johannormark 0 Postad 19 Mars , 2011 Är nybliven ägare till en träsnipa som behövs göras i ordning under vattenlinjen. Jag har skrapat och oljat in botten under vintern med rå linolja. Nu undrar jag om någon kan tipsa om en bra primer och bottenfärg samt om man måste tvätta av botten med T Röd innan man målar eller går det bra att bara sätta i gång med att måla? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 19 Mars , 2011 Hej och välkommen till MG Det finns ju några träbåtskunniga här på forumet - dock inte jag. Får du inte nåt tillfreställande svar kan du ju prova här. www.trabatsakuten.nu/ tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jansan 1 Postad 19 Mars , 2011 Har 4 liter i 6x75 cl burkar, inköpta i år på Hjertmans. Hempel bottenmask heter den och ska vara outstanding. Tydligen förbjuden nu då den höga kopparhalten ska orsaka skador på miljön. Kan sälja dessa 4 liter om du är intresserad. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 20 Mars , 2011 En grundfärg som fungerar utmärkt på träbåt är GALVAZETA rostskyddsfärg som innehåller zink. Det är ett miljöbättre alternativ till den blymönja som användes förr i tiden på träbåtar under vattenlinjen och och i kölsvin. Tillverkas av Rylard (som även gör lacker). Den kan sedan målas över med bottenfärg. Senast ändrad av Paliswe | 20 mars 2011 | 08:05 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Stefan_T 0 Postad 21 Mars , 2011 Galvazeta har jag aldrig prövat, skulle vara intressant att göra det. Men var köps den i Stockholmstrakten? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Paliswe 3 Postad 22 Mars , 2011 Galvazeta köper du i Sthlm på Råseglarhuset http://www.raseglarhuset.se/ Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
makke_the_muss 27 Postad 22 Mars , 2011 Annars är ju järnmönja ett bra alternativ. Den fungerar ju smärtfritt med linoljan också. Samt är väldigt tät och hållfast. Det är en otroligt gammal metod som är ordentligt utprovad. Här finns en beskrivning som förklarar bra hur man går till väga. http://www.trabatsakuten.nu/tipsotrix.htm#Att använda Järnmönja pÃ¥ trä och järn mvh Makke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser