Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
tiger51

Måla vattenlinje

Rekommendera Poster

Hej

Tänkte kolla om någon vet nån bra färg at måla vattenlinjen med?

måste vara mörk blå, är det 2 komponents som gäller ?

Behöver man grunda ? slipas behövs defenetivt då den gamla börjat flagna

Tack på förhand

/tiger

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag målade en gång i en avlägsen forntid en bred vattenlinje med vanlig bottenfärg. Båten var vit och hade en mycket dålig röd bottenfäg, där vattenlinjen var helt fel målad. trott  att jag målade en 10 cm bred vattenline ovanpå den gamla midskepps. gick skadaorna av den gamla vattenlinen ca 5 cm över den nya vattenlinjen i aktern. Målade vit bottenfärg, blå vattenlinje och täckte över skadorna i aktern med vit bottenfärg. Se bifogad bild.

Sen har jag faktiskt fortsatt att måla vattenlinjen med en hård bottenfärg i önskad kullör - i regel blå. Visseligen målar jag vattenlinjen varje gång jag bottenmålar. Personligen tycker jag inte att dett är något besvär. Vissa skulle kanske tycka att det är näst in till katastrof att behöva göra det vart och vart annat år.

Det finns ju en speciell fär för vattenlinje, Brightside - International. 1-komponent högblank polyurentlackfärg för trä, plast och metall över vatten. Innehåller teflon som ger en hård och tålig yta. God beständighet mot kemikalier. Speciellt lämpligt för vattenlinjer etc.
  www.hjertmans.se/webshop/framesets/siteframe.asp?rubnr=467&artname=Brightside - International&sok=international

Jag har inte så god erfarenhet av vattenlinje målad med tvåkomponentsfärg. På min förra båt var det så. Båten låg  i sjön med slagsida under ett antal månader. Vattenlinjen låg i vattet hela tiden och den släpte i nedkant. Jag vet inte hur underarbetet var gjort.

tommy

Senast ändrad av toaen | 19 mars 2011 | 13:34

post-945-1394236649,9466_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Jag tror nog att jag håller mig till den du visade eller liknande ist för bottenfärg.

får bara se hur det blir , Misstänker att linjen kommer att bli extremt sne :D

Men tack för hjälpen /David

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

toaen, vad är det som sticker ut på högersidan, avgasrör?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför skulle vattenlinjen bli extrem sned?

En vattenlinje är det enda på en båt som skall vara rak.

Det finns några olika metoder att slå ut en vattenlinje.

Jag brukar använda den klassiska metoden med plankor och snöre - oftast.

Har jag gott om plats runt båten har jag vid tillfälle använt laservattenpass - det är helt suveränt.

Sen finns det en metod med en genomskinlig slang med vatten - slangvattenpass - men då behöver man vara två.

Här beskriver jag hur jag slog ut vattenlinjen på min nuvarande båt förra våren - med planka och snöre. thallatha.blogspot.com/2010/06/vattenlinje.html

När det gäller vilken färg man använder är det ju upp till var och en. Brightside är säkert helt ok.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Just det - avgasröret.

Det är ju ett mycket speciellt avgasrör med vattenlås som standard på havsfidran. Det går ut på babordssidan. Det tog också upp förfärligt mycket plats. Dessutom är det öppet mellan akterstuvet och stickkojerna. Skulle man tappa akterluckan, som har en mycket simpel fastsättning och man får en överbrytande sjö akterifrån kunde man fylla hela båten. Byggde nytt avgasrör som gicck ut på styrbordsidan, och satte igen mellan akterstuvet och stickkojerna

En gammal trött dieselmotor ryker ju en del. Det blev så förfärligt skitet på bordläggningen, så jag lödade på en nippel och satte dit en vanlig armerad plastslang. Då kom avgaserna ut lite från båten, och oftast undervattenytan. Det blev skitigt på bordläggningen ändå, men inte lika mycket. wink

tommy

tommy

post-945-1394236651,0375_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Finns bra tejp bla från systemtext. Håller den på en motorbåt i 30knop borde det även funka på segelbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

var inne o titta på systemtext.se och den verkar ju faktiskt vara ett helt ok alternativ.

fans ju i fler färger och typ samma pris men utan lika mycket jobb. då slipper man ju maskera :D

tack för hjälpen .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det trista med tejp är att den har konstant bredd. Ser mandå  båten från sidan kommer vattenlinjen se ut som den smalnar av för och akteröver, där båtsidan inte är vertikal.
Osnyggt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De fungerar ju om man bara har ett par smala linjer som på Uvek´ s båt. Har man en bred vattenlinje, som jag har, ser det bedrövligt ut, precis som Eilean säger. Min vattenlinje är ca 10 cm bred midskepps. I fören och aktern är den 15 - 20 cm bred.

Jag målar ju min vattenlinje varje gång jag bottenmålar eftersom jag målar med hår bottenfärg. Den största betydelsen bottenfärg har är ju att båten skall se snygg ut när man sjösätter. wink

Det är många gånger jag målar både bottenfärgen och vattenlinjen utan att maskera, utan använder den tekniken som ibland kallas att spara.Har man bara rätt pensel och rätt teknik och är någorlunda säker på hand så blir det i regel bättre än att måla mot en dålig maskeringstape.

Det är inte helt enkelt att montera en sån lång tape heller. Skall man göra det måste man nog stryka över ytan med såpvatten innan man börjar montera, så den går att justera innan den biter fast. Men är det en bred linje så ser det bedrövligt ut.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför måste vattenlinjen vara rak???

post-571-1394236651,4205_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöfolk är konservativa. Det syns ju inte minst på den bilden du bifogade. De två undre linjerna är ju raka, sen har de skojat till det lite på den tredje.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Konservativ!! Icke! Har bytt ut skäddloggen mot en släplogg.

post-571-1394236651,5676_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har ej bestämt mig , tror nog att det blir den färgen som nämndes tidigare i tråden från international. Det ända jag funderade på var kulören, men skit samma.Det bör ju ientilgen inte vara några svårigheter att måla/sättamaskeringstejp då den gamla linjen finns kvar.

Ingen som har någon erfarenhet eller tips på annan färg ? wink

/David

Senast ändrad av tiger51 | 21 mars 2011 | 20:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

OT: Jäkla systemtext, dom har stulit min ide med reflexer till masten :)
Så när min båt är klar är det väl redan standard på alla båtar

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...