks gärna öl och då blir det gärna lite stökigt? ;)
Fick ofrivilligt studera detta fenomen på nära håll, tror det var vid nån kappseglar-start här i göteborg. Hade själv ankrat upp på håll från kalabaliken för att bada och kika lite smått, då kom den lokala bastuflotten Sauna Line och ankrade upp i mitt siktfält. Men de många ynglingarna ombord brydde sig inte det minsta om kappsegling, de ville hellre bada. Fulla som de var dög inte ens flottens räcke som uthopp för de stiliga saltomortaler de ville demonstrera. Nej, upp på taket skulle de trots avsaknad av stege. Vågade knappt titta med mer än ett öga i taget, klart trixigt och riskabel klättring även för spik nyktra, men allt gick mot förmodan bra. Inga oskyddade ädla - eller för den delen oädla - kroppsdelar skadade den gången. Ta i trä. :)

Mvh Thomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hittade en googlebild på Sauna Line. Notera den ståndsmässigt bolagsmärkta skorstenen samt klättringens svårighetsgrad. :)

post-10006646-1394236650,6441_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hm....intressant....hm....

Om man tar bort dörren samt lite av golvet, får väl förlänga det hela en aning?, så blir det både husbåt och båthus.

Båten kan bogsera husbåten, när man vill förflytta sig till annan vy att glo på.

Motorn i båten kan eldas med kottar som driver en ångmaskin eller stirlingmotor.Klart för små starndhugg och att åka in till affären i stan?

Elström tillhusbåten får man från flottörer som drivs av vågkraft och laddar batterier. Lysdioder är ju på frammarsch. Osmotisk vattenrening med handdriven pump klarar dricksvattnet.

Pontonerna göres ihåliga, spar frigolit, miljövänligt. Där har man reningsverk innan man släpper ut avfallet. Karp och Ruda passar bra för sånt. Man kan ha glasfönster så har man ett akvarium att titta på samtidigt. Av det grova som blir kvar gödslar man odlingen av färskt grön i balkonglådorna. Gott med dill till fina fisken?

Man slipper klippa gräsmattan. Slipper fastighetsskatt. Nya vyer att hitta när man tröttnat på utsikten i viken.

Tror jag skall sälja huset och satsa på det här.

enlightened

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kompisen har en sådan flotte han gjort själv, han tog Power pipe rör som han gjorde gradade i framkant för att bryta vågorna och fyllde dem med nått fogskumms liknande material. svettsade en ram som håller ett golv, i aktern under golvet har han en lucka som döljer en 15 hk utombordare. har även en liten styrpulpit på den. han har enkla rör på vardera sida men om man har dubbla lär man kunna ha en överbyggnad som du vill. rören har ett ytterhölje på ca 5mm hårdplast och sedan ca 10 cm hårdskum sen en stålmantel på typ 3-5mm. känns som ett jävligt hållbart alternativ.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman:
Hyyssh, inte så högt. Tänk om många tar dig på orden. Naturhamnarna fyllda av flytande och säsongsankrade sommarstugor med inbyggda shoping/hemfarar-racrar, snart kanske även flytande restauranger&butiker med inbyggda lastbåtscentraler för distribution, plus allsköns annat geschäft?
Gräsklippe-tillverkarna kursar liksom skatteverket ... hujedamej. ;)

Tillbaks till ämnet:
Frigolitblock verkar suga åt sig vatten enligt denna (och andra) sajter, flytbryggorna i detta fallet måste tydligen säsongsvis tas upp för långvarig torkning ... (Scrolla ner till bryggkonstruktionen är avgörande) ...
http://www.pontoner.se/fakta-om-laaksos-bryggor/fragor-svar-tips-och-rad.html

Att då tajt plasta in frigolitblocken fördröjer nog torkningen rejält, funderar jag?
Ett mer luftigt sätt att sas krockskydda kanske är bättre? Kanske långa pontonlådor öppna baktill så att frigoliten kan dras/baxas* ut för torkning?? (Fördelen med frigolit jämfört med tomma lufttäta pontoner ligger väl f.ö. i den goda säkerheten, de tappar ju inte bärkraften plötsligt vid smärre hål i pontonen.)
(*) Om nu inte invändig beväxning klistrar fast blocken alldeles hopplöst effektivt i sina kantiga pontontuber, vill säga?



Senast ändrad av Thomas-1 | 22 mars 2011 | 16:44

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...